Aerox ryker från cylinder

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
naffz
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 maj 2013, 14:54

Aerox ryker från cylinder

Inlägg av naffz »

Tjena!

Har bytt till en begagnad org 50cc cylinder och en helt ny kolv på Aeroxen, nu när jag skulle köra in den var den väldigt slö, den kom knappt iväg förens varven låg på ca 6-7000, och efter en stund börja de ryka, ganska vit rök,
O så lätt de som ett kokande ljud, tror de kom från kylar slangarna till cylinder!

Kollade tändstiftet och de var snustorrt o ganska vit.

Kan tilläga att de är en 17,5 förgasare och ett doppler s3r rör på!

Tändstiftet borde ju beror på litet munstycke? Men röken då? Kanske termostaten har lagt av i topplocket och den inte får tillräckligt med kylning?
Eller kan det va andra fel vid bytte av cylinder?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Granberg
Avstängd
Inlägg: 323
Blev medlem: 31 oktober 2012, 22:30
Ort: dala-järna

Inlägg av Granberg »

säker på att det inte läcker från kylarslangen ;)
Hä han't full ge nå ampa å vänt'sje!!
vasse96
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 april 2013, 21:20

Inlägg av vasse96 »

Granberg skrev:säker på att det inte läcker från kylarslangen ;)


Vadå att de är hål någonstans i slangen? Tvivlar ja på då skulle de ju droppa på marken, de enda de droppas ifrån är lite olja ut avgasröret
YOYO
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Låter ju som att den får för lite bensin och då blir för varm så testa att stoppa i ett litet större munstycke. Du kan även känna på kylaren när du har kört ett par minuter för att se om den blir varm, blir den det så vet du ju att vattnet cirkulerar som det ska iaf.

Kan vara så att topplockspackningarna har gått i samband med detta pga den vita röken
vasse96
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 april 2013, 21:20

Inlägg av vasse96 »

Demuz skrev:Låter ju som att den får för lite bensin och då blir för varm så testa att stoppa i ett litet större munstycke. Du kan även känna på kylaren när du har kört ett par minuter för att se om den blir varm, blir den det så vet du ju att vattnet cirkulerar som det ska iaf.

Kan vara så att topplockspackningarna har gått i samband med detta pga den vita röken
Är inte säker om jag spänt slangklämmorna till kylaren tillräckligt nu när kag tänker efter, kan de ha en inverkan?

Har en extra org topplock från förra cylindern så de är nog lungt! Har 90 munstycke nu, ska ja direkt prova från 102 o gå mer eller ska ja sakta gå uppåt från 90? :)
YOYO
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

vasse96 skrev:
Demuz skrev:Låter ju som att den får för lite bensin och då blir för varm så testa att stoppa i ett litet större munstycke. Du kan även känna på kylaren när du har kört ett par minuter för att se om den blir varm, blir den det så vet du ju att vattnet cirkulerar som det ska iaf.

Kan vara så att topplockspackningarna har gått i samband med detta pga den vita röken
Är inte säker om jag spänt slangklämmorna till kylaren tillräckligt nu när kag tänker efter, kan de ha en inverkan?

Har en extra org topplock från förra cylindern så de är nog lungt! Har 90 munstycke nu, ska ja direkt prova från 102 o gå mer eller ska ja sakta gå uppåt från 90? :)
Självklart kan de det, kan ju vara det som orsakar den vita röken.
Byt upp i munstycke tills den börjar bluddra och går dåligt, sen byter du ner i små steg tills den går rent :)
BetaKTM
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 december 2009, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av BetaKTM »

Demuz skrev:
vasse96 skrev:
Demuz skrev:Låter ju som att den får för lite bensin och då blir för varm så testa att stoppa i ett litet större munstycke. Du kan även känna på kylaren när du har kört ett par minuter för att se om den blir varm, blir den det så vet du ju att vattnet cirkulerar som det ska iaf.

Kan vara så att topplockspackningarna har gått i samband med detta pga den vita röken
Är inte säker om jag spänt slangklämmorna till kylaren tillräckligt nu när kag tänker efter, kan de ha en inverkan?

Har en extra org topplock från förra cylindern så de är nog lungt! Har 90 munstycke nu, ska ja direkt prova från 102 o gå mer eller ska ja sakta gå uppåt från 90? :)
Självklart kan de det, kan ju vara det som orsakar den vita röken.
Byt upp i munstycke tills den börjar bluddra och går dåligt, sen byter du ner i små steg tills den går rent :)
Exakt samma problem hade jag som du kan titta på tråden problem med 80cc
Stiftet var helt vitt och kom rök ur topplocket när jag bytte från 65 till 80cc
vasse96
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 april 2013, 21:20

Inlägg av vasse96 »

Demuz skrev:
vasse96 skrev:
Demuz skrev:Låter ju som att den får för lite bensin och då blir för varm så testa att stoppa i ett litet större munstycke. Du kan även känna på kylaren när du har kört ett par minuter för att se om den blir varm, blir den det så vet du ju att vattnet cirkulerar som det ska iaf.

Kan vara så att topplockspackningarna har gått i samband med detta pga den vita röken
Är inte säker om jag spänt slangklämmorna till kylaren tillräckligt nu när kag tänker efter, kan de ha en inverkan?

Har en extra org topplock från förra cylindern så de är nog lungt! Har 90 munstycke nu, ska ja direkt prova från 102 o gå mer eller ska ja sakta gå uppåt från 90? :)
Självklart kan de det, kan ju vara det som orsakar den vita röken.
Byt upp i munstycke tills den börjar bluddra och går dåligt, sen byter du ner i små steg tills den går rent :)
Ska prova munstycken o kolla igenom kyllaren, kan tillägga att tändstiftet var hel svart o blött när den stod på tomgång men de kanske är normalt då munstyckerna inte jobbar förens 3/4 gas? :)
YOYO
vasse96
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 3 april 2013, 21:20

Inlägg av vasse96 »

Tog en närmare titt vart röken kom, det är från avgasporten! Kan bero på att jag inte har någon avgaspackning :P hehe ska köpa en packning o se om det blir någon skillnad!
YOYO
Skriv svar