Historia:
Den 12 juli 2008 köpte jag en Derbi Senda DRD 03 av en kompis som i sin tur köpte den av en kompis som i sin tur också köpte den av en kompis som var första ägaren. Han krockade med den och hade den liggandes som reservdelsmoped och plockade av det som gick sönder och vad han behövde till sin andra moppe. Men den sålde han sedan och sålde reservdelsmopeden till en kompis till mig. Han gjorde ingenting med den och inte nästa ägare heller. Nu blev jag lite sugen på att ta tag i den och göra i ordning den som hyper för skoj skull, så jag köpte den.
En del saker saknades och lite skaffades:
Ett gaffelben (har hittat en ny gaffel)
Kylare och expansinonkärl (hittat kyl och använder någon saab-behållare som expansionskärl)
Tanklockskåpa (köpt ny)
Kedja (köpt ny)
Hållare för gaspatronen till stötdämparen (byggt)
Fram och bakhjul (har hittat)
Bakre kåpor (mindre vikt utan)
Cylinder (gör inget)
Styrlager (inhandlat)
Styre (köpt fatbar)
Framskärm (köper någon ny sm-skärm)
Lampa (köper crossnummerplåt)
Luftburk (klarar mig utan)
Innerbakskärm (mindre vikt utan)
Mål:
En av de vassaste växlade mopederna på en träff.
25 bänkade hästkrafter
Sätta fina tider
Nuvarande setup:
Block: Portat, delblästrat EBS
Cylinder: Lätt portad, Metrakit Pro Race 47,6 mm
Avgasrör: Avstämt till 13700 rpm efter en annan cylinder
Förgasare: PWK 30 mm | HM 186 LF 55 Nål i mitten
Reedventil: VForce 3 By Moto Tassinari
Insug: HHR
Luftfilter: UNI
Vevparti: Barikit competition carrera 45 mm
Tändning: PVL analog
Tändstift: BR9ES
Koppling: Original lameller | Malossi kopplingsfjädrar + två brickor
Olja: MC 15w50 SHELL ADVANCE VSX 4
Drevning: 13/56
Setupförändringar som snart kommer göras:
Block:
Cylinder:
Avgasrör: Skall byggas nytt
Förgasare: Skaffa munstycken runt 180-200
Reedventil: Byta en reedläpp som är sned
Insug:
Luftfilter:
Vevparti:
Tändning:
Tändstift: Se om mitt BR10EIX hoppar igång efter en blästring
Koppling:
Olja:
Drevning:
Blivande setup:
Block: Portat EBS, blästrat vevhus
Cylinder: Okänt
Avgasrör: Avstämt @ Okänt rpm
Förgasare: PWK 30 mm
Reedventil: VForce 3 By Moto Tassinari
Insug: HHR
Luftfilter: UNI
Vevparti: Barikit Competition Carrera 45 mm
Tändning: Thyron eller annat kul
Tändstift: BR10EIX
Koppling: Original lameller | Malossi kopplingsfjädrar + två brickor
Olja: MC 15w50 SHELL ADVANCE VSX 4
Drevning: 11-12-13/56
Motordata för blivande setup:
Volym: Okänd
Borrning: Okänd
Slaglängd: 45 mm
Teoretisk toppeffekt: Okänd
Avgasduration: Hemlig
Primärspolduration: Hemlig
Sekundärspolduration: Hemlig
Boostduration: Hemlig
Optimeringsvarvtal: Okänt
Förgasarstorlek: 30 mm
Bränsle: Okänt
Utseende:
Jag skall försöka sträva efter lätt chassi där vikt i regel går före utseende.
Viktminskning:
Inget elsystem
Inga skjutspinnar
Inga lampor
Inget som har man bakbroms att göra tills jag skaffat nya hjul då jag kan ha bakbroms
Inga reflexer
Ingen bögläpp
Ingen oljetank eller pump
Ingen innerskärm
Ingen plast som håller batteriet där
Ingen luftburk, enklare luftrening skall användas
Inget stöd
Ingen stöddämpare bak, stelt istället
Lite saker borttagna ut gaffeln
Mer fylls i...
Detta har jag spenderat totalt förutom inköp av hojen:
Hjul, fälgar och kylare: 600 kr
Styre: 269 kr
Styrhållare: 189 kr
Kopplingshandtag: 179 kr
Handtag: 39:90kr
Kedja: 139 kr
Förgasare: 100 kr
Silverfärgburk: 28 kr
Kromfärgburk: 58 kr
Hagmans grå grundfärg: 89 kr
Bakslang till cross: 199 kr
Bakdrev 56 T: 295kr
2 st Styrlager: 39:80 kr
2 st Hjullager: 29:80 kr
Mattsvart färg: 42:90 kr
Sandpapper: 29:90 + 29:90 + 39:90 = 99,70 kr
Pro Race 70cc: en beställning av värde för 401 kr
Svänghjulsavdragare, gasvajer, nippel, vajervinkel och muttrar till pinnbultarna betalade far. Värde runt 250 kr, ej medräknat.
MC 15w50 SHELL ADVANCE VSX 4: 85 kr
Summa: 2883,1kr
Jag uppdaterar listorna när jag vet något mer för stunden.
Så här så åbäket ut när jag hämtade skiten efter att det hade legat i ett förråd i c:a 3 år;

Monterade lite smått med lite ihopkraffsade skruvar för att få lite helhetsintryck efter avspolningen med vattenslangen;

Andra sidan;

Update: 13 juli 08
Jag har räknat lite nu på vad motorn ska ligga på om förgasaren jag ska använda har den diametern jag tror. Men kolla i listan så ser ni det som har hänt!
Update: 21 juli 08
Nu har jag uppdaterat lite högst upp i projektet. Här om dagen var jag och besökte Ciaaao på mnf för att göra en affär och det blev av, kylare och ett par Beta-hjul för 600kr, Perfekt.

I övrigt med projektet har jag tvättat allt grundligt och ordentligt som jag ska eller kanske ska använda. Bakdrevet har jag gjort i ordning för lack så det och lite annat som fotpinnar och bromskivor ska lackas så snart jag har skaffat lite färg.
Några följande steg:
1. Flytta allt till garage 2
2. Svetsa och spackla styrlagerröret
3. Borsta fram ramnummret bättre och maskera
4. Lacka vid styrlagret
5. Skaffa styrlager, gaffel och packboxar till den
6. Svarva en distans till svingen som saknas
7. Skaffa slang till bakhjulet och byta däck
8. Svarva om bakaxeln delvis till 12mm
9. Fixa distanser
10. Lacka div saker
11. Montera ihop ramen
12. Bygga motorn:)
Tvättandet;







Jag köpte lite smått och gott på biltema också:
Fatbarstyre;

Kopplingshandtag;

Handtag, de snyggaste var tyvärr slut så jag byter ut dessa när jag får tag i något som jag vill ha;

Styrhållare;

Kedja;

Avslutar updaten med denna bild;

Update: 21 juli 08
Tjenare!
Äntligen en update, dock inte så stor, men alltid något!
Jag har skaffat en förgasare för billig peng, den saknar tyvärr trottelnål och tomgångsskruv, men det är nog inga problem att skaffa. Den är väldigt fin invändigt men inte perfekt utvändigt. Men storleken är precis vad jag vill ha, dvs 32mm. Men mina uträkningar var baserade på SU-förgasaren som jag inte tänker använda så arbetsvarvet kommer öka lite smått pga 0,25mm störra förgasare. Se nya motordata!
En bild på Mikunin;

Update: 3 Augusti 08
Förra gången jag var borta vid garaget började med att göra i ordning vid styrlagret, borstade av allt spackel och skit förutom i mitten mellan ramen, för att jag kom inte åt där. Men igår fortsatte jag genom att ta en huggmejsel och knacka bort skiten (spackel). Sedan lite blästrande och så. Sen blev det svetsning utav allt ihop för det såg rent utsakt förjävligt ut, någon hade svetsat med pinne så det var lite hål här och där när man knackade bort slagget.

Men nu är det riktigt gjort iaf. Jag slipade och kletade på lite glasfiberspackel sedan började med lite annat för jag ville att det skulle härda ordentligt.
Jag krängde sedan av det gamla däcket och på med det nya med den nya slangen. Det gamla däcket var nog bland de värsta jag har varit med om i svårt att få av, men det gick fint med till slut. Det dumma är att däcket är i princip det värsta man kan tänka sig till racing, men det blir ju ändring på det senare.
Jag försökte även sätta dit mitt nylackade 70-drev, men det passade ju inte.

Äh, jag får la köpa nytt.

Lite pics;
Crosslang som var lite onödigt dyr;

Som ramen ser ut nu;

Bakhjul med däck på;

Nästa update kanske dröjer lite, men vänta tålmodigt.

Update: 8 Augusti 08
Tja!
Update blev tidigare än väntat för att jag fick ett litet hålrum med arbetandet så det blev en dag i garaget istället. Det blev inte så mycket gjort med tanke på tiden jag lade ner. Jag fick först åka runt och leta upp ett drev till mitt bakhjul för att "pizzadrevet" passade inte. Det största jag kunde få tag i var ett med 56 kuggar så det fick det bli även om jag ville ha lite större. Men det blev iaf en kompromiss mellan min knepiga teori och utseende... Men det blir väl bra.

När jag kom hem skruvade jag fast det med nya snygga bultar och tog fram svingen för att fundera på hur jag ska modda distanserna. Jag blev halvklar med distanserna för jag grejade med det under tiden spacklet torkade till styrkronan. Det som blev kvar för bakhjulsmoddningen är att slå i nya lager med annan dimension (tog ut de gamla för 17mm hjulbult). Ett par som är 42mm utvändigt och 15mm invändigt ska nog gå att lösa.
Spacklandet vid styrlagret blev nästan klart, jag började lacka det med grundfärg, men det började regna så jag får göra om det. Men jag såg även några spackelbubblor som jag får fixa innan jag lackar om.
Avslutar updaten med en bild på det monterade drevet:

Update: 15 Augusti 08
Jag försökte fixa till det spacklet som såg illa ut för att slippa alla bubblor, men det blev inte bättre.:huh: Några ojämnheter blev iaf tillfixade så jag lackade allt nu och det får duga.
Så här kommer jag köra med ramen;

Jag köpte en gaffel utan Edward dagen innan jag lackade, dock var den ihopsatt då, men jag har tagit isär den för packboxbyte och har slipat ena benet med 100 papper sedan fick jag ge mig när jag fortfarande inte hade slipat bort att färg, man kommer inte åt i alla hörn så det blir inte tillräckligt bra för att vara värt för den tiden som jag får lägga ner. Så jag får nöja mig med högglanspolerat i mitten, mattsvart ska resten bli. Ska skaffa lite guldlack till styrkronorna så man slipper se ytrosten.
Gaffeln i nuläget;

Update: 3 September 08
Det har varit lite tyst här nu ett tag. Det beror på att jag ska möta en i uddevalla som jag ska göra affär med, men det tillfället har inte inträffat ännu. Men när det inträffar så kommer jag inhandla sandpapper så jag kan göra färdigt gaffeln. Jag ska även inhandla -styr och bakhjulslager så jag kan fortsätta att sätta ihop hojen. Därefter kommer det inte hända mycket på ett tag, om jag inte skulle få pengar till projektet eller eventuellt sponsring. Detta är för att pengarna som jag har tänkt lägga på projektet har gått åt till annat och det är tråkigt tycker jag nu när jag har så otroligt stor arbetslust att verkligen göra något riktigt utav detta projektet!
Update: 8 September 08
I fredags fick jag för mig att åka till uddevalla ändå, köpte inte så mycket, men det vad det som krävdes för att fortsätta:
Styrlager, bakhjulslager, sandpapper, mattsvart färg och ett hjul som ni kan fundera över det:shifty:;

Fotpinnarna lackades;

Eftersom jag köpte sandpapper kunde jag polera färdigt gaffelbenen, det blev rätt bra iaf;

Sedan lackade jag styrkronorna och gaffelbenen, men ena styrkronan blev av någon anledning helt missfärgad trots att den lackades samtidigt som alla andra. Jag provade att lacka den igen men det blev gråaktig igen. Jag får la lacka med den färgen jag brukar använda lite senare. Men gaffelbenen blev rätt bra;

Jag fick hänga upp ramen i taket för att jag lyckades inte få i gaffelbenen när den stog på marken. Men jag fick ändå slå en hel del så färgen skadades på styrkronorna men jag ska ändå lacka om det med bättre färg. Hjulet lyckades jag få passa bra med en enkel distans;

Rätt så lätt fick jag på svingen, men bakhjulet var det värre med. Jag fick krongla ett bra tag tills jag insåg att det faktiskt inte finns någon plats för bakbroms, så jag får skaffa andra hjul senare, inte bara fälgbanor som jag tänkte innan. Jag behöver skaffa en bakaxel innan jag kan köra nu, så nu sitter det 12mm gängstav istället för en 15mm bakaxel, men nu står den på egna hjul;

Kylarfläkten skruvade jag av, dels för att den är onödig, dels för att den tar onödigt vikt, dels för att den försämrar luftflödet och dels för att jag kan inte ens använda den eftersom det finns inga strömresurser från en riktig tändning. Man kan fråga sig varför bensinkranen sitter på oljetanken;

Här hamnade oljans utgång istället, ingen tung bensinkran med extra slangar som kronglar;

Bromsoket passade inte alls, jag fick fixa en distans vid översta skruven och en rejält järn som flyttade hålet och fungerade som distans också. Men det blev riktigt bra till slut. Men jag saknar en del till bromshandtaget så jag kan inte koppla bromsen ännu. Skulle även behöva ny bromsslang så jag slipper skarva den som kanske går att se på någon bild;

Sedan efter ett tag fick jag ihop allt jag kan sätta ihop för tillfället. Jag monterade fotpinnarna och tog bort skjutspinnarna, byggde hållare för tryckbehållaren för tryckpatronen, monterade bromscylinderskyddet, kopplingsvajer och kylare. Nu är det inte mycket kvar som jag kan göra. Lite kåpor saknas på ramen, bakaxel och bromsen fram sedan är det bara nog att hänga på motorn igen, fast den ska ju trimmas först.


Det skulle göra gott med SM-sulor, men det ser rätt ok ut ändå!

Nästa update kommer dröja länge tror jag om jag inte skulle bli sponsrad så jag kan få ihop resten och motorn. För jag är ju rätt pank just nu om vi säger så. Sponsring skulle verkligen behövas just nu så jag kan uppnå mina mål!
Update: 15 Oktober 08
Nu har jag äntligen skrapat ihop till ett trevligt verktyg, så nu kan jag ordna den portning jag vill ha på egen hand:

Update: 27 Mars 09
Hej!
Update från helgen:
Nu ska jag försöka uppdatera lite mer här efter en längre inaktivitet. Detta är bland annat för att jag först skulle bli sponsrad av twostroke.se, inte en vanlig sponsring i form av rabatt utan de skulle skicka rubbet som jag behövde(!). Men först så skulle jag svara på vad jag ville ha och skrev med några andra frågor. De svarade lite och att de skulle svara lite senare på de andra frågorna. Sedan är det stendött, jag frågar hur det har gått och de har inte glömt bort mig utan det är snart klart sa dom. Sedan efter en och en halv månad frågar jag igen, inget svar, samma sak tre gånger om. Så tyvärr kan jag inte göra projektet som jag vill riktigt för att jag kan inte lägga allt för mycket pengar på moped i nuläget.
Men det kommer att ordna sig i ett långsamt tempo som jag hoppas är tillräckligt högt för att hinna få ihop hojen före säsong.
Jag kommer uppgradera setupen delvis tills jag har kommit fram till en fulländad setup.
Grejade lite i helgen, hämtade först en komplett PR 70cc förutom kolv, men kolv har jag redan en som nästan inte gått något alls, så det ordnar sig.
Cylinder och tillbehör:

Satte dit cylindern och mätte durationer:
Avgas: 200
Hjälpportar: 196
Primärspolar: 139
Sekundärspolar: 138
Boost: 136 tror jag, har det uppskrivet.
Dessa durationer är i stil med vad jag hade önskad med 43 mm slaglängd, och inte 40 mm som de är mätta med. När jag sedan skaffar mitt vevpart för 43 mm slaglängd så kommer durationerna att bli alldeles för höga för att ge bra register och effekt, så jag får ta och sälja cylindern komplett till något som vill ha den senare.
Saknar muttrar till toppen, hittade bara två i en CASAL-låda, så jag får inhandla fyra nya.

Började jämna ut ett rör i svarven med 33 mm i innerdiameter till ett insug:

Reedventilen har jag finslipat inuti för att undvika droppbildning som resulterar till en dålig förbränning. Gjorde även samma sak med insuget. Båda är matchade med varandra för att undvika turbulens som stör flödet, vilket resulterar till lägre effekt.
Får se hur originalreedventilen fungerar med 32 mm förgasare.

Kommer eventuellt kapa bort alla bryggor om det verkar stoppa flödet för mycket. Men ett riktig V-force kommer när jag har råd.

Insuget, lite tunn blev plattan tyvärr efter att jag planade den för att undvika läckage som resulterar till tjuvluft:

Monterat, riktigt trångt blev det! Jag har haft en vajervinkel som jag inte hittar till gasvajern, men jag ska se om alvars kan ha en sådan till ciao, den borde bli perfekt.
Jag kanske även skulle blästra förgasaren för den är ju rätt så oxiderad...

Fettet runt om avslöjar att jag smörjde in länkaget i helgen, lagrena inuti var ju snustorra! Ska torka av fettet och stötdämparen senare.

Helhet efter helgen:

Jag har tänkt att starta den i helgen med många originaldelar som jag sedan ska sälja för att det är inget som jag ska/kan använda mig utav, för att få ihop pengar till bygget.
Vev, originaltändning, vakumkran (ska monteras igen för att testas), PR-cylindern, oljepump och kanske något mer.
Update: 2 April 09
Hej!
Förra gången jag uppdaterade glömde jag säga att detta projektet är nu mitt projektarbete i skolan, så mycket onödig text får ni stå ut med, men det är bara för att denna tråden kommer att fungera som en del av loggboken som man ska skriva.
---
Jag började med att inhandla svänghjulsavdragare, 4 st M7 muttrar, universal vajer, skruvnippel och en gasvajerböj till Piaggio Ciao för det blev grymt dåligt med plats mellan förgasaren och tanken. Om jag enbart skulle ha vajern som vanligt direkt i förgasaren så skulle den behöva böjas så mycket att vajern kommer klämmas fast i höljet.
Min förgasare var ju inte komplett, så jag var tvungen att komplettera den. Följande saker saknades:
- Tomgångsskruv
- Trottelnål
- Trottelnålslåsning
- En bricka som gör att nålen inte kan åka uppåt
- Justerskruv för vajern

En komplett nål till en Keihin PWK hade jag liggandes så den testade jag om den verkade passa. Tjocklek var rätt och längden verkar som den ska vara. Jag har även en nål till Mikuni VM som inte är lika brant, men något kortare. Jag ska testa mig fram och se vilken som verkar fungera bäst.
Eftersom brickan över nålen saknades så fick jag tillverka en egen. Utan denna brickan så kommer nålen att åka rakt upp när man släpper på gasen och bränsleblandningen blir därmed helt fel.
Brickan jag tillverkade är längst ner i bild, över är nålen och nästa är trotteln:

Trotteln med nålen isläppt:

Nu med brickan över som förhindrar att nålen kan åka upp. Sedan kommer trottelns returfjäder trycka på brickan så att inte den också åker upp.
Notera hålet i brickan för ikrokning utav vajern:

Ungefär så här kommer det att se ut när det är monterat i förgasaren:

Böjen till Piaggio Ciao var något hög så den kapade jag av lite för att den skulle få plats:

En adapter för kylarslangen mellan topplocket och kylet fick byggas. Jag vet inte riktigt hur det är i vanliga fall, men jag tror att slangens ändar är olika stora från fabrik. Men en sådan slang är inget jag fick med mopeden eller orkar ta reda på hur det är, så jag använder mig utav min adapter för att kompencera skillnaden i anslutningarnas diameter:

Ungefär så här såg det ut vid start. En behållare för olja till oljepumpen är inte där nu, för att den hade jag bara för att jag kontrollera om oljepumpen fungerar när den var igång.
Avgasrör hade jag tänkt att det till Compacten skulle passa, men det var för tvärt böjt så det gick tyvärr inte. Så jag höll dit ett annat rör vid start.
Fläckarna på cylindern är rester utav brun flytande pckning som höll fast den yttre tätande O-ringen i toppen vid montering:

Min vackra adapter monterad:

Pilarna visar där det är dåligt om plats, det märks att den hör hemma på en cross och inte här med tanke på utrymmet. Jag ska kapa lite i oljepåfyllningen så jag får ner förgasaren lite och det möjliggör plats för anslutning till luftfiltrering.
Jag ska kapa av gasvajerböjen ungefär mitt i böjen för att få en rakare vinkel. Dels för att det ska bli något snyggare och dels för att få bättre retur i gasen för den blev inte så bra trots tappra försök med smörjning.

Jag har inte planerat vad jag ska göra nästa gång, så troligen blir det inget gjort, inte ens på lovet.
Men sälja lite grejer ska jag försöka göra i alla fall så man kan inhandla lite delar som man vill ha.
Update: 2 Maj 09
Jag hade egentligen inte planerat att sätta igång den just nu, compacten stog högre upp på listan då jag tänkte köra lite på malmby topspeed med den. Men det sket sig då ProRace-cylinerns kjol hamnade helt utanför blockets kanaler. Då tyckte jag att det var bättre att hitta en annan cylinder till den.
Så, jag beslutade mig för att sätta ihop denna hojen så man kunde köra lite för skoj skull.
Tills vidare så kör jag med originalvev tills jag får pengar till barikit 43 mm och lite annat skräp. Så det blev lite ändringar i motordatan nu igen.
Cylindern:

Jag började med att montera cylindern och mäta squish, den låg alldeles för högt. Så jag valde mindre och mindre cylinderfotspackning, men det räckte inte med den tunnaste, så cylindern åkte upp i svarven.
Sen när jag var klar hamnade squishen på 0,5 mm.
Frambromsen satte jag ihop, inte världens snyggaste lösning med en skarvad bromsslang (i ett skruvat block).
Jag tog mitt rör som jag har haft på compacten och monterade, det på med maxeffekt på 13700rpm, det borde lira fint. Ny fläns och lite småplock blev det såklart för att det skulle passa. Det är en rätt rejäl kant i övergången mellan röret till cylindern, men det struntar jag i då jag inte vet hur mina framtidsplaner ser ut.
Luftrening blev ett gäng adaptrar med ett öppet luftfilter till bil i slutändan. Men jag ska skaffa ett UNI-filter senare.
Originaltändningen har jag sålt, så det hade jag ingen längre, men jag tog compactens PVL analog istället. Statorplattan ska vara 90 mm på compacten, men till denna ska den vara 94 mm, men precisionen för skruvarna var så hög att det fungerade perfekt ändå. Men jag ska skaffa en riktig statorplatta senare.
För inte så länge sedan skaffade jag en tankkåpa, TNT, rätt grova finishfel om jag får säga det själv:

Jag hade inget lås, så en ståltråd får göra jobbet tills vidare:

Jag plockade bort oljepumpen sist, så jag fick göra en bricka i aluminium:
*plats för bild*
Sedan var det väl bara kedjan kvar förutom lite småplock. Men kedjan passade inte i drevet..... Det var fel kuggindelning på det nya drevet som ska vara rätt. Men med det gamla drevet passade kedjan, så jag har nog fått fel. Hade det varit rätt så hade det blivit testrun, men det fick bli en liten film istället. Har varken justerat förgasare eller tändning på filmen, inte ens luftskruven:
http://www.youtube.com/watch?v=hM5Wkti8U3s
Ska gå till alvars och se om jag kan få ett riktigt drev, så man kan köra lite istället.
Avslutar med ett par bilder:


Update: 12 Maj 09
Jag var hos alvars med mitt drev, och de hade inga andra. Men vid en närmare titt var det visst för brett, det trodde jag inte först då kedjan gick på drygt 10 cm. Men så var det.
Så jag satte upp det i svarven och skulle ta av 0,5 mm på varje sida. Men det var ju inte perfekt tillverkat så det slängde ungefär 0,5 mm så då skulle det bara bli smalare på en liten den av drevet.
Problemet löste jag genom att köra för hand med en tryckluftsrondell med slipskiva. En stund senare blev det perfekt. Jag får ta och lacka drevet senare.
Sen blev det testrun, men den leanade massor. Så jag gick ifrån mitt munstycke med storleken 200 och satte i nästa storlek jag hade, vilket var 340.
Den bluddrade massor istället, då gjorde jag en nålinställning. Då började den skjuta och greja istället. Men det har inget med förgasaren att göra tan tändningen. Jag kollade sladdar m.m. utan resultat.
Sen bytte jag tändstift från iridiumstiftet mot
ett vanligt BR9ES och då fungerade den igen. Dock mindre bra på låga varv. Jag testade inte ens ställa in luftskruven för allt folk omkring var så taggade på testrun, så det blev det. Men kopplingen slirar hejdlöst. Men jag har beställt MHR-fjädrarna, så de provar jag till helgen och ställer in den bättre.
På filmen kör jag ett avstämt rör efter 207 graders duration och Edwards PR-rör. Någon effektskillnad kunde jag inte känna för kopplingen gör ju inget annat än att slira.

http://www.youtube.com/watch?v=8pLb_eb0f44
En liten bild också med PR-röret på:

Update: 13 Maj 09
Slösurfade lite och råkade hitta en Barikit 45 mm vev till Senda!
Köra en sådan vev på en cylinder som är gjord för 40 mm blir bara vansinnigt då durationerna blir för höga, vilket leder till effektförlust.
Jag ska fodra om en cylinder istället, har inte riktigt bestämmt mig för om det är min Polini EVO eller AIRSAL:en som ska bli min blivande cylinder. Lutar åt Polinin, då den är mindre portad.
Avgasdurationen ska hamna på 200, det behövs inte mer har jag kommit fram till.
Spolar på 134/132 tror jag räcker.
Boost på 130 tror jag, har inte bestämmt mig, kanske kör 134 på den.
Jag ska ta bort stötdämparen och gaspatronen som väger fläsk och trycks ihop när man kör iväg = effektförlust. Istället ska jag köra stelt stag och dragbar istället, det blir riktigt gött i främst starter skulle jag tro. Detta är även för att i nuläget behöver förgasaren vinklas mer åt höger, men stötdämparen är i vägen.
Just nu har jag planerat att vara med på Brodalen den 23:e och köra i 70 cc, bara för skoj skull, räknar inte med vinst då allt är oportat och mitt rör är 2 mm större än avgasflänsen till cylindern.
Lite inställningar blir det till helgen så den går riktigt.
Update: 19 Maj 09
I helgen har gjort lite allmänt småfix, började med skaffa ny olja med kopplingstillsatser från frändefors oljehall, en liter MC 15w50 SHELL ADVANCE VSX 4, den motverkar kopplingsslir och jag hoppas den löser mina kopplingsproblem:

Som vissa upptäckte så såg det ut som på provstartfilmen att röret läkte vid cylindern, det var kylarvatten. Så jag tog av kylet och kollade där det verkade läcka.
Det läckte vid de två pinnarna som kylet hålls fast i, så det fick jag täta med kemisk metall. Blästrat för att det ska fästa bra:

Hoppas det håller ett tag i alla fall:

Jag har alltid fyllt på kylet genom en liten slang på kylet, men jag hittade denna behållaren, vet inte riktigt vad den är till, men den är egentligen till en saab.
Den duger nog gott som expansinonskärl som jag saknat och tog en slang till där tempgivaren normalt sitter i toppen och den andra till övre nippeln till kylet, då behöver man inte ens lufta ur systemet vid påfyllning.


Letade upp 10 brickor, vilket blir två brickor under varje fjäder för att de ska bli mer spännda så kopplingen slutar slira:

Tog bort drevet till oljepumpen som jag inte har i ändå:

Flyttade filtret lite längre in mot förgasaren, satt lite bättre där:


Sedan ställde jag in tändningen och förgasaren. Men jag lyckas inte få den gå rent på gaspådrag som man håller farten på, det går en sekund problemfritt sedan börjar den rycka och greja.
Starterna är lite samma problem med, men sedan när man kör hårt går det bra:
http://www.youtube.com/watch?v=6Tn6DUSEwjc
Nu är den så gott som klar för brodalen, ska skaffa ett 11-tänders drev fram och se om det blir bättre.
Update: 1 Januari 2010
Nu, äntligen är det dags för update!
Jag har haft en del som har ställt till det för att kunna uppdatera, som datorproblem, kameraproblem, skolprioriteringar och annat. Jag har slutat att ha detta som projektarbete i skolan. Jag hade inte pengar att satsa stort i somras, men med lite tur kan det bli ändring på det under den kommande sommaren.
Men nu har jag stökat över det som jag har velat göra och ska försöka uppdatera allt som har hänt under tiden.
Jag köpte mitt 11-kuggars drev, det var för lätt. 12-13 var rätt optimalt.
Sedan så tänkte jag vara med på brodalen, men det blev inte av för far ville inte köra och jag hade inte fått körkortet då.
Men första träffen jag var med på var i karlstad, jag gjorde väl inte direkt så mycket som förberedelse. Planerade inte att vinna för den delen heller med tanke på min setup, utan mest se hur det hela var.
Jag körde som bäst på 10,085 på 201m med sluthastighet på 91,8 km/h. Bästa sluthastighet var 92,1 km/h, med totala tiden längre.

10,1 är väl inte fy skam för en originalvev, men jag skulle nog kunna komma bättre till om jag tomgasade uppe på effektbandet under starten istället för puttra under effektbandet. Gjorde så för skydda veven.
När vi körde stege så åkte jag ut på första gången, dock riktigt lika så vi visste inte vem som vann av oss i början.


Bakhjulet fick jag se efteråt att det drog sig snett i starterna så det tog i svingen, det var väl inte sådär värst bra, inte konstigt att man var absolut trögast i starterna.
När jag kom hem så gjorde jag en liten film för att visa hur den gick där:
http://www.youtube.com/watch?v=BP9-ryBL1XI
Dagarna efter började jag fundera på vad jag kunde göra med ramen, började med att lätta lite genom att ta bort grejer, kapa in styrets ändar och kapa bort dubbar så hjulet inte skulle ta i svingen.
5,5 kilo har jag för mig att det på bilden vägde:

Gott att bli av med det. Ersättaren för den borttagna stötdämpningen - stelt bak och ihoppressad gaffel med gängstavar utan fjädrar och olja.
Utöver det vände jag på styret, kapade ändarna något, tog bort bakbromsskivan, stödet och hojen såg ut så här när jag var klar, lite mer spännande med racingstuk.


Resultat?
Det gick inte få den resa och den iväg fint. Men vid ungefär 60 km/h började det komma seriösa vibrationer som gjorde det nästan svårt att hålla sig i styret. Någon grov obalans i hjulen antagligen, troligen mest fram för det släppte från vägen. Luftfiltret åkte även ned så det tog i hjulet och blev lindrigt skrot.
I övrigt var det rätt stötigt.
Jag satte ihop stötdämparen igen med olja och fjädrar, fast kapade fjädrarna lite och tog bort distansrören så den blev låg ändå. Med 5 cm fjädringsväg var det inga problem att köra igen:

Sedan var det dags för körning på ABG race weekend. Jag tänkte att jag skulle vässa den lite, kom på det dock lite sent så fick hushålla mig med en dags arbete inklusive demontering, arbete, montering och inställning.
Portningen blev ju rätt slarvig i blocket. Det jag gjorde i med cylindern var räta upp avgasporten, höja hjälpportarna något och förstora kanalerna till dom.
När jag fick av cylindern så fick jag se att den hade läckt vid kolvringen friskt, så effekt hade gått förlorad. Säkert för att den har varit inkörd i en annan cylinder tidigare. Ny kolv och ring behövdes, men inget jag hade hemma då så den fick gå ett tag till. Spikningarna är från när kolven har använts i en annan cylinder.

Blocket före:

Blocket efter (cylindern matchades):

Avgasporten matchades även med röret, utöver det jag tidigare nämnt som har skett här:

Några dagar innan hade jag byggt ett ställ för dragkroken för att det inte skulle dra lika mycket bränsle jämfört med släpvagn när jag åkte till träffarna:

Det fungerade grymt bra, sänkte bränsleförbrukningen från 1,33 L/mil med släp till strax under liter, mycket välkommet när man är fattig.
Lite bilder från ABG:





Min hoj var otroligt dåligt inställd för jag hann inte ställa in den kvällen innan.
Jag hade dessutom förstört mitt lågfartsmunstycke. Jag hittade ett huvudmunstycke till Honda MT5 av storlek 80 som jag moddade så den gick i, bättre än inget alla fall. Men den gick ju inte rent för 5 öre.
Jag kom på under träffen att packa gräs i lågfartsmunstycket så skulle den gå snålare där, det blev bra mycket bättre och den började gå ganska så rent. Men jag märkte att portningens resultat gav ett något högre varv men sämre register. Så det blev inte så värst lyckat.
Tider på träffen har jag inga, det var ganska så kaos med det. Sedan var sträckan tydligen 166 meter hade någon kollat efteråt med GPS. Riktigt dåligt att köra på en sträcka som man inte vet hur lång den är, så det är ju inga tider att visa upp ändå.
En liten film, kameran stod helt galet fel tyvärr:
http://www.youtube.com/watch?v=uPwXf_4NAew&NR=1
Fungerande gräs i munstycket:

När jag kom hem köpte jag ett nytt lågfartsmunstycke (50) och skruvade i, nya munstycket och gamla tillfälliga nödlösningen:

Det blev bra mycket bättre, märkte att nålen behövde sänkas, fick modda lite för att kunna sänka den tillräckligt:

Sådant som händer när man kör med fel nål.
Men jag kunde inte få den helt perfekt så jag skaffade en hög med lågfartsmunstycken så jag har en komplett samling mellan 38 och 50:

Efter lite testande fick jag höja nålen med mindre lågfartsmunstycke och vice versa för att kompensera, men det blev bättre och bättre närmare 50, tillslut var jag där igen.

Så jag behövde ännu större lågfartsmunstycken.
Efter säsongen har det inte hänt så mycket, köpte en ny framskärm och tog några bilder:




Sedan efter ett par månader till så köpte jag en äkta Vforce 3 reedventil billigt till cross som jag tänkte smäcka in. Det blev en ljuddämpare med så man slipper ha någon ful hemmabyggd burk.
Ventilen:

Ljuddämparen tror jag kan se fin ut efter lite polering:

Ett tag efter detta drog jag iväg ett par beställningar, en från twostroke och en från cykelkraft.
Innehåll:











Tänkte jag skulle ha en kylarslang utan adapter, så jag köpte denna, men den verkar inte alls vara så stor i änden att den passar på cylindern som den ska. Jag får väl köra på den gamla ändå:

Samlingen av allt, ska uppdatera inköpslistan med priser när jag har tittat på kvittot som ligger borta hos far:

Sedan var det dags för modifikationer.
När jag fick ut oljepluggen såg jag något intressant, ser ut som en del av en låsring. Men någon som var sönder kunde jag inte hitta:

Förgasarkittet som jag inte villa åka runt med mer:

Det var en hel del att karva i men till slut gled reedventilen i:


Sedan finslipade jag och blästrade blocket:


Klart för montering:

Nytt insug byggdes också, ruggigt bra förutom att luftfilter inte kunde monteras.

Men jag gjorde en vinkel, det blev bra det med, har ingen ny bild på det:

Cylindern modifierades inte mycket, jag sänkte enbart portarna lite, c:a 1 mm från BDC. Tyckte dom blev tillräckligt höga.
Durationer mättes snabbt till 218 på avgas och 159 på primärspol. Inte så värst kul. Inga portar är ju höjda.
Men nu har jag i alla fall ett bra insugskit.
Speciellt inställd är den väl inte, men här har jag testat lite:
http://www.youtube.com/watch?v=YZUR_z8dm0c
Så som den står idag:

Det jag har näst på tapeten är att bygga ett nytt rör, byta hjul och lite hemligher ska provas som inte skall avslöjas i tråden, utan den som är nyfiken får gärna undersöka i verkligheten till sommaren vad det kan vara jag har hittat på med lite tur kan den gå fint i sommar!
Jag ska efterhand skaffa en annan cylinder, får se när det blir av, inte säkert jag byter denna sommaren om den överlever.
Update: 6 Januari 2010
Japp, då var det dags igen för lite uppdatering.
Jag kom på att mitt förbränningsrum är nedsänkt i cylindern en bit, det betyder att om jag svarvar bort det så kan jag få normala durationer igen med min långa slaglängd. När toppen kommer högre upp så kan jag kompensera med att sänka ned cylindern för att få upp kolven till normal squish. Det jag vinner är att cylinderns höjd kan sänkas så kolven inte behöver gå lika långt ned. Som tur är har jag inte sänkt spolarna hela vägen ned så det blir nog bra tänkte jag.
Det finns dock ett problem när det är en använd cylinder, det kan finnas en vändkant som inte är trevlig att helt plötsligt börja gå förbi när kolven aldrig gjort det tidigare. Då kommer nicasilet bli dåligt snabbt där.
Jag började i alla fall med att rulla in den djupfrysta hojen i garaget och låta den tina lite. Sedan plockade jag av cylindern för att kolla hur vändkanten var. Den var omärkbar förutom extremt lite över avgasporten, det var värt att chansa att det skulle gå ansåg jag, får ta det lite lugnt i början.
Hade tyvärr ingen ström i systemkameran så ni får stå ut med kompaktbilder:
Här ser ni skillnaden mellan en topp med nedsänkt förbränningsrum i cylindern och inte:


Det var förövrigt verkligen på tiden att se över detta område, kolvens markering har blivit stämplad i toppen. När jag satte ihop motorn var squishen på 0,5, och nu 0. Störande med papperspackningar som kläms ihop med tiden. Jag får kolla oftare:

Aja, här är toppen nedsvarvad 1,8 mm:

Jämför volymen med en vanlig topp:

Det hade aldrig gått med bensin, jag har inte mätt kompressionsförhållandet, men det ligger runt 15:1 från början, nu ännu högre.:naughty:
Durationerna var målet att få ned. Dock mätte jag bara på avgasporten, durationen landade på 204 grader, betydligt bättre än 218 grader som innan. Nu kan den bygga upp kompression på ett bättre sätt och förbränna längre innan avgasporten öppnas.
Squishen är nu på 0,7 mm.
Ska bli kul att testa imorgon, hojen är ihopsatt, men jag vill inte köra när det är kolsvart ute.
Fixar film imorgon, i mängder av snö...
Rörbygge kommer även att påbörjas.
Update: 8 Januari 2010
Igår fick jag igång den efter lite om och men. Men vatten läkte lite här och var. Men det blev fixat till eftermiddagen...när det är mörkt med andra ord. Så därför blev det ingen film.
Men idag så!
http://www.youtube.com/watch?v=m44dIrX_qic
Inte så intressant om man vill se hur den går kanske. Har inte brytt mig om att ställa in den, hade inga munstycken hemma. Tändning går inte ställa när man inte har grepp heller.
Rörbygge struntar jag i tills vidare. Har lite kul planer faktiskt. Mer om det när delar kommer.

Kommentera gärna!