Rieju Drac 03 (Bra byte?)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Chrisehhh
Elmoped

Rieju Drac 03 (Bra byte?)

Inlägg av Chrisehhh »

Okej, så här ligger det till.
Jag hade tänkt byta min speedfight 03 mot en Rieju Drac 03.
Min speedfight är i bra skick förutom några få repor och spricka i kåpa.
Hans drac har bytt avgasrör + sportluftfilter, så det är ett pluggat trimrör på.
Det är somsagt en 03 som har gått 3000 mil, vilket jag tycker är mycket.
Han säger att den har blivit bra behandlad av förra ägarna. Regelbundet servade osv... Han har bytt luftfiltret själv med hjälp av en kompis då och röret var bytt av förra ägare. Han säger att den har dåligt axx men att det förmodligen beror på att kedjan behöver spännas. Och då undrar jag om det kan bero på att han har ett pluggat effektrör (underliggande) vilket gör att det blir sämre toppfort + axx. Eller om han har fel munstycken osv...
Jag undrar om detta är värt att byta mot?
Vet ju inte heller om Riejun är sönderskruvad. Jag gör bytet själv med min morsa då, min farsa ligger på sjukhus efter stroke och kan inte hjälpa till med något då. Han vill inte lägga sig något av detta. Så jag vill inte att det ska vara en strulmoppe. Jag kan inte fixa moppen själv, och vill inte lämna in den på service för flera tusen då ekonomin är tight nu. Han säger att den varit inne på service på scooterpunkten förra månaden då den fick ''leverans service'' då de bytte elsystem, ny gasvajer och sånt liknande...

Undrar vad ni tycker om detta? :?

Mvh Stoffe
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Tråkigt att höra om din farsa. :(
Personligen så tycker jag att crossmoppar slår skotrar på fingrarna, mer körglädje och bekvämlighet att köra (min åsikt)
Men gå efter skick osv och utgå från det, fråga även om du får provköra den, lägg gärna upp några bilder med så är det enklare att bedöma, Rieju i sig är rätt goa att köra med :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Chrisehhh
Elmoped

Inlägg av Chrisehhh »

Har faktiskt en blocket annons på den...

http://www.blocket.se/lund/Rieju_Drac_r ... 9.htm?sa=1

+ han skickade en video på hur den lät på telefonen (Laddade upp den på min kanal bara för att visa några andra)

https://www.youtube.com/watch?v=Wyku9wc31E4
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Svårt att säga, visa din speedfight med! :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Såg den där på insta för några dagar sen :D
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Den är inte värd 11! Skulle max ge 7 typ. Tycker att han ska lägga lite pengar imellan ifall ni ska byta :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

har han kvitto på det, tro på det annars tro fan inte på sådant!

jag hade bytt, kolla noga och lyssna
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Chrisehhh
Elmoped

Inlägg av Chrisehhh »

Hur stor är risken att Riejun pajjar när jag har den? Den har ju ändå gått 3000 mil!
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Chrisehhh skrev:Hur stor är risken att Riejun pajjar när jag har den? Den har ju ändå gått 3000 mil!
Det som slits mest är ju cylinder och kolv(däck och sånt med). Så jag brukar inte bry mig så mycket om hur långt den har gått :)
Användarens profilbild
Chrisehhh
Elmoped

Inlägg av Chrisehhh »

Jakzu skrev:
Chrisehhh skrev:Hur stor är risken att Riejun pajjar när jag har den? Den har ju ändå gått 3000 mil!
Det som slits mest är ju cylinder och kolv(däck och sånt med). Så jag brukar inte bry mig så mycket om hur långt den har gått :)
Jo jag bryr mig faktiskt, för att jag har ingen som kan fixa den direkt, och vill helst inte lämna in den...
Senast redigerad av Chrisehhh den 19 maj 2013, 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Tveksamt om de är värt att byta, tycker att du ska få pengar emellan!
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

jag skulle säga som de andra... överpris. för 11 000 får du ju en mycket goare drac!

jag skulle sålt speedfighten för 10 och köpt något sånt här istället.

http://www.blocket.se/stockholm/Rieju_S ... ?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Rieju_R ... ?ca=11&w=1
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

Brrukar inte vev o lager ge sig efter 2000+ mil?
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av alb1n »

Om han satte på luftfilter måste ju han byta munstycke, om han inte har gjort det så kan cylindern och kolven tagit skada. Säkert därför den har så ''dåligt acceleration'' :?
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbigp1open-10 »

asså, ja tror tom du tjänar på bytet, för din speedfight är ju fan en 03a, ganska gammal även om den inte gått så långt... om du aldrig bytt något på din moped för att den inte gått så långt, då när den gått 500 då börjar väl du närma dig lite renovering osv ,låter inte som att du va så händig, så utgår ifrån att du inte bytt ut något motormässigt i din ägo!.

han hade ju ändå haft sin på service, så är det någon som ska ge ngt emellan så äre du eller byte direkt. :)

klart det är lite överpris med 11k , men tvivlar på att du skulle få de för din heller... ja skulle säga att de är ungefär samma prisklass, sen spelar kanske inte priset någon roll, huvudsaken att dem är i samma prisklass.
Användarens profilbild
Chrisehhh
Elmoped

Inlägg av Chrisehhh »

derbigp1open-10 skrev:asså, ja tror tom du tjänar på bytet, för din speedfight är ju fan en 03a, ganska gammal även om den inte gått så långt... om du aldrig bytt något på din moped för att den inte gått så långt, då när den gått 500 då börjar väl du närma dig lite renovering osv ,låter inte som att du va så händig, så utgår ifrån att du inte bytt ut något motormässigt i din ägo!.

han hade ju ändå haft sin på service, så är det någon som ska ge ngt emellan så äre du eller byte direkt. :)

klart det är lite överpris med 11k , men tvivlar på att du skulle få de för din heller... ja skulle säga att de är ungefär samma prisklass, sen spelar kanske inte priset någon roll, huvudsaken att dem är i samma prisklass.
Det som är bytt på min är:

- Tändstift
- Tuta
- Olja
- Smörjde automatchoken
- Ny hastighetsvajer

Detta är bytt för 120 mil sen ungefär.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Det var den fulaste dämpare jag sett! :D

Men jag tycker byt inte! Om han säger att det är dålig acceleration p.g.a dåligt spänd kedja, då tvivlar ja på det, tror nog att den där har körts med sportfiltret utan att bytt munstycke dom närmsta 1000 milen, och sålänge inte scooterpunkten bytte mycket i cylinder och motormässigt, kommer du behöva göra det, och det var ju det du inte ville

Skulle sälja speedfighten och köpa en annan, eller kolla om nån annan vill byta! :)
Skriv svar