Avgasrörs-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
OverdooZ
Elmoped

Inlägg av OverdooZ »

http://www.vrm.se/ bygger avstämda pipor efter dina önskemål. Kostar men kvalite löner sig i längden. Annars kan han nog ge dig tips och tricks om du vill bygga ett själv.
Ägare av
Nissan 200sx s13 1991 som inväntar skylinemotor
Opel omega caravan 2,0 16V
Opel omega MV6
Honda cr 125r 1986
Gokart med Parilla 100cc motor
räksmugglarn
Elmoped

Inlägg av räksmugglarn »

Vilket rör ska jag välja?

Derbi Xtreme 06 allt är original och drevet är stort,
ska användas till körning inget speciellt,
Vill att den ska gå bra och inte låta för högt,
Vill ha lite mer fart på den så jag hinner ikapp polarna som kör med slipade/urpluggade org rör.
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

räksmugglarn skrev:Vilket rör ska jag välja?

Vill ha lite mer fart på den så jag hinner ikapp polarna som kör med slipade/urpluggade org rör.
gianelli 2t :wink:
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Bästa röret för stunt/vardagskörning fast med bra drag tíll en mrx 06?
Setup:
airsal 70cc
21mm phbg
malossi membran
förstärkt koppling
12/52 eller 15/52 för toppspeed
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
räksmugglarn
Elmoped

Inlägg av räksmugglarn »

Dillpojken skrev:

Okej tack så mycket sitter nu och funderar över om det ska blie Ginalli 2T eller ett MK Thrower vet du något om MK thrower? och kan säga varför Ginalle istället för ett MK?
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

räksmugglarn skrev:
Dillpojken skrev:

Okej tack så mycket sitter nu och funderar över om det ska blie Ginalli 2T eller ett MK Thrower vet du något om MK thrower? och kan säga varför Ginalle istället för ett MK?
vad jag har hört ska gianelli 2t vara bättre än mk thrower till Derbi. kan inte riktigt motivera det med det ger nog lite mer effekt på det hela. men mk funkar ju helt klart utan problem om man skulle få det för en billig peng!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Dillpojken skrev:
räksmugglarn skrev:
Dillpojken skrev:gianelli 2t :wink:
vad jag har hört ska gianelli 2t vara bättre än mk thrower till Derbi. kan inte riktigt motivera det med det ger nog lite mer effekt på det hela. men mk funkar ju helt klart utan problem om man skulle få det för en billig peng!
mk är ett bra bruksrör ger ok effekt lite mer än urpluggat original och låter jävligt lite, gianelle 2t ger bra effekt till Derbi så som AM6, ett rör är itne bättre på en viss motor men de är n riktigt bra rör för sitt pris men låter som en stucken gris (högt somfan )
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped

Inlägg av Pantad »

Tjena, jag har TK överliggande hemma som bara skräpar pga det höga ljudet :cry: . Låter som om hela paketet ska lyfta och större delen av ljudet kommer från kröken. Om jag lägger handen på kröken så dämpas ljudet betydligt och metall klingandet dämpas så jag hade tänkt o köpa nån slags tejp/binda o linda runt. Hittade " http://www.twostroke.se/product.asp?product=27905 ", tror ni det funkar eller är det pengar rakt åt helvete? Det står inget i beskrivningen om att bindan ska dämpa ljudet men det borde ju göra det? Har ni några andra tips just för att få ner ljudet från kröken?

Första inlägget så grilla mig inte för mycket om det blivit nått fel! 8)
Mvh
OverdooZ
Elmoped

Inlägg av OverdooZ »

Jag har också TK på min och jag lindade för att få ner ljudet. Men det var bara skillnad när moppen gick på tomgång, då är det okey skillnad, men på varvet var det lika högt igen.
Ägare av
Nissan 200sx s13 1991 som inväntar skylinemotor
Opel omega caravan 2,0 16V
Opel omega MV6
Honda cr 125r 1986
Gokart med Parilla 100cc motor
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

passar Gianelli kröken med originalljuddämparen på en yamaha dt50x? Mvh
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Pantad skrev:Tjena, jag har TK överliggande hemma som bara skräpar pga det höga ljudet :cry: . Låter som om hela paketet ska lyfta och större delen av ljudet kommer från kröken. Om jag lägger handen på kröken så dämpas ljudet betydligt och metall klingandet dämpas så jag hade tänkt o köpa nån slags tejp/binda o linda runt. Hittade " http://www.twostroke.se/product.asp?product=27905 ", tror ni det funkar eller är det pengar rakt åt helvete? Det står inget i beskrivningen om att bindan ska dämpa ljudet men det borde ju göra det? Har ni några andra tips just för att få ner ljudet från kröken?

Första inlägget så grilla mig inte för mycket om det blivit nått fel! 8)
Mvh
Spänn fast det stenhårt, packa om ljuddämparen (löst) och kanske Linda det med, kanske kan lägga nån gummibit eller dylikt om röret ligger på något annat som skapar ljud...
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

mitt org avgasrör brakade av vid ljuddämparn pga av rost, ska nu försöka svetsa det... men om jag inte lyckas tnkte jag köpa ett trimrör att sätta på.

tittade på ett mk thrower, passligt pris och lite prestandaökning, men går det att dela i kröken så man får dit en egengjord strypning? så man kan göra den "original" ifall det skulle behövas.
finns det något annat rör som skulle gå att dela som originalröret så man kan strypa det med strypning som skruvas dit?

Rieju mrx 06
knaack
Elmoped

Inlägg av knaack »

Tjenare, ska köpa mig en CPI SMX 07 och undrar vilka avgassystem som passar på den förutom orginal. Om det finns något Rieju orginalrör eller liknande eller om det bara är anpassade effektrör som passar?
gurra88
Elmoped

Inlägg av gurra88 »

Hur är ett urpluggat beta rr50 orginalrör i acc och toppfart och går det bra att stunta med bara det och ingen 70cc? :D
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

gurra88 skrev:Hur är ett urpluggat beta rr50 orginalrör i acc och toppfart och går det bra att stunta med bara det och ingen 70cc? :D
ja det funkar hur bra som helst!

knaack skrev:Tjenare, ska köpa mig en CPI SMX 07 och undrar vilka avgassystem som passar på den förutom orginal. Om det finns något Rieju orginalrör eller liknande eller om det bara är anpassade effektrör som passar?
dem flesta passar emd modd, men är skruvfäste i cylindern så skulle nog köra på derbirör isåfall ,men kolla på twostroke,se
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

finns det något trimrör som har samma "möjlighet att strypa" i kröken?
org röret rostade fast i cylindern så tog till vinkelslipen, det gick även av vid ljuddämparen :?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

NOName? skrev:finns det något trimrör som har samma "möjlighet att strypa" i kröken?
org röret rostade fast i cylindern så tog till vinkelslipen, det gick även av vid ljuddämparen :?
köp bara ett beg original rör elr typ ett mk thorwer och ha på pluggen ?
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög

Inlägg av KOLVBulten »

Är SCR Corse ett bra rör ?
Och kan nån ge mig lite info om det ?
Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

KOLVBulten skrev:Är SCR Corse ett bra rör ?
vilket av dem? bara corse? nja racing line ja
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög

Inlägg av KOLVBulten »

david96 skrev:
KOLVBulten skrev:Är SCR Corse ett bra rör ?
vilket av dem? bara corse? nja racing line ja
chrome och racing line
Bild
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Tja jag har en ganska dum fråga och det är ju så att dom flesta trimrör har ju en anslutningsdiameter på 28,1 mm, och jag undrar hur så många kan få på det på sin orginalcylinder, har testat med både ett Hebo och ett gianelli och det är ju klart för litet hål i cylindern. så har ni typ alla köpt ny cylinder eftersom man kan välja vilken diameter man kan ha då, eller bygger man nån egen adapter? :) Vet att det låter dumt att jag inte kan montera ett trimrör, men pallar inte köpa ny cylinder men adapter går ju
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av SNODDAS15 »

tjena, vilket varv ger urpluggat original rör till Rieju sin effekt?
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

MisterDT50R skrev:Tja jag har en ganska dum fråga och det är ju så att dom flesta trimrör har ju en anslutningsdiameter på 28,1 mm, och jag undrar hur så många kan få på det på sin orginalcylinder, har testat med både ett Hebo och ett gianelli och det är ju klart för litet hål i cylindern. så har ni typ alla köpt ny cylinder eftersom man kan välja vilken diameter man kan ha då, eller bygger man nån egen adapter? :) Vet att det låter dumt att jag inte kan montera ett trimrör, men pallar inte köpa ny cylinder men adapter går ju
på anslutningen på röret så blir de ju lite halvrunt där den sätts på cylindern, så de blir tätt, så är de på min iaf. så de blir ju typ att kanten på röret där de ska sitta sitter nån millimeter längre ut, men de är bara att skruva fast de så sitter de som de ska!
edd130
Elmoped

Inlägg av edd130 »

Finns MK Thrower som höger draget?
skulle vilja ha det till min Derbi drd pro -10 men har inte hittat något :?
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

Tjena min polare ska skaffa effektrör te sin Derbi drd och vilket rör är bäst?
Vet att Gianellie 2T är bra till org setup men han vill helst ha underliggande rör... :roll:
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drome »

donkeyO.o skrev:Tjena min polare ska skaffa effektrör te sin Derbi drd och vilket rör är bäst?
Vet att Gianellie 2T är bra till org setup men han vill helst ha underliggande rör... :roll:
köp ett voca då? har hört att det är bra annars så kan han alltid köpa underliggande Gianellie 2T.
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

Drome skrev:
donkeyO.o skrev:Tjena min polare ska skaffa effektrör te sin Derbi drd och vilket rör är bäst?
köp ett voca då? har hört att det är bra annars så kan han alltid köpa underliggande Gianellie 2T.
voca är overkill, köp ett tk eller yasuni om du vill ha underliggande
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

DerbiKoffe skrev:
Drome skrev:
voca är overkill, köp ett tk eller yasuni om du vill ha underliggande
Jag har Yasuni R2. Polaren som kör helt org vill ha ett rör.. Har underliggande tk bra effekt?? Han kör helt org och vill ha lite mera fart bara. Tk duger bra då väl?
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

behöver ett nytt originalrör till min Rieju mrx 06, vet någon om ett rör från andra Rieju modeller skulle passa?

t.ex Rieju mrx power up 07
smx 50 07
smx 07

skulle annat avgasrör till t.ex yamaha passa? lite moddnings går nog att utföra, men inte för mycket
Användarens profilbild
Softis
Elmoped

Inlägg av Softis »

Hej

jag kör en gammal DT 50 mx 92:a med Giannelli - Enduro 2T kröken och funderar på att köpa ljuddämparen till denna krök är det någon som vet om denna dämpare låter mycket? Min Jamarcol dämpare låter mycket nu den behöver packas om men funderar på att köpa ny dämpare istället men vill ha nått som är ganska tyst. Satte på min original dämpare men va slö den vart helt sjuk skillnad från jamarcol

så funderar på att köpa denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=22429 någon som har erfarenhet om den låter mycket?
jons53
Elmoped

Inlägg av jons53 »

tjenare har en Derbi xtreme 06:a med ett mk thrower rör, farsan klagar på att de låter som fan, å kan väll hålla med :) Är det möjligt att få den tystare? Byta ljuddämpare?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

jons53 skrev:tjenare har en Derbi xtreme 06:a med ett mk thrower rör, farsan klagar på att de låter som fan, å kan väll hålla med :) Är det möjligt att få den tystare? Byta ljuddämpare?
det röret låter minst av alla, kolla efter lekage
DanBanan
Elmoped

Rieju Drac RR - 01.

Inlägg av DanBanan »

Tjabba! Idag satt jag på mitt urpluggade Tecnigas Enox på min Drac RR.
Och hojen varvar inte riktigt ut på låg/mellan registret. Dock så går den super på botten registret! Jag har 85 munstycke i förgasaren nu. det är en Original 12mm...:P Tror ni att ett 90 munstycke eller runt 90 skulle funka med detta röret? Övrigt så är motorn original. Tacksam som faen för svar! :D

Edit! Tror ni att, Antingen 17.5mm eller 19mm förgasare skulle göra lite skillnad?

Mvh Bananen
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp

Re: Rieju Drac RR - 01.

Inlägg av lasshe »

DanBanan skrev:Tjabba! Idag satt jag på mitt urpluggade Tecnigas Enox på min Drac RR.
Och hojen varvar inte riktigt ut på låg/mellan registret. Dock så går den super på botten registret! Jag har 85 munstycke i förgasaren nu. det är en Original 12mm...:P Tror ni att ett 90 munstycke eller runt 90 skulle funka med detta röret? Övrigt så är motorn original. Tacksam som faen för svar! :D

Edit! Tror ni att, Antingen 17.5mm eller 19mm förgasare skulle göra lite skillnad?

Mvh Bananen
tjenare bananen! prova med runt 90 ;) och ja de skulle ge skillnad med större fögg helt klart, men du skulle tappa effekt på dom lägre varvtalen :) 17.5 skulle gå bra men 19mm skulle vara lite "overkill" men de skulle funka med rätta inställnigar :)
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Tja!
Fick erbjudandet om ett gianneli 2t och undrar då hur det är jämfört med yasuni r1? Det är AM6 vi snackar om, allt original förutom förgasaren (17.5 nu)
Skriv svar