hejhej
jo det är såp att min moppe börjat cpa det kommer ett "rullande" rassel(KRRRRRRRKRRKRKKRRRR) från motorn när jag varvar upp den på tomgång den låter inget och går bra när jag kör men så fort jag har tomgång och varvar upp så rasslar det som faaan och det känns lite som att motorn vibrerar extra händer även när jag bara rullar efter att ha släppt gasen och har/inte har kopplingen i
har Hebo munstycke ostrypt luftburk osv
det jag har gort är.
kollat motorfästerna
bytt växellådsolja
rengjort förgasaren+ställt in och mixat med munstycken
bytte kolv för ca en knapp månad sen
kände även på svänghjulet i samband me kolvbytet och det var inga glapp
har även haft problem med kylningen för ett tag sen small en av slangarna som går från förgasare till cylinder men har bytt glykolen och slang
Försök lokalisera ljudet. Kan antingen vara innanför variatorkåpan.
Fläkt skivan brukar kunna ge mycket ljud om den är skadad.
Kolla så vikter etc ligger bra.
Du sa att kylningen har pajjat förr, har du kollat hur cylinder kolv nållager mår ?
Tror med stor sannolikhet då du säger det är på högvarv att det kan vara skit i veven elelr den är kass. Samt när ramlagrena är dåliga.
Brukar motorn ge ifrån sig ett rassel. Plocka ner och kolla.
Börja med det lilla som vairotn kolla runt allt mår bra, inga metallspån någonstans. Sen kolla kolv cylinder nållager. Plocka bort det rör på vevaxlerna kolla om det rasslar något.
Försök lokalisera ljudet. Kan antingen vara innanför variatorkåpan.
Fläkt skivan brukar kunna ge mycket ljud om den är skadad.
Kolla så vikter etc ligger bra.
Du sa att kylningen har pajjat förr, har du kollat hur cylinder kolv nållager mår ?
Tror med stor sannolikhet då du säger det är på högvarv att det kan vara skit i veven elelr den är kass. Samt när ramlagrena är dåliga.
Brukar motorn ge ifrån sig ett rassel. Plocka ner och kolla.
Börja med det lilla som vairotn kolla runt allt mår bra, inga metallspån någonstans. Sen kolla kolv cylinder nållager. Plocka bort det rör på vevaxlerna kolla om det rasslar något.
men han sa iaf något vettigt att det kan vara ramlagren men sen kan det vara att du har dåligt med motorolja i så att det inte smörjer växlarna ordentligt
det har slutat nu konstigt nog:/ fast min kolv skar i förrgår:Pnu är den bytt(rasslet slutatde innan) nu undrar jag mest vad är det som gör att en kolv skär? alså så illa så att flisor åker av??
jaadu:S min moppe raslar likadant de e en Derbi Senda r -99 det kann vara, kopplings plattan som trycker emot lamellerna, skruvarna som håller fast den plattan kan ha skruvat ur sig och börjat svarva emot kåpan som sitter över kopplingspaketet och de, för de har det varit förut på min iaf:/ och de sitter på motsatta sidan emot tändningen, har ja inte fel så sitter tändningen på vänster sida på din moped och då sitter kopplings paketet på höger sida:p