något är fel

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
erikpetersen97
Elmoped

något är fel

Inlägg av erikpetersen97 »

1: hej när jag ska ligga i 6:ans växel och hålla jämn gas så ligger jag så typ 2 min sen helt plötsligt knackar det till typ som om nåhot fastnar. bakdäcket låser sig ej men allt låter som om inget kan röra sig och jag måste varva ner och sänka växel och tillslut släpper det och rullar som vanligt. men jag blir rädd och stannar mopeden. detta är andra gången det händer och jag tror det är kolvringarna som fastnar. men vad vet jag. någon av som varit med om liknande eller kanske vet problemet?

2: jag har en Rieju MRX - 06 och jag undrar om det är ostrypt ccdi på den som orginal?
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

mest troligt att det är kolvringarna. ta av toppen och kolla hur det ser ut, och byt ut kolv+ringar och se om det går bättre.

det är inte så att det är cdi´n som stryper vid ett visst varvtal?
eller att den får för lite bensin på högre varv?
erikpetersen97
Elmoped

Dillpojken skrev:mest troligt att det är kolvringarna. ta av toppen och kolla hur det ser ut, och byt ut kolv+ringar och se om det går bättre.

det är inte så att det är cdi´n som stryper vid ett visst varvtal?
eller att den får för lite bensin på högre varv?

det kan ej vara cdin ellet vensin för då skulle ju mopeden typ minska i hastighet men nu smäller typ motorn till. det låter som kolvringarna fastnar i någon port och kolven fortsätter ner och då dras kolvringen ju men tillslut släpper det och och det hörs med en smäll? kan det inte vara det?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

finns 2 olika tändsystem på Rieju av mitten, slutet 2000 talet. ena strypt, den andra ostrypt. starta motorn och låt den bli varm, varva sedan i friläge så märker du direkt om den är strypt eller ostrypt.

med din förklaring så tror jag den är ostrypt. ligg ALDRIG och pressa en 2taktare som har ostrypt tändning. det resulterar i värmenyp.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
erikpetersen97
Elmoped

kallepalle skrev:finns 2 olika tändsystem på Rieju av mitten, slutet 2000 talet. ena strypt, den andra ostrypt. starta motorn och låt den bli varm, varva sedan i friläge så märker du direkt om den är strypt eller ostrypt.

med din förklaring så tror jag den är ostrypt. ligg ALDRIG och pressa en 2taktare som har ostrypt tändning. det resulterar i värmenyp.

haha jag har ostrypt och det var ostrypt när jag köpte den me jag måste veta om ostrypt cdi är orginal på min?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

kallepalle skrev:ligg ALDRIG och pressa en 2taktare som har ostrypt tändning. det resulterar i värmenyp.
En korrekt inställd motor går pressa tills någon del är utsliten av normalt slitage. Det bör ta åtskilliga hundratal mil, så man får ju ändå stanna och tanka dussintals gånger under tiden... :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det måhända att man kan med en riktigt korrekt inställd motor, men då pratar vi inställning på en nivå som få på detta forum klarar av
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Se till att den inte går för magert och att tändningen inte står åt helvete för tidigt... Nä, du har nog rätt, inte många som klarar ens det. :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar