Tjena
Jag har en Derbi Senda xtream och den har skurit. Kolven är lite sönderslagen så jag undrar hur stor chansen är att delar från kolven har ramlat ner i vevhuset, och om det kan skada veven??
Tänkte sätta på ny cylinder och kolv men undrar om jag måste plocka isär hela skiten (för att se om det ligger ”skräp” vid veven) eller om det ska funka ändå??
Jag har tagit bort cylindern och kolven...jag ser inge skit bland veven men det är svårt att se längst ner eftersom jag inte har tagit bort motorn från ramen...
är det värt att sätta ihop skiten med ny cyl+kolv utan att plocka isär och kolla noggrannare?
Sebbe1997 skrev:Jag har tagit bort cylindern och kolven...jag ser inge skit bland veven men det är svårt att se längst ner eftersom jag inte har tagit bort motorn från ramen...
är det värt att sätta ihop skiten med ny cyl+kolv utan att plocka isär och kolla noggrannare?
Kom och tänka på en sak, vet inte om det funkar så bra i praktiken dock
Om kolven var av någon magnetisk metall kan du väl typ sätta en magnet på en pinne och kanske få upp lite splitter! Detta var något som jag kom och tänka på nu, så vet inte om det funkar
Ser ut som att kolvbultsclipset lossnat och orsakat alltihop. Dom kan hamna i vevhuset om man har otur, även om det är mest troligt att det inte gjort det. Din moppe, upp till dig att ta risken eller inte...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
När mit nållager pajade fanns det massa nålar och splitter. tog mig tiden med en Kompressor och Magnetsticka typ och satt en timme typ och fick ur all skit. DEt var värt det sägre jag för jag vill fan inte paja min stage6 vev..
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
floydei skrev:...tog mig tiden med en Kompressor och Magnetsticka typ och satt en timme typ och fick ur all skit...
Med dom grejerna kommer man inte åt allt. Kan ligga gott om skrot kvar vid ramlager/packboxar, så den enda säkra metoden efter ett sånt haveri är att riva och rengöra allt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
det är en mirakelvätska som får delarna att hoppa ur vevhuset må jag säga Ne, tror med att man behöver klyva hela motorn, och rengöra allt del för del, för det är inte kul med en skuren vev :/ Dyrt och jobbigt att fixa...