Aerox glapp i cylindern/avgasporten.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
vasse96
Elmoped

Aerox glapp i cylindern/avgasporten.

Inlägg av vasse96 »

Tjena!

Lyckades på något vis att montera min kolv upp och ner på cylindern!
Vilket resulterat till en paj kolv! När jag köpte en ny kolv och skulle montera kände jag att den inte gled bra!

Då märkte jag att det hade blivit ett jack i avgasporten från att kolven hade varit monterad fel!

Nu vet jag inte vad ja ska göra åt saken! Då ringarna fastnar i glappet..
Kan man typ slipa ner på något viss? eller är det kört? Det är ju trots allt minimalt!

Här finns bilder! Kolla noggrant vid avgasporten!
http://www.ladda-upp.com/bilder/81148/aerox-cylinder
http://www.ladda-upp.com/bilder/81149/aerox-cylinder

Tack på förhand! :D
YOYO
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

så du vet så ska inte kolvringarna kunna fastna där då ändarna på ringarna ska gå mellan dom andra portarna, så om dom hakar fast sig i den stora avgasporten så har du satte kolv eller kolvringar fel.
ivarssonP
Elmoped

Inlägg av ivarssonP »

Testa? :) Vad är det värsta som kan hända? Går det inte är cylindern ändå paj.. ;)
Edit : som äj sa så ska inte ringarna fastna där. Det finns två märken där öppningen på kolvringarna ska sitta.
Yamaha Slider 2011

Peugeot Speedfight 2001
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

åj skrev:så du vet så ska inte kolvringarna kunna fastna där då ändarna på ringarna ska gå mellan dom andra portarna, så om dom hakar fast sig i den stora avgasporten så har du satte kolv eller kolvringar fel.
Satt de fel en gång innan och de händer inte igen... är 100 på att det är rätt, ändå fastnar det när du drar kolven tillbaks! du kan trycka den framåt men inte tillbaka alltså!
YOYO
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Re: Aerox glapp i cylindern/avgasporten.

Inlägg av G-son »

vasse96 skrev:Kan man typ slipa ner på något vis?
På en gjutjärnscylinder är det rätt enkelt, med en liten halvrund fil eller motsvarande får man bort såna skador med ett par drag. Att göra upp/nerkant på portarna lite avfasade på det viset är förresten bra för kolvringarna, en vinklad kant kan trycka tillbaka kolvringen mot kolven ganska försiktigt medan ett skarpt hörn istället kan hugga fast i kolvringen och knäcka den.

På nikasilcylindrar fungerar samma princip, men det är mer riskabelt och går inte göra med fil - nikasilet är så hårt att filar inte biter på det. En dremel med ett litet finkornigt slipstift brukar gå hyfsat.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

Erik_ skrev:
På en gjutjärnscylinder är det rätt enkelt, med en liten halvrund fil eller motsvarande får man bort såna skador med ett par drag. Att göra upp/nerkant på portarna lite avfasade på det viset är förresten bra för kolvringarna, en vinklad kant kan trycka tillbaka kolvringen mot kolven ganska försiktigt medan ett skarpt hörn istället kan hugga fast i kolvringen och knäcka den.

På nikasilcylindrar fungerar samma princip, men det är mer riskabelt och går inte göra med fil - nikasilet är så hårt att filar inte biter på det. En dremel med ett litet finkornigt slipstift brukar gå hyfsat.
Antar att de bara är att fila? Aerox original är väl av gjutjärn? Eller är jag och cyklar? :D
YOYO
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

vasse96 skrev:
Erik_ skrev:

Antar att de bara är att fila? Aerox original är väl av gjutjärn? Eller är jag och cyklar? :D
Du har rätt.
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

Rexxy skrev:
vasse96 skrev:
Erik_ skrev: På en gjutjärnscylinder är det rätt enkelt, med en liten halvrund fil eller motsvarande får man bort såna skador med ett par drag. Att göra upp/nerkant på portarna lite avfasade på det viset är förresten bra för kolvringarna, en vinklad kant kan trycka tillbaka kolvringen mot kolven ganska försiktigt medan ett skarpt hörn istället kan hugga fast i kolvringen och knäcka den.

Du har rätt.
Filat ner de, nu är det mer som en rund kant... inget man kan känna med naglarna i alla fall.
Men ändå känner jag att den inte riktigt glider genom lätt, antar att det är kolvringarna som inte "vant" sig vid cylindern?
Kan jag montera eller låter det ostabilt? :P
YOYO
Användarens profilbild
NeosTobbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av NeosTobbe »

Går väll att hona cylindern med?
Skyliner34 skrev:
joar skrev:Varför älskar KTM_Danielsson finnar så jävla mycket?
För han är bög :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Har du köpt rätt kolv till cylindern är det bara montera och köra. Glöm inte olja in grejerna innan!
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

Rexxy skrev:Har du köpt rätt kolv till cylindern är det bara montera och köra. Glöm inte olja in grejerna innan!
Yes! allt e rätt, bara att jag är skit nojig från 70cc:n! Men då kör jag på de!
En till fråga! Separat/Extra olja i tanken, är det något nödvändigt, 70cc skar ju och nu är jag sjukt rädd om grejerna, orkar inte mer problem!

Går det bra att blanda i 0-5-1% extra olja i tanken utöver oljepumpen? Eller är det bara dumt? Gör det gärna för att vara på den säkra sidan asså! :D
YOYO
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Jag la i lite i tanken när jag "körde in" min Rieju har gått kanon :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
vasse96
Elmoped

Inlägg av vasse96 »

[quote="Persson97"]Jag la i lite i tanken när jag "körde in" min Rieju har gått kanon :wink:[/quote

ok då kör ja väl in nån dl i min också :)
YOYO
Skriv svar