Koppla in en extra strömbrytare

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Koppla in en extra strömbrytare

Inlägg av tacopaj »

Tja, jag ska koppla in en extra huvudströmbrytare till moppen. ska sätta den på kabeln mellan tändplattan och CDI:n. strömbrytaren är 1-spolig bara två grejer som sticker ut. måste jag jorda brytarn? den är gjord av plast
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
flaka-power
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av flaka-power »

brytare behöver man väl inte ens jorda? bara att dela kabeln och sätta den emellan :p
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Re: Koppla in en extra strömbrytare

Inlägg av Pulze »

tacopaj skrev:Tja, jag ska koppla in en extra huvudströmbrytare till moppen. ska sätta den på kabeln mellan tändplattan och CDI:n. strömbrytaren är 1-spolig bara två grejer som sticker ut. måste jag jorda brytarn? den är gjord av plast
Ska du ha switch till elen (lampor osv) eller till tändningen? Hört att det inte är så bra att sätta switch från cdi som brytate
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Re: Koppla in en extra strömbrytare

Inlägg av tacopaj »

flaka-power skrev: brytare behöver man väl inte ens jorda? bara att dela kabeln och sätta den emellan :p
det var det som var frågan ;)
Pulze skrev:
tacopaj skrev:Tja, jag ska koppla in en extra huvudströmbrytare till moppen. ska sätta den på kabeln mellan tändplattan och CDI:n. strömbrytaren är 1-spolig bara två grejer som sticker ut. måste jag jorda brytarn? den är gjord av plast
Ska du ha switch till elen (lampor osv) eller till tändningen? Hört att det inte är så bra att sätta switch från cdi som brytate
brytaren var menad att sitta innan CDI:n.
Bild
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Nej det behöver du inte.

Det är rätt stor skillnad på installation i tex ett hus(som jag antar att du har fått idén att jorda ifrån) och en moped.
när man jordar en anläggning så har det till uppgift att skydda människor och djur mot farlig spänning. Man vill undvika att apparater som man kan komma åt metallhöljet på blir strömförande. det kan exempelvis vara chassit på din dator eller spisen i köket som blir strömförande vid ett fel. Om jord saknas och du rör vid spisen när den har blivit strömförande och diskbänken samtidigt så får du en kraftig strömgenomgång genom kroppen och är troligtsvis död inom några sekunder.. Men när spisen är jordad och en fasledare får kontakt med höljet så leds strömmen tillbaks dit den kom ifrån med en sådan styrka så att säkringen löser ut och ingen fara uppstår.

En mopeds jordning har en annan uppgift. Nämligen att sluta kretsen på systemet. man kan säga att hela ramen är som en enda stor minuspol där man kan hämta spänning ifrån. Då en moped endast har 12volt som drivspänning så behövs inget sådant skydd som finns när det handlar om starkare spänning som 230volt i hus etc då den svaga spänningen inte är farlig att komma i kontakt med..

Sen så skulle jag inte rekommendera att använda brytaren för att stänga av mopeden med så inte cdi'n eller liknande riskerar att paja.. Varför ska du ens ha en extra brytare för?
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Demuz skrev:Nej det behöver du inte.

Det är rätt stor skillnad på installation i tex ett hus(som jag antar att du har fått idén att jorda ifrån) och en moped.
när man jordar en anläggning så har det till uppgift att skydda människor och djur mot farlig spänning. Man vill undvika att apparater som man kan komma åt metallhöljet på blir strömförande. det kan exempelvis vara chassit på din dator eller spisen i köket som blir strömförande vid ett fel. Om jord saknas och du rör vid spisen när den har blivit strömförande och diskbänken samtidigt så får du en kraftig strömgenomgång genom kroppen och är troligtsvis död inom några sekunder.. Men när spisen är jordad och en fasledare får kontakt med höljet så leds strömmen tillbaks dit den kom ifrån med en sådan styrka så att säkringen löser ut och ingen fara uppstår.

En mopeds jordning har en annan uppgift. Nämligen att sluta kretsen på systemet. man kan säga att hela ramen är som en enda stor minuspol där man kan hämta spänning ifrån. Då en moped endast har 12volt som drivspänning så behövs inget sådant skydd som finns när det handlar om starkare spänning som 230volt i hus etc då den svaga spänningen inte är farlig att komma i kontakt med..

Sen så skulle jag inte rekommendera att använda brytaren för att stänga av mopeden med så inte cdi'n eller liknande riskerar att paja.. Varför ska du ens ha en extra brytare för?
tack för det utförliga svaret :) det är tänkt som en säkerhetsgrej, om någon försöker köra iväg med den så måste 2 brytare vara påslagna för att den ska starta. men hur kan cdi'n ta skada utav det?
Bild
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Jaha okej :)

Nä jag vet inte riktigt faktiskt.. Är inte så insatt i just det. men Det ska nog gå bra men stäng helst av den som du brukar göra nu och slå därefter av den andra brytaren.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Demuz skrev:Jaha okej :)

Nä jag vet inte riktigt faktiskt.. Är inte så insatt i just det. men Det ska nog gå bra men stäng helst av den som du brukar göra nu och slå därefter av den andra brytaren.
okej 8)
Bild
Skriv svar