Derbi xtreme konstigt ljud från motorn

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Davidswaglah
Elmoped

Derbi xtreme konstigt ljud från motorn

Inlägg av Davidswaglah »

Ja jag vet att jag postat det här förut men tänkte att jag tar upp allt jag behöver hjälp med här i samma tråd.. Jag har läst reglerna men tror det är tillåtet att jag läggertill allt här som min sista tråd på ett tag

Så först är det de här problemet med att motorn låter som om det skrapar man hör det bäst när man släpper på gasen vid hög fart men om man drar in kopplingen slutar det, håller på och fibblan med att hitta rätt munstyckes Storlek om det kanske har något med det att göra den låter ganska mycket allmänt också, typ metallskrammel ljud

Sen så har jag någon fråga om drevning, igentligen ska jag posta det här i drevning tråden men den verkar vara ganska inaktiv tbh.

Elmoped

Registreringsdatum: 06 maj 2013
Pictures: 0

Har på ett heborör, och orginal dreven 12/62 eller 63 tror jag, då undrar jag vad är bäst att dreva om till om jag vill att den ska få en del högre toppfart men inte förlora allt för mycket acc. den går 60 nu

Vad kommer den gå i efter omdrevningen ungefär? :)

Tack för svar
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Jag hade sånt skrammelljud i min Bultaco, efter jag tankade Aspens 4-takt bensin. Tror det blev för dålig smörjning i motorn, så jag testade att hälla i en klick olja och blanda runt i tanken på moppen, och det slutade skramla då. Så testa att göra det :) Annars kanske det är lammellerna och mellanskivorna som krånglar. Jag vet inte riktigt hur det funkar, men om mellanskivorna greppar när du släpper ut kopplingen, borde de väl glida runt, och då kanske det kan orsaka skrapljuden när dom glider mot lammellerna?

Drevningen kan jag inte hjläpa dig med, inte erfaren inom det området ^^
Bild
Davidswaglah
Elmoped

Inlägg av Davidswaglah »

Asddfgf4 skrev:Jag hade sånt skrammelljud i min Bultaco, efter jag tankade Aspens 4-takt bensin. Tror det blev för dålig smörjning i motorn, så jag testade att hälla i en klick olja och blanda runt i tanken på moppen, och det slutade skramla då. Så testa att göra det :) Annars kanske det är lammellerna och mellanskivorna som krånglar. Jag vet inte riktigt hur det funkar, men om mellanskivorna greppar när du släpper ut kopplingen, borde de väl glida runt, och då kanske det kan orsaka skrapljuden när dom glider mot lammellerna?

Drevningen kan jag inte hjläpa dig med, inte erfaren inom det området ^^
tack, jag ska pröva det
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

14/62 ska den orka utan problem, Smörj och spänn kedjan efteråt :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Davidswaglah
Elmoped

Inlägg av Davidswaglah »

Persson97 skrev:14/62 ska den orka utan problem, Smörj och spänn kedjan efteråt :wink:
är det inte bättre med typ 13/52 eller dyliknande? :) kan inte så mycket om detta
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

bättre och bättre kan jag inte svara på, beror väll vad man gillar men det är ju dyrare att byta drev både fram och bak.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Davidswaglah
Elmoped

Inlägg av Davidswaglah »

Persson97 skrev:bättre och bättre kan jag inte svara på, beror väll vad man gillar men det är ju dyrare att byta drev både fram och bak.
jag ska kanske inte säga så mycket vet typ nada om drevning, men vad är det för skillnad för pengarna finns
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Seenz »

Har också sånt skrammel. exakt samma ''problem'' som för dig, kommer från kedjan byt kedja så ska det ljudet försvinna, eller spänn och smörj!

skulle kört på 13/53 om jag var du, eller 12/53 för lite bättre acc.
Live like today was you're last day.
Skriv svar