Hej, har bytt tändstift, körde en liten sväng och den gick hur bra som helst. Sen stängde jag av den i kanske 3 min, sen när jag skulle starta så tog det kanske 5 kickar innan den startade, precis som förr. Och så kom hacket som på videon igen runt 7k varv... Är det bara stoppa i tändstiftet och tuta å köra? Eller kör man in det på nå vis?
Kan det ha nåt att göra med luftblandningen i motorn?
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga!
Axelito skrev:Efter 10 mins körning..
Byta ner i munstycke va?
Eller kan jag skruva ut luftskruven mer?
skruva in luft skruven så mycket de går sen skruva ut den cirka 1.5 varv sen kan du höra på tom gången om den börja gå bättre eller sämre man får prova sig fram men motorn måste vara varm när du gör de
lite svårt och säga kö 10 min till och ta bild igen på hur stiftet ser ut
Axelito skrev:Efter 10 mins körning..
Byta ner i munstycke va?
Eller kan jag skruva ut luftskruven mer?
skruva in luft skruven så mycket de går sen skruva ut den cirka 1.5 varv sen kan du höra på tom gången om den börja gå bättre eller sämre man får prova sig fram men motorn måste vara varm när du gör de
lite svårt och säga kö 10 min till och ta bild igen på hur stiftet ser ut
va sitter de för stift på den förresten
Bra fråga om den pallar 10 min till, går ju skitdåligt..
Det är ett NGK BCP5E
-Ludix one
MisterDT50R skrev:har du köpt det där tändstiftet? PÅ min är det NGK BR9ES orginal, har du bytt till nåt nytt eller är det orginal?
Lika tändstift var när jag köpte den, så det är väl original på min
Köpte du moppen begagnad? Har det alltid varit såhär?
japp det gjorde jag. Näe, har för mig att den gick bra när jag köpte den, sen efter en vecka typ när jag bytte topplockspackning började den gå dåligt.
-Ludix one
tror att den får för mycket bränsle, min Rieju blir exakt sådär när luftfiltret är igensatt, pröva att bara ta dän luftfiltret eller luftburken och gör likadant och kolla om det blir någon skillnad
ollebolle15 skrev:tror att den får för mycket bränsle, min Rieju blir exakt sådär när luftfiltret är igensatt, pröva att bara ta dän luftfiltret eller luftburken och gör likadant och kolla om det blir någon skillnad
ja vi har väl kommit fram till att den får för mycket bränsle, ska köpa munstycken idag och byta:) men får testa göra rent luftfiltret då Hur ska man göra rent det då? blåsa med kompressor eller?
-Ludix one
ollebolle15 skrev:tror att den får för mycket bränsle, min Rieju blir exakt sådär när luftfiltret är igensatt, pröva att bara ta dän luftfiltret eller luftburken och gör likadant och kolla om det blir någon skillnad
ja vi har väl kommit fram till att den får för mycket bränsle, ska köpa munstycken idag och byta:) men får testa göra rent luftfiltret då Hur ska man göra rent det då? blåsa med kompressor eller?
jaha, orkade inte läsa alla kommentarer
aa gör det!
Hej, har satt i munstycke #82 nu
Men hur kan tändstiftet bli såhär?
Halva vit(för lite bensin)
Halva svart(för mycket bensin)
Strunta i #84 och gå upp till #86, blir det bra tror ni?
-Ludix one
Bytte till 88 munstycke, den gick svinbra i en halvtimme ungefär sammanlagd körtid, sen börjar den hacka som på videon litegrann, och den rykte från nånstans högt upp på motorn.. Det har hänt förut men vet inte vad det är, och kan inte riktigt se vart röken kommer ifrån...
Jag kan väl inte behöva byta ner till 86 i munstycke om den gick bra ett tag på 88 i munstycket?
Och en till fråga, hur vet man om växellådan börjar bli dålig?
-Ludix one
Kan det vara att den får en gnutta för mycket bensin? Ska testa sänka/höja nålen imorgon, får se hur det går.
Men när jag var ute och körde tidigare, som jag skrev i inlägget ovan, motorn blir svinvarm, men kan inte förstå varför.. Jag har fullt med kylarvatten, men det ryker ändå från motorn efter ett tag. Men jag ser inte vart det kommer ifrån :S
-Ludix one
Hej igen, jag var nyss ut och kollade om den tände bra, så jag satt i tändstiftet i tändhatten och la den mot cylindern och kickade, den tände bra, Men istället för att tändstiftet "blixtrar" blått så "blixtrar" den orange
inte ska det vara så? :S
Vad kan felet vara då?
-Ludix one
2: Rengör luftfilter, du måste skruva av bakramen.
3. Har 108 munstycke med org rör, org fögg och sportluft, med org luftfilter hade jag 95, en kompis har med ostypt och org luftfilter 105 så du måste pröva framm munstycket..
2: Rengör luftfilter, du måste skruva av bakramen.
3. Har 108 munstycke med org rör, org fögg och sportluft, med org luftfilter hade jag 95, en kompis har med ostypt och org luftfilter 105 så du måste pröva framm munstycket..
Alldrig hört automat choke på dt:n??
1. Får testa det!
2. Har redan blåst rent luftfiltret, var inte alls lortigt.
3. Har nästan rätt munstycke, med 88 så vart den lite svart, får testa 86.
Och det är inte original förgasare från fabrik, förra ägaren köpte ny förgasare (samma 16mm dellorto) för att den andra läckte bensin, och då var det automatchoke
-Ludix one
Men tippar på att det är antingen flottören som hängt sig, eller för stort munstycke. Precis så gjorde min DRD när jag varvade och körde och det berodde på för stort munstycke. Den fyrtaktade då. Här har du film:
Roxxen96 skrev:Läste inte igenom föregående svar som skrivits.
Men tippar på att det är antingen flottören som hängt sig, eller för stort munstycke. Precis så gjorde min DRD när jag varvade och körde och det berodde på för stort munstycke. Den fyrtaktade då. Här har du film:
Den har bara fyrtaktat någon gång med 88 munstycke, så 86 kommer nog bli bra men det konstiga är att den gick skitbra men efter en halvtimme börjar den fyrtakta och va precis som på videon :/ förstår inte varför det blir så om den gick bra ett tag.. Och om gnistan på tändstiftet är orange, kan det vara att det är fel tändstift? För det satt likadant i innan jag bytte :S
-Ludix one
Har bytt till rekommenderat tändstift, körde en sväng, samma grej som på videon, fast inte lika mycket. Måste vara för mycket bensin då. Kollade på tändstiftet, det ser ju fan nästan bränt ut :S
-Ludix one
Jag har höjt clipset på trottelnålen nu, den gick bra å så, men sen efter några minuter dog den :S
Jag körde i ungefär 30 km/h, sen så kunde jag inte få upp den i mer varv, den bara sänkte neråt i rpm, jag tog fullgas men den sänktes fortfarande, så växlade neråt, det hjälpte inte heller. Sen så la den av.. Och jag kunde inte starta den :S
Vad kan ha hänt?
-Ludix one
Tror att den inte startar för att den är sur, riktigt jäkla sur, vet inte hur det går till, men så fort jag skruvar i tändstiftet och skruvar ut det igen så är det bensin på stiftet Hur kan de ha gått till? Den vägrar starta, ibland när jag kickar kommer det avgassmällar
-Ludix one
Hur ska jag göra? Stiftet får droppar av bensin på sig så fort jag sätter i stiftet och tar ut det... Hur kan man fixa det? Ska man vänta tills bensinen dunstar? Eller kan man göra nåt annat? För den verkar dränka sig själv. Asså jag var bara utr och testade moppen efter jag höjde clipset, sen efter. Ett tag så blöddrar den och dör ..
-Ludix one
Victorh skrev:Förgasaren krånglar någonting för 86 munstycke är litet på dt:n
Har 88 i, men fattar fortfarande inte hur den kunde gå bra ett tag sen blöddra och dö :S och jag fattar inte heller hur jag kan ha fullt med bensin på stiftet när jag bara stoppar i det
-Ludix one