koppling tar inte efter montering. AM6. *LÖST!*

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
KoOf
Elmoped

koppling tar inte efter montering. AM6. *LÖST!*

Inlägg av KoOf »

Monterade ihop motorn för några dagar sedan och märkte igår när jag skulle försöka få igång den att kopplingen tar inte det minsta. (Motorn startade inte heller för den delen men ett problem i taget :P)

Gissar att jag gjort fel någonstans vid monteringen. kopplingsarmen rör sig och så, vajern är lagom spänd också. Jag vet inte riktigt vad nästa steg är.
Förmodligen plocka av kopplingskåpan och kolla allt det där innanför men vet inte alls vad det är man ska kolla efter eller fixa.
Senast redigerad av KoOf den 2 juni 2013, 23:13, redigerad totalt 1 gånger.
"They call it PMS beacuse mad cow disease was already taken"
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Har du lagt tryckplattan rätt?

Lag kopplings skivorna i rätt ordning svängda mot rätt håll?

Har du justerat inne i kopplingen vajern rätt?
Användarens profilbild
Gotte
Elmoped

Inlägg av Gotte »

har exakt samma problem som du på min Derbi men ska av kopplingskåpan och kolla :)
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Victorh skrev:Har du lagt tryckplattan rätt?

Lag kopplings skivorna i rätt ordning svängda mot rätt håll?

Har du justerat inne i kopplingen vajern rätt?
Ja.
Ja, helt säkert.
Ja.

vajern kan vi nästan utesluta som problemet. Även om man trycker in kopplingsarmen helt för hand så tar inte kopplingen.
alääx
Elmoped

Inlägg av alääx »

kolla spränskissen.

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=10411

ser du den lilla kulan? nummer 19. kolla om du tappat den för min kompis hade exakt samma problem och han hade tappat den lilla kulan.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Vad menar du med att den inte tar? Kopplar den inte ur eller driver den inte?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
asti27
Svårstartad skrothög

Inlägg av asti27 »

testa sätt kopplingsarmen i ett annat läge, samt kolla så du lagt "kulan" till pinnen som trycker på kopplingen imellan. dom felen var iaf för mig. :)
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Kulan är där.

Okej, vad har jag missat??
När man snurrar på kicken så snurrar endast tryckplattan. Lamellerna och kopplingskorgen ligger still, endast plattan och kopplingsskivorna rör på sig :?
asti27
Svårstartad skrothög

Inlägg av asti27 »

Är la hela som rör sig när du inte har kopplingen i, när du håller in kopplingen så rör sig inte tryckplattan om jag minns rätt
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

asti27 skrev:Är la hela som rör sig när du inte har kopplingen i, när du håller in kopplingen så rör sig inte tryckplattan om jag minns rätt
Jojo men grejjen är att kickens kugge sitter ju liksom direkt intil kopplingens så när jag kickar så snurrar endast tryckplattan och resten av motorn står still :s

Problemen blir bara fler och fler :(
asti27
Svårstartad skrothög

Inlägg av asti27 »

Ligger tryckplattan rätt? I ett visst läge åker den ner längre, testa ta bort fjädrarna åå skruvarna och vrid på tryckplattan tills den går i läge:)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

har du växlarna rätt då?

Och kickar den som tomt?
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Fixat nu :)

Inte säker på vad det var som fixade det dock :s
Jag mixtrade mest och testade mig fram och vips...!
asti27
Svårstartad skrothög

Inlägg av asti27 »

KoOf skrev:Fixat nu :)

Inte säker på vad det var som fixade det dock :s
Jag mixtrade mest och testade mig fram och vips...!
det ända rätta, så gjorde jag också, dock var det den lilla kulan som hade missats att läggas i :)
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Bygga ljuddämpare av Bensinskalle?

Inlägg av Asddfgf4 »

Jag har en fråga. Det finns en guide här ( http://www.twostrokerider.se/hur-man-ti ... uddampare/ ) Jag undrar, vem är Bensinskalle? Jag hittar inte honom på TSR, och jag hade gärna velat prata med honom om han skulle kunna tänka sig att bygga en sån dämpare till mig. Jag har inte riktigt dom svetskunskaper som krävs för att bygga den. Så Bensinskalle, eller nån som känner han/hon kan väl kontakta mig på PM, så jag får pratat med han/hon :)

Förlåt om inlägget är fellagt, jag visste inte vart jag skulle lägga det, så jag försöker med det här....
Bild
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Re: Bygga ljuddämpare av Bensinskalle?

Inlägg av drd håkan »

Asddfgf4 skrev:Jag har en fråga. Det finns en guide här ( http://www.twostrokerider.se/hur-man-ti ... uddampare/ ) Jag undrar, vem är Bensinskalle? Jag hittar inte honom på TSR, och jag hade gärna velat prata med honom om han skulle kunna tänka sig att bygga en sån dämpare till mig. Jag har inte riktigt dom svetskunskaper som krävs för att bygga den. Så Bensinskalle, eller nån som känner han/hon kan väl kontakta mig på PM, så jag får pratat med han/hon :)

Förlåt om inlägget är fellagt, jag visste inte vart jag skulle lägga det, så jag försöker med det här....
han har skrivet i den här tråden om du kollar lite längre upp:)
Skriv svar