Min Derbi xtreme värmenyper hela tiden och går riktigt slött innan han värmenyper-backhjulet låser sig och han dör, men kommer han gå som vanligt om jag fixar det hära? http://www.rinab.nu/moped-klass-1-a/Der ... -Senda.htm
har du tillräckligt stor munstycke?
har du kylarvatten?
cirkulerar det?
ta lös den övre slangen på kylaren och kicka då borde det komma vatten ur den slangen.
har du tillräckligt stor munstycke?
har du kylarvatten?
cirkulerar det?
ta lös den övre slangen på kylaren och kicka då borde det komma vatten ur den slangen.
Viktigast att se över är oljetillförseln.
Gör så att du mäter upp 2,5% olja till din bensin och häller ner, skakar tanken och startar.
Låt moppen gå på tomgång medan di rycker ut den lilla oljeslangen till förgasaren och ser om det pumpar ut någon olja.
Gör det inte det så har du orsaken där, den får ingen olja.
Kvarstår problemet så kan det bero på att den inte får någon kylning.
Det var ett problem vi hade på brorsans gamla Derbi, den var en riktigt seg jävel på att pumpa ut kylarvattnet.
En vanlig moppe skulle pumpa ut vatten i systemet efter kanske 50 meter. Den moppen där emot kunde köras med ett par kilometer, och när du stannar för att känna på cylindern så bränner du dig. Det finns inget vatten i cylindern.
Fin historia med den där moppen, finns många fler också.
Dock tycker jag du ska testa de grejer du blivit tipsad om hittills.
En anledning kan också vara att någon monterat in fel kolv i motorn.
Den kolven du har i din Derbi är en 39,86mm har jag för mig, vilket är 0,14mm mindre än en standard 50cc kolv.
Om någon av misstag monterat en vanlig 40mm kolv i moppen så lär den bilda en väldig friktion mot cylinderväggarna och kan nypa av det.