Yamaha TZR 125cc -91 - vad är lämpligt pris?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Yamaha TZR 125cc -91 - vad är lämpligt pris?

Inlägg av BlondBimbo »

I allt mitt scooterletande har jag hittat en Yamaha TZR 125cc -91 med drygt 2.000 mil på mätaren. Begärt pris på 7.500 kronor. 3 ägare o nybesiktigad.

Förutsatt att den funkar perfekt... är priset vettigt eller är det alldeles för högt? :?

Bild

Kanske långt ifrån mitt från början planerade scooterköp men allt 125cc - 180cc är för tillfället intressant. Om drygt 5 veckor vänder det o blir mörkare igen så ska jag komma ut på två hjul så gäller det att handla i god tid innan midsommar. Så fort vi passerat midsommar går vi mot en ny vargavinter. :(

Falluckor vad beträffar denna modell? Bra köp eller inte?
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped

Inlägg av Jimmye »

7500kr är ett bra pris för den där.
Tycker TZR 125 YPVS är undervärderad.
Den är en pigg liten maskin.
Det man ska va noga med när man köper den
är att kontrollera YPVS (yamaha power valve system).
YPVS är en rörlig avgasventil som halvt stänger till avgasporten
för att ge renare gång på låga varv.
Servomotorn som styr ventilen ska gå varje gång men slår på
tändningen. Det gör den för att sota av ventilen.
I överigt är det bara det vanliga som att kolla bromsbelägg, hjullager, styrlager och svinglager mm.
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

Jimmye skrev:7500kr är ett bra pris för den där.
Tycker TZR 125 YPVS är undervärderad.
Den är en pigg liten maskin.
Det man ska va noga med när man köper den
är att kontrollera YPVS (yamaha power valve system).
YPVS är en rörlig avgasventil som halvt stänger till avgasporten
för att ge renare gång på låga varv.
Servomotorn som styr ventilen ska gå varje gång men slår på
tändningen. Det gör den för att sota av ventilen.
I överigt är det bara det vanliga som att kolla bromsbelägg, hjullager, styrlager och svinglager mm.
Tack för ditt svar.

Jag o pappa ska åka o titta på den i veckan som kommer. Han ska fixa en släpvagn så kan vi ta hem den på släp. Den står drygt 11 mil hemifrån så det är ju en bit att köra.

Men några frågor. Pappa är väl hyfsat dvs "sådär" kunnig på bilar men har väl noll koll på MC. Hur kollar man att YPVS fungerar? Kan man kolla detta bara genom att starta den?

En fråga till... det här är ju en 2-taktare. En 2-taktare kräver ju oljeblandad bensin 3% - 4%. Gamla hojar krävde ju att man blandade 2-taktsoljan direkt i bensinen. Lite nyare hojar har ju en separat oljetank där man häller 2-taktsoljan i o så sköter motorn själv "ihopblandningen" själv. Vet du hur det är på den här 125:an?

Vilken skulle du rekommendera - en TZR 125cc eller en RG 125cc? Båda har gått ungefär lika långt. Den förstnämna (på bilden ovan) lite drygt 2K mil. Den sistnämnda (på bilden nedan) lite knappt 2K mil. Den förstnämnda obesiktigad o stått still ett par år... den sistnämnda nybsiktigad. Den förstnämnda 11kw. Den sistnämnda 18kw.

Här är en bild på den sistnämnda (RG 125cc). Båda är av årsmodell 1991.

Bild
Användarens profilbild
Purple Haze
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Purple Haze »

Tjenare BB :D

Jag snackade med din farsa i början av förra veckan men han sa att du hade skippat hojen (Yamaha TZR) så jag drog över och kollade på den och den verkade faktiskt bra mycket bättre än väntat så jag köpte den. :D

Den är i excellent unrestored condition så jag fatta aldrig att ingen varit och köpt den innan jag var och tittade på den.

Den var förvisso obesiktigad sedan 2010 då den besiktigades med blankt papper. 2.193 mil på mätaren och bara tre tidigare ägare.

Bokade en besiktningstid redan hos säljaren sedan var det bara att köra de 12 milen hem till mig med obligatiriskt körförbud - inga snutjävlar på vägarna. :oops:

Var och besiktigade den igår och gjorde den förbannade missen att jag inte kollade alla lampor och besiktningsmannan påpekade att halvljuset inte funkade... blev en 2:a... ombesiktning :evil: annars blankt papper. :D

Drog en sväng ner till södra udden igår eftermiddag (Ottenby och Långe Jans fyrplats) dvs en tur på dryga 15 mil och den går jävligt bra. :) ... :D

Här är några bilder jag lade upp idag - högupplösta: http://yamaha.site50.net

Hörde med farsan din att du skulle ner till Sweden Rock i helgen. Jag ringer i kväll så kan du åka med oss ner om du inte tänker köra ner med husbilen. :lol:

Cheers Baby 8)

EDIT - för den som är intresserad kan jag berätta att den slutliga priset prutat och klart blev 5.500 kronor. 8)
Skriv svar