Lätt mc - Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Junhager94
Svårstartad skrothög

Inlägg av Junhager94 »

rrxen skrev: Text
Snygg GG du har! ;) Hehe

Hoppas allt funkar som det ska med den! Du kanske har hunnit åkt en bit med den nu? :)
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Junhager94 skrev:
rrxen skrev: Text
Snygg GG du har! ;) Hehe

Hoppas allt funkar som det ska med den! Du kanske har hunnit åkt en bit med den nu? :)
Hehe ja den är ju det! ;)

Jorå jag har hunnit åka några mil! Har hittat lite smågrejer osv men inget stort! :)
Användarens profilbild
emilfreed
Elmoped

Inlägg av emilfreed »

Tja, är lite sugen på att ta lättmc kort till vintern för jag fyller 16 i oktober och jag vill inte sälja moppen för än moppesäsongen är över. Men iallafall jag är ganska säker på att jag vill ha en Derbi Senda 4t eftersom jag tycker om ljudet och vill ha en bensinsnål motorcykel. Men har sökt runt lite och då säger vissa att Derbi Senda 4t 2v går dåligt och att man ska köpa Derbi Senda 4t 4v men vet inte vilken som är vilken om man tittar på vissa blocket. Finns det något speciellt med 4ventilare typ ett visst årtal då den gjordes eller liknande?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

någon som kan hjälpa mig, hade tänkt ta medel mc kort nu när jag fyller 18 efter bilkortet :)

och inte bestämt mig än, diggar verkligen motardsen och hade tänkt mig en honda fmx 650 elr någon runt 450-650 elr något sport runt 600, typ yamaha r1, motardsen är billigare här så blir nog en sådan, men skulle vilja ha tips om billiga ställen i Göteborg man kan ta kortet :) och vad typ det kostar :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Manny
Svårstartad skrothög

Inlägg av Manny »

Har hört att fmx 650 är grymt slö om man jämför med t.ex ktms motarder. Tycker du ska satsa på en ktm 690 smc om du har råd, annars en ktm 660 eller 625 ;)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Manny skrev:Har hört att fmx 650 är grymt slö om man jämför med t.ex ktms motarder. Tycker du ska satsa på en ktm 690 smc om du har råd, annars en ktm 660 eller 625 ;)
haft en 650 fmx innan, osm lekhoj och tyckte den funka helt ok, tillräckligt bra drag och billiga :)

allt beror på budgeten :)

dem är nästan dubbla precis, men om jag har mer pengar blri det nog en sportis :) men vill mest ha hjälp med skolor :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Nu känner man att att motorcykeltiden börjar närma sig! Har länge sökt efter en Yamaha DT125, men har inte funnits någon i närheten. Tills idag! :D

Hittade denna skönhet gömd i en Blocketannons, inte dyr va den heller. 6.500kr tycker jag var riktigt bra.

http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=21811
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

david96 skrev:någon som kan hjälpa mig, hade tänkt ta medel mc kort nu när jag fyller 18 efter bilkortet :)

och inte bestämt mig än, diggar verkligen motardsen och hade tänkt mig en honda fmx 650 elr någon runt 450-650 elr något sport runt 600, typ yamaha r1, motardsen är billigare här så blir nog en sådan, men skulle vilja ha tips om billiga ställen i Göteborg man kan ta kortet :) och vad typ det kostar :)
A2-kort säger man inte medel ;)

Kan inte direkt uttala mig om FMXen men är det inte en XR650 pimpad till motard?
Du lär nog inte hitta någon beg.sportis på 600 cc som du kommer få köra på kortet, då den får max ha 70 Kw i ORIGINAL UTFÖRANDE, tillverkarna har börjat producera hojar till A2-kortet, finns dock äldre sporthojar på 400-500 cc som du får köra på A2-kortet, kompisen köpte en Kawaski ZXR400, har runt 60-65 hästar på bakhjulet.

Kortet lär inte bli dyrare än A1 då det är samma kostnader på körlektioner, uppkörning, teoriprov etc, dock så skiljer väl sig försäkringen lite.

Vixhall skrev:Nu känner man att att motorcykeltiden börjar närma sig! Har länge sökt efter en Yamaha DT125, men har inte funnits någon i närheten. Tills idag! :D

Hittade denna skönhet gömd i en Blocketannons, inte dyr va den heller. 6.500kr tycker jag var riktigt bra.

http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=21811

Sakta i backarna, visst få den vara billig, men kolla på däcket fram, helt slitet, antagligen är bakdäcket också det, så lägg 3000 kronor på det inkluderat innerslang och däckbyte, minst.

Sen lär drivpaketet vara slut om man ska utgå ifrån däcken som är i kasst skick, 1500 kronor där, sen har jag ingen aning om miltalet, kolvbyte vid 2000 mil är det i alla fall, kolvkit går på cirka 750 kronor, har den gått mer än 3500 mil så behövs honing och nytt kolvkit där också.

Utöver det så är det inte så himla mycket, kanske bromsklossarna.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Mycket riktigt där p0d1, båda däcken är helt slut. Har beställt en uppsättning nya + slang från "Racing Planet" för 962kr. Moppen har gått ca 1800 mil och motorn är så gott som 100% oskruvad, kopplingen ska bytas ganska snart, kanske kolv i samma veva. Allt annat är i toppskick och jag tycker 6500kr var billigt eftersom jag har sökt i ett halvår och inte hittat något över huvud taget.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Vixhall skrev:Mycket riktigt där p0d1, båda däcken är helt slut. Har beställt en uppsättning nya + slang från "Racing Planet" för 962kr. Moppen har gått ca 1800 mil och motorn är så gott som 100% oskruvad, kopplingen ska bytas ganska snart, kanske kolv i samma veva. Allt annat är i toppskick och jag tycker 6500kr var billigt eftersom jag har sökt i ett halvår och inte hittat något över huvud taget.
Däck + slang för 1000 spänn? Verkar ju onekligen billigt, känns som det är det sämst man kan hitta, kvalité kostar..
1800 mil det var ju inte mycket! Passa på att byta kolv och tändstift när du ändå håller på så det också är fräscht!
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Har en ostrypt cdi 34kw till Aprilia SX 125 om någon är intresserad! :)
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

p0d1 skrev:
Vixhall skrev:Mycket riktigt där p0d1, båda däcken är helt slut. Har beställt en uppsättning nya + slang från "Racing Planet" för 962kr. Moppen har gått ca 1800 mil och motorn är så gott som 100% oskruvad, kopplingen ska bytas ganska snart, kanske kolv i samma veva. Allt annat är i toppskick och jag tycker 6500kr var billigt eftersom jag har sökt i ett halvår och inte hittat något över huvud taget.
Däck + slang för 1000 spänn? Verkar ju onekligen billigt, känns som det är det sämst man kan hitta, kvalité kostar..
1800 mil det var ju inte mycket! Passa på att byta kolv och tändstift när du ändå håller på så det också är fräscht!
Det är faktiskt inte så dåliga däck som man kanske tror, köpte samma uppsättning däck till min moppe för ett år sedan och jag är riktigt riktigt nöjd, väldigt bra kvalité till lågt pris. (DURO, kopia av Golden Boy som sitter original)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Vixhall skrev: Det är faktiskt inte så dåliga däck som man kanske tror, köpte samma uppsättning däck till min moppe för ett år sedan och jag är riktigt riktigt nöjd, väldigt bra kvalité till lågt pris. (DURO, kopia av Golden Boy som sitter original)
Tvivlar på att de är bra däck, efter ha googlat så verkar det vara däck med okej grepp på torr asfalt och kasst grepp när de är blött, samt att de slits fort.
Det är en stor skillnad på moped och asfalt, effekten, farten, lutningen i en kurva osv, att snåla in på däck är idiotiskt och man får till 99% av fallen vad man betalar för.

Däcken är bland de viktigaste på din hoj så var ingen dumbom som snålar in på det.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Om inte jag fattade fel så har han redan köpt dom, men skicka tillbaka dom eller ha dom som "lekdäck" om dom nu är hala.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Persson97 skrev:Om inte jag fattade fel så har han redan köpt dom, men skicka tillbaka dom eller ha dom som "lekdäck" om dom nu är hala.
Fattade som han har beställt däck.
Kvalité kostar oftast, speciellt med gummin.

Däcken han har beställt skulle jag börna sönder direkt och byta inom en vecka om jag skulle köpt en hoj med dom på, kvalité kostar, men visst, är man en posör-åkare som bara kör när det är strålande sol och aldrig framför över skyltad hastighet så duger dom.
Henow
Svårstartad skrothög

Inlägg av Henow »

Hejsan, Har skaffat mig en 125:a nu!
Hur kan jag plugga till teoriprovet? Funderar verkligen att köpa böcker,datafrågor på körskolan.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Henow skrev:Hejsan, Har skaffat mig en 125:a nu!
Hur kan jag plugga till teoriprovet? Funderar verkligen att köpa böcker,datafrågor på körskolan.
Grattis!!! :D Vad för motorcykel blev det?

Rekommenderar dig att besöka den lokala trafikskolan hos dig och köpa böcker, ofta så finns det även möjlighet att köpa en CD-skiva med teorifrågor, jag gjorde det och har använt det till både moped, MC och bil, fungerade lysande!
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Jag håller med er, det är inga räserdäck men jag måste påsta att JAG känner ingen skillnad med dessa däck om man jämför med dubbelt så dyra däck. Pirelli och liknande är väldigt ofta jäkligt överprissatta. Dessutom så gråter man inte när man kör för att man inte vågar nöta lite däck. Har kört 150 mil med dessa däck på moppen och det har inte nötts mer än 2mm på mitten, så stryktåliga är dem (Nej, jag har inte kört lungt med moppen).

Är det någonting jag snålar på så är det däcken, har blivigt så besviken på dyra däck. Jag kör ganska lika mycket på grus som på torr asfalt, är det blött så är man ju medveten om det. Man ska inte va rädd för att ramla nån gång, kanske inte beroende på däcken dock. Förra ägaren på denna DT125:a satt dit ett Michelin däck där bak, efter 300 mil så var det däcket borta. Å billigt var det inte.

Man väljer själv hur mycket pengar man lägger ner på däck, hade jag hittat däck med samma mönster (SR244) för dubbla priset kanske jag hade köpt dem, Golden Boy (Original) kostar ca 395kr för framdäcket, DURO (Kopia) kostar ca 495kr för framdäcket, DURO är det dyraste däcket med SR244-mönstret. SR244 is the shit! Sen beror det ju också på hur mycket återförsäljarna vill tjäna/blåsa folk.
Henow
Svårstartad skrothög

Inlägg av Henow »

p0d1 skrev:
Henow skrev:Hejsan, Har skaffat mig en 125:a nu!
Grattis!!! :D Vad för motorcykel blev det?

Rekommenderar dig att besöka den lokala trafikskolan hos dig och köpa böcker, ofta så finns det även möjlighet att köpa en CD-skiva med teorifrågor, jag gjorde det och har använt det till både moped, MC och bil, fungerade lysande!
Japp får bli det!
Köpt en Dt125r<3
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Härligt! DT125:orna är riktigt trevliga :D
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Vixhall skrev:Jag håller med er, det är inga räserdäck men jag måste påsta att JAG känner ingen skillnad med dessa däck om man jämför med dubbelt så dyra däck. Pirelli och liknande är väldigt ofta jäkligt överprissatta. Dessutom så gråter man inte när man kör för att man inte vågar nöta lite däck. Har kört 150 mil med dessa däck på moppen och det har inte nötts mer än 2mm på mitten, så stryktåliga är dem (Nej, jag har inte kört lungt med moppen).

Är det någonting jag snålar på så är det däcken, har blivigt så besviken på dyra däck. Jag kör ganska lika mycket på grus som på torr asfalt, är det blött så är man ju medveten om det. Man ska inte va rädd för att ramla nån gång, kanske inte beroende på däcken dock. Förra ägaren på denna DT125:a satt dit ett Michelin däck där bak, efter 300 mil så var det däcket borta. Å billigt var det inte.

Man väljer själv hur mycket pengar man lägger ner på däck, hade jag hittat däck med samma mönster (SR244) för dubbla priset kanske jag hade köpt dem, Golden Boy (Original) kostar ca 395kr för framdäcket, DURO (Kopia) kostar ca 495kr för framdäcket, DURO är det dyraste däcket med SR244-mönstret. SR244 is the shit! Sen beror det ju också på hur mycket återförsäljarna vill tjäna/blåsa folk.
Antagligen för att du har kört moped och inte varit tvungen att utnyttja ett bra däcks egenskaper..
Du snackar om en moped med gummi på, en moped väger mindre, har mindre effekt och används inte samma sätt som en MC gör.

En MC körs i 150 km/h+, väger 130 kg+ oftast, utsätts för hårda inbromsningar och kraftiga accelerationer(det existerar inte på en moped) och skarpa svängar där man ligger mycket, och har du kassa däck så släpper det, vilket det inte gör med bra däck.

Ta min profilbild tex, hade jag kört med skitdäck på bilden hade jag tappat greppet, hade inte kunnat pressa lika mycket på gokart-banan eftersom däcken inte skulle palla.

"Man ska inte va rädd för att ramla nån gång", klart man ska vara det, ramlar du med MC så är du rätt rökt antagligen om det finns något hinder i vägen, men du snackar väl om moped där toppfarten ligger runt 70-80.
Det gör ont att ramla också, kör du utan utrustning så har du fina sår, har du utrustning så har du trasigt ställ och lite blåmärken.

Angående däcken tidigare ägaren hade så kan det varit däck som är mjuka för att ge bra våtegenskaper och ha bra grepp som slits snabbt, väljer man däck efter rätt behov så håller de länge, kör man på rätt lufttryck så får man lite högre toppfart, bättre grepp, lägre förbrukning och slits mindre.
Jag körde med on/offroad-däck på DTn bak och fram, hade halva mönstret kvar efter 400 mil, så säger bara BS om ditt uttalande då on/offroad-däck slits betydligt snabbare än gatdäck.
Det gäller inte att köpa ett valfritt däck ifrån ett stort märke, man får vara klokare och göra lite research om däcken.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Kanske skulle starta en däck - tråd. Nää, som jag sa JAG är nöjd med dessa däck och jag skulle vilja påstå att de har riktigt bra gräpp (Såvida det inte är blött). Jag måste ha offroad/enduro-däck till det jag håller på med och till det så passar dessa däck utmärkt. Sluta kritisera mitt val av däck, jag har kollat på många olika typer av däck i många olika prisklasser men som sagt, dessa fungerar utmärkt. :)

- Vad kör du med för däck du som verkar vara expert på detta?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Vixhall skrev:Kanske skulle starta en däck - tråd. Nää, som jag sa JAG är nöjd med dessa däck och jag skulle vilja påstå att de har riktigt bra gräpp (Såvida det inte är blött). Jag måste ha offroad/enduro-däck till det jag håller på med och till det så passar dessa däck utmärkt. Sluta kritisera mitt val av däck, jag har kollat på många olika typer av däck i många olika prisklasser men som sagt, dessa fungerar utmärkt. :)

- Vad kör du med för däck du som verkar vara expert på detta?
Vi är på ett diskussionsforum och snarare så att jag är mån om din hälsa än något annat, dumt att snåla på det nästviktigaste när det kommer till hojens och förarens utrustning.

Just nu sitter det Pirelli Diablo Rosso både fram och bak, dock ska de bytas ut om cirka en månad när jag fått körkortet, bakdäcket är rätt slitet på mitten men har kanske 90% kvar på sidorna, fram är som nytt och båda har gått cirka 600 mil enligt tidigare ägare.

Är dock kluven om jag ska ha Pilot Road 3 eller Pilot Power 2CT.
Lutar dock mycket åt Pilot Power 2CT då flertal som kör gokart-bana med motard använder det och har suveränt grepp i skarpa kurvor med mycket nedlägg.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Fortfarande mycket bättre däck än 100% offroaddäck. Om du inte tror att jag kört så långt med de däcken och att de har slitits så lite så kan jag nog inte påverka det. Moppen har gått bra mer än 150mil med de däcken, körde 11mil bara igår, de är rätt hårda vill ja lova. Fungerar skitbra! Om du tycker att de är så dåliga så vill jag fråga igen något jag nämnde i början - Varför ska de sitta original i en rad olika 125:or och moppar om de nu är så dåliga?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Vixhall skrev:Fortfarande mycket bättre däck än 100% offroaddäck. Om du inte tror att jag kört så långt med de däcken och att de har slitits så lite så kan jag nog inte påverka det. Moppen har gått bra mer än 150mil med de däcken, körde 11mil bara igår, de är rätt hårda vill ja lova. Fungerar skitbra! Om du tycker att de är så dåliga så vill jag fråga igen något jag nämnde i början - Varför ska de sitta original i en rad olika 125:or och moppar om de nu är så dåliga?
Visst är dom bättre än renodlade offroaddäck.

Att de sitter på original betyder inte att dom är bra, mycket handlar om samarbete och få ner ner priset ett par tusenlappar.

Däcken som satt original på KTM LC4or var helt okej grepp enligt folk, men de var tvärslut efter 150-200 mil bara, anledningen till att de satt original var för att de hade ett samarbete med däcktillverkaren och vart sponsrade med däcken.
Henow
Svårstartad skrothög

Inlägg av Henow »

Vad gör man på risk 2:an? Funderar om jag ska boka än eller inte.
Tycker jag kan köra bra..
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Henow skrev:Vad gör man på risk 2:an? Funderar om jag ska boka än eller inte.
Mycket teoretisk samt praktisk utbildning.

På min risk2a så fick vi lära oss om döda vinkeln och bli insatt i den situationen ännu mer, de hade en bil parkerad, vi fick sätta oss en och en i förarsätet för att sedan kolla i sidospeglarna efter en MC som stod bredvid, men såg inget, och då var vi tvunga att kolla döda vinkeln.
Liksom att bli mer förstådd över hur utsatta vi är och osynliga för andra bilister.

Samt tex hur långt avstånd vi måste ha från en lastbil för att de ska kunna se oss i sina backspeglar o sånt.

Den mer praktiska biten på hoj var bromsning från 90 km/h tror jag samt lära oss motstyrning och pröva på det på en bana likt en speedway-bana, fast mycket mindre.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Det handlar inte om du kan köra bra eller inte. Om du ska ta MC- kort så måste du gått Risk 2:an.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Vixhall skrev:
Det handlar inte om du kan köra bra eller inte. Om du ska ta MC- kort så måste du gått Risk 2:an.

Njae, man ska ju helst kunna köra och inte komma dit som en gröngöling som aldrig suttit på ett tvåhjuligt fordon, tidigare erfarenheter av att ha kört crossmoppe är att föredra över scooter.

I alla fall på min så sa dom det, anser handledarna att man är dålig så kommer man bli avvisad.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

p0d1 skrev:
Vixhall skrev:

Njae, man ska ju helst kunna köra och inte komma dit som en gröngöling som aldrig suttit på ett tvåhjuligt fordon, tidigare erfarenheter av att ha kört crossmoppe är att föredra över scooter.

I alla fall på min så sa dom det, anser handledarna att man är dålig så kommer man bli avvisad.
Det är sant, jag gjorde den förra veckan och jag fick genast hoppa upp på en Honda CBR 125, riktigt lättkörd men lite slö. Det dröjde inte länge förrän jag fick hoppa upp på en Honda Hornet 600 för att göra bromsningen. (CBR:en hade inte ABS) Det var en person som lyckades välta så den fick gå hem.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

p0d1, vad hade du för årsmodell på din DT? Jag undrar hur dina YPVS-ventiler lät när man vred om nyckeln.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Vixhall skrev: Det är sant, jag gjorde den förra veckan och jag fick genast hoppa upp på en Honda CBR 125, riktigt lättkörd men lite slö. Det dröjde inte länge förrän jag fick hoppa upp på en Honda Hornet 600 för att göra bromsningen. (CBR:en hade inte ABS) Det var en person som lyckades välta så den fick gå hem.
Lyckosamma jävel! Jag fick åka runt på en YBR 125, helt okej hoj, inget jag skulle vilja äga, ingen ABS har jag för mig, hade svårt att komma upp i 0+ på den.
Vixhall skrev:p0d1, vad hade du för årsmodell på din DT? Jag undrar hur dina YPVS-ventiler lät när man vred om nyckeln.
03a hade jag, lät liksom "zweek zweek"
http://www.youtube.com/watch?v=M8Hzs9HUxOY 00:10, sådär lät min när batteriet var i bra skick, var det dåligt med kräm så lät det klenare som den inte orkade dra runt helt.

Fan vad sugen man blev på tvåtaktare nu pga filmen.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Tack! Min lät ingenting då jag köpte den, nu med ett sprillarns nytt batteri så låter den exakt som på videon.

Jag var den sista eleven som fick köra CBR125:an för trafikskolan skulle få en KTM Duke 125 dagen efter, den enda 125:an med ABS tydligen.
Användarens profilbild
Albin414
Elmoped

Inlägg av Albin414 »

Lite frågor om MC-korten.

Hur är det med om man ska byta upp sig från A1 till A2, krävs det bara en uppkörning?

Hur är det med A2 till A, krävs det bara en uppkörning där med eller hur är det?

Vad kostar ett A1 körkort i snitt?

Fortfarande värt att ta A1 ifall man fyllde 17 i April?

Har någon en bra trafikskola i Göteborg att rekommendera?
Skriv svar