Variator fläkten pajar hela tiden.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Coldhands
Elmoped

Variator fläkten pajar hela tiden.

Inlägg av Coldhands »

Tja ! En dag började min moppe "Yamaha aerox" låta jätte konstigt så öppnade variatorn och såg att variatorfläkten och stjärnarn var jätte slitet och de låg splitter i hela kåpan. Så beställe ny Variatorfläkt och stjärna och satta tillbaka.Så nu har ja kört i ca 1 månad utan problem. Men nu idag börjde den låta jätte konstigt igen så öppnade och kollade och då har det hänt samma sak igen.... Någon som vet var felet är? Den måste ju slitas på något sett men hur ?:O
The typical polis

- Frågar den andra polisen vad en kick är.
Axelito
Svårstartad skrothög

Re: Variator fläkten pajar hela tiden.

Inlägg av Axelito »

Coldhands skrev:Tja ! En dag började min moppe "Yamaha aerox" låta jätte konstigt så öppnade variatorn och såg att variatorfläkten och stjärnarn var jätte slitet och de låg splitter i hela kåpan. Så beställe ny Variatorfläkt och stjärna och satta tillbaka.Så nu har ja kört i ca 1 månad utan problem. Men nu idag börjde den låta jätte konstigt igen så öppnade och kollade och då har det hänt samma sak igen.... Någon som vet var felet är? Den måste ju slitas på något sett men hur ?:O
släng upp en bild på insidan av variatorkåpan och i variatorn så blir det lättare att komma fram till problemet, tillexempel om det är något litet vasst som sticker ut någonstans.
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

vanligaste orsaken är väl att man inte drar åt muttern tillräckligt hårt. du kan behöva lägga någon bricka mellan muttern och variatorfläkten ifall splinsen sticker fram lite, muttern ska ju kunna klämma åt ordentligt. så se till så att muttern inte ligger och trycker mot vevaxeln utan mot variatorfläkten..
Användarens profilbild
Coldhands
Elmoped

Inlägg av Coldhands »

Ser att vaiator fläkten inte sitter riktigt hårt den går att vika lite fram och tillbaka... Finns de något sett att få den att sitta stenhårt? skruven verkar inte dra fast de tillräckligt:/
The typical polis

Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

Coldhands skrev:Ser att vaiator fläkten inte sitter riktigt hårt den går att vika lite fram och tillbaka... Finns de något sett att få den att sitta stenhårt? skruven verkar inte dra fast de tillräckligt:/
som tidigare sa, sätt en/flera brickor imellan fläkten och muttern så borde det sitta bättre
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
Coldhands
Elmoped

Inlägg av Coldhands »

Som ni ser på den här bilden så där variator stjärnan ska sitta är det ju ut "grävt" för att den ska passa där... på min har de slitits bort helt och de e splitter i hela variator kåpan :(

http://twostroke.se/Graphics/Products/11064.jpg
The typical polis

Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

Coldhands skrev:Som ni ser på den här bilden så där variator stjärnan ska sitta är det ju ut "grävt" för att den ska passa där... på min har de slitits bort helt och de e splitter i hela variator kåpan :(

http://twostroke.se/Graphics/Products/11064.jpg
alltså har skiten suttit för löst så att stjärnan har snurrat och slitit ut kanterna ;)
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Användarens profilbild
Coldhands
Elmoped

Inlägg av Coldhands »

Jo jag antar de också nu haha:) Något tips på bricka man kan köpa och sätta dit?:)
The typical polis

Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

Coldhands skrev:Jo jag antar de också nu haha:) Något tips på bricka man kan köpa och sätta dit?:)
åk till närmaste hornbarch eller liknande och köp ett gäng i olika storlekar, kostar inte många kronor :)

Användarens profilbild
Coldhands
Elmoped

Inlägg av Coldhands »

Oki! tack för hjälpen! Segt att man precis köpte en ny varatiorfläkt och stjärna och nu e de sönder igen :(
The typical polis

Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Coldhands skrev:Oki! tack för hjälpen! Segt att man precis köpte en ny varatiorfläkt och stjärna och nu e de sönder igen :(
man lär sig av minstag! Hoppas du får det att fungera nu! :)
Helt Räser
Användarens profilbild
Coldhands
Elmoped

Inlägg av Coldhands »

ah de får vi hoppas! men rox får stå still ett tag till ja får pengar haha!
The typical polis

benganjajamen
Elmoped

Inlägg av benganjajamen »

På min variation fläkt har ungefär häften på 2 blad gått av då jag skulle kolla vikterna, vill nu byta så inte lagerna hinner slitas och vill ha en likadan ny att byta till på min aeroxR 2015, är denna möjligtvis rätt val? http://www.twostroke.se/product.asp?product=32134
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Vill du vara extra säker så kan du ta en liten del Loctite också. Förslagsvis den flytande formen, inte stiften.

Ta bara lite, för att det inte ska skruvas upp av vibrationer, men så du utan problem får upp det om du vill.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Skriv svar