Så vad är felet? Kan jag ha sätt topplocket upp och ner? Eller e de någon som har någon annan förklaring?

Hur sätter man ett topplock uppochner?DerbiSamuel skrev:Jag har en Derbi Senda som jag har sprayat topplocket och då köpte jag nya packningar och sen fyllde jag på med ny glykol och fixade allt, sen när jag startade den så hade jag inte på locket till kylet på ett tag men sen när jag skulle åka iväg så gasade jag och hörde ett pys ljud så jag öppnade locket och då pös de som faan och sen stängde jag locket igen och varvade sen öppnade jag locket och då sprutade de glykol och pös ännu mer.
Så vad är felet? Kan jag ha sätt topplocket upp och ner? Eller e de någon som har någon annan förklaring?
Satt på topplock upp och ner är mycket troligt...nej. Men kylaren ska det koka i, helt normalt.Du kanske inte skruvade åt locket helt heller, eller kan du ha bytt till en glykol som har lägre kokpunkt eller sket du kanske i att blanda i vatten? Sen ska du ALDRIG öppna kylaren när den är varm, du kan paja mycket då.DerbiSamuel skrev:Jag har en Derbi Senda som jag har sprayat topplocket och då köpte jag nya packningar och sen fyllde jag på med ny glykol och fixade allt, sen när jag startade den så hade jag inte på locket till kylet på ett tag men sen när jag skulle åka iväg så gasade jag och hörde ett pys ljud så jag öppnade locket och då pös de som faan och sen stängde jag locket igen och varvade sen öppnade jag locket och då sprutade de glykol och pös ännu mer.
Nej de ska det absolut inteMisterDT50R skrev:Satt på topplock upp och ner är mycket troligt...nej. Men kylaren ska det koka i, helt normalt.DerbiSamuel skrev:Jag har en Derbi Senda som jag har sprayat topplocket och då köpte jag nya packningar och sen fyllde jag på med ny glykol och fixade allt, sen när jag startade den så hade jag inte på locket till kylet på ett tag men sen när jag skulle åka iväg så gasade jag och hörde ett pys ljud så jag öppnade locket och då pös de som faan och sen stängde jag locket igen och varvade sen öppnade jag locket och då sprutade de glykol och pös ännu mer.
Har ingen betydelse, skiljer inte mycket mellan de olika sorternaMisterDT50R skrev: Du kanske inte skruvade åt locket helt heller, eller kan du ha bytt till en glykol som har lägre kokpunkt eller sket du kanske i att blanda i vatten?
Nej de ska man inte, men det enda som händer är att man får väldigt varmt vatten på sig. Mopeden går inte sönder bara för att man öppnar locket till expansionskärlet/ kylaren.MisterDT50R skrev:Sen ska du ALDRIG öppna kylaren när den är varm, du kan paja mycket då.
MisterDT50R skrev:Sen ska du ALDRIG öppna kylaren när den är varm, du kan paja mycket då.
Är det inte så att det kan sugas in luft i systemet och det inte kyler bra alls efteråt? Eller är det nåt jag drömt typ?Bensinskalle skrev:Nej de ska man inte, men det enda som händer är att man får väldigt varmt vatten på sig. Mopeden går inte sönder bara för att man öppnar locket till expansionskärlet/ kylaren.
Nej det drar inte in luft när man tar av locket, det kommer bara spruta ut en skvätt vatten p.g.a. trycket.MisterDT50R skrev:MisterDT50R skrev:Sen ska du ALDRIG öppna kylaren när den är varm, du kan paja mycket då.Är det inte så att det kan sugas in luft i systemet och det inte kyler bra alls efteråt? Eller är det nåt jag drömt typ?Bensinskalle skrev:Nej de ska man inte, men det enda som händer är att man får väldigt varmt vatten på sig. Mopeden går inte sönder bara för att man öppnar locket till expansionskärlet/ kylaren.