Sjukt tryck i kyltanken!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
DerbiSamuel
Svårstartad skrothög

Sjukt tryck i kyltanken!

Inlägg av DerbiSamuel »

Jag har en Derbi Senda som jag har sprayat topplocket och då köpte jag nya packningar och sen fyllde jag på med ny glykol och fixade allt, sen när jag startade den så hade jag inte på locket till kylet på ett tag men sen när jag skulle åka iväg så gasade jag och hörde ett pys ljud så jag öppnade locket och då pös de som faan och sen stängde jag locket igen och varvade sen öppnade jag locket och då sprutade de glykol och pös ännu mer.

Så vad är felet? Kan jag ha sätt topplocket upp och ner? Eller e de någon som har någon annan förklaring? :)
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
aeroxjeppe
Elmoped

Inlägg av aeroxjeppe »

kanske det inte cirkulerar nog bra så den börjar koka och då får man tryck i behållaren. testa att tömma och sätta nytt vatten
Det går aldrig att trimma för mycket!
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moliki »

du kanske har fyllt för mycket, när det blir varmt så expanderar vätskan
Fortitude

Bild
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Re: Sjukt tryck i kyltanken!

Inlägg av donkeyO.o »

DerbiSamuel skrev:Jag har en Derbi Senda som jag har sprayat topplocket och då köpte jag nya packningar och sen fyllde jag på med ny glykol och fixade allt, sen när jag startade den så hade jag inte på locket till kylet på ett tag men sen när jag skulle åka iväg så gasade jag och hörde ett pys ljud så jag öppnade locket och då pös de som faan och sen stängde jag locket igen och varvade sen öppnade jag locket och då sprutade de glykol och pös ännu mer.

Så vad är felet? Kan jag ha sätt topplocket upp och ner? Eller e de någon som har någon annan förklaring? :)
Hur sätter man ett topplock uppochner? :lol: :lol:
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

DerbiSamuel skrev:Jag har en Derbi Senda som jag har sprayat topplocket och då köpte jag nya packningar och sen fyllde jag på med ny glykol och fixade allt, sen när jag startade den så hade jag inte på locket till kylet på ett tag men sen när jag skulle åka iväg så gasade jag och hörde ett pys ljud så jag öppnade locket och då pös de som faan och sen stängde jag locket igen och varvade sen öppnade jag locket och då sprutade de glykol och pös ännu mer.

Satt på topplock upp och ner är mycket troligt...nej. Men kylaren ska det koka i, helt normalt.Du kanske inte skruvade åt locket helt heller, eller kan du ha bytt till en glykol som har lägre kokpunkt eller sket du kanske i att blanda i vatten? Sen ska du ALDRIG öppna kylaren när den är varm, du kan paja mycket då.
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

när jag bytte cylinder så gjorde jag att jag hällde fullt i behållaren. ha locket och kör skapligt höga varv så du tvingar ner allt. dock kommer du bli ganska blöt. om det inte är nåt annat problem
DerbiSamuel
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiSamuel »

Oj jag menade topplockspackningen, kan de göra så de blir tryck? ;)
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

MisterDT50R skrev:

Satt på topplock upp och ner är mycket troligt...nej. Men kylaren ska det koka i, helt normalt.
Nej de ska det absolut inte
MisterDT50R skrev: Du kanske inte skruvade åt locket helt heller, eller kan du ha bytt till en glykol som har lägre kokpunkt eller sket du kanske i att blanda i vatten?
Har ingen betydelse, skiljer inte mycket mellan de olika sorterna
MisterDT50R skrev:Sen ska du ALDRIG öppna kylaren när den är varm, du kan paja mycket då.
Nej de ska man inte, men det enda som händer är att man får väldigt varmt vatten på sig. Mopeden går inte sönder bara för att man öppnar locket till expansionskärlet/ kylaren.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

MisterDT50R skrev:Sen ska du ALDRIG öppna kylaren när den är varm, du kan paja mycket då.
Bensinskalle skrev:Nej de ska man inte, men det enda som händer är att man får väldigt varmt vatten på sig. Mopeden går inte sönder bara för att man öppnar locket till expansionskärlet/ kylaren.
Är det inte så att det kan sugas in luft i systemet och det inte kyler bra alls efteråt? Eller är det nåt jag drömt typ? :?:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

MisterDT50R skrev:
Bensinskalle skrev:Nej de ska man inte, men det enda som händer är att man får väldigt varmt vatten på sig. Mopeden går inte sönder bara för att man öppnar locket till expansionskärlet/ kylaren.
Är det inte så att det kan sugas in luft i systemet och det inte kyler bra alls efteråt? Eller är det nåt jag drömt typ? :?:
Nej det drar inte in luft när man tar av locket, det kommer bara spruta ut en skvätt vatten p.g.a. trycket.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar