Tja ! En dag började min moppe "Yamaha aerox" låta jätte konstigt så öppnade variatorn och såg att variatorfläkten och stjärnarn var jätte slitet och de låg splitter i hela kåpan. Så beställe ny Variatorfläkt och stjärna och satta tillbaka.Så nu har ja kört i ca 1 månad utan problem. Men nu idag börjde den låta jätte konstigt igen så öppnade och kollade och då har det hänt samma sak igen.... Någon som vet var felet är? Den måste ju slitas på något sett men hur ?:O
Coldhands skrev:Tja ! En dag började min moppe "Yamaha aerox" låta jätte konstigt så öppnade variatorn och såg att variatorfläkten och stjärnarn var jätte slitet och de låg splitter i hela kåpan. Så beställe ny Variatorfläkt och stjärna och satta tillbaka.Så nu har ja kört i ca 1 månad utan problem. Men nu idag börjde den låta jätte konstigt igen så öppnade och kollade och då har det hänt samma sak igen.... Någon som vet var felet är? Den måste ju slitas på något sett men hur ?:O
släng upp en bild på insidan av variatorkåpan och i variatorn så blir det lättare att komma fram till problemet, tillexempel om det är något litet vasst som sticker ut någonstans.
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga!
vanligaste orsaken är väl att man inte drar åt muttern tillräckligt hårt. du kan behöva lägga någon bricka mellan muttern och variatorfläkten ifall splinsen sticker fram lite, muttern ska ju kunna klämma åt ordentligt. så se till så att muttern inte ligger och trycker mot vevaxeln utan mot variatorfläkten..
Ser att vaiator fläkten inte sitter riktigt hårt den går att vika lite fram och tillbaka... Finns de något sett att få den att sitta stenhårt? skruven verkar inte dra fast de tillräckligt:/
Coldhands skrev:Ser att vaiator fläkten inte sitter riktigt hårt den går att vika lite fram och tillbaka... Finns de något sett att få den att sitta stenhårt? skruven verkar inte dra fast de tillräckligt:/
som tidigare sa, sätt en/flera brickor imellan fläkten och muttern så borde det sitta bättre
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!
Som ni ser på den här bilden så där variator stjärnan ska sitta är det ju ut "grävt" för att den ska passa där... på min har de slitits bort helt och de e splitter i hela variator kåpan
Coldhands skrev:Som ni ser på den här bilden så där variator stjärnan ska sitta är det ju ut "grävt" för att den ska passa där... på min har de slitits bort helt och de e splitter i hela variator kåpan
På min variation fläkt har ungefär häften på 2 blad gått av då jag skulle kolla vikterna, vill nu byta så inte lagerna hinner slitas och vill ha en likadan ny att byta till på min aeroxR 2015, är denna möjligtvis rätt val? http://www.twostroke.se/product.asp?product=32134