Minarelli AM6 - Vad är felet??!!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
KoOf
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 september 2012, 21:12

Minarelli AM6 - Vad är felet??!!

Inlägg av KoOf »

Har tidigare postat om när moppen slutade funka (länk finns här om det är någon som är villig att läsa på om mitt problem http://tinyurl.com/clbm2m5 :) och efter att ha kollat kolv och cylinder så bestämde jag mig för att klyva motorn och kolla alla lager efter hänvisningar.

Det är första gången jag klyver och första gången jag sett hur en motor ser ut innanför och majoriteten skulle nog påstå att jag inte är händig nog för att ge mig på detta uppdrag men jag har inte råd med verkstan så det fanns egentligen inget annat val...

Hursomhelst jag har äntligen kommit fram hit:
Bild
Som jag förstått så är ramlagret det stora till höger där veven satt.
De andra två kan jag inte skilja på utan skissen :S

Grejjen är att lagren ser fina ut, de glappar inte, de rullar på bra, ser inte slitna ut alls eller någonting! Jag börjar bli osäker på om det är de som är felet.
Kan nämnas att jag nyligen trimmade moppen från original (ca:45 toppfart) till ett effektrör (gör nu ca:85 gps). Har hört att man helst ska byta lager vid grova trim men ett effektrör är väl inte direkt något grovt trim?? Grovt trimmande för mig är typ effektrör, dreva om, byta cylinder+kolv, gå till kanske 70cc eller något sånt.

Jag skulle behöva lite tips innan jag går in alltför djupt i motorns djungel (det lät konstigt :S)
Senast redigerad av KoOf den 17 maj 2013, 16:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Kan ju alltod kolla vev etc om något är slitet, glappar, är trasigt osv.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
KoOf
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 september 2012, 21:12

Inlägg av KoOf »

Persson97 skrev:Kan ju alltod kolla vev etc om något är slitet, glappar, är trasigt osv.
Veven glappar max en halv cm åt sidorna och aningen, aningen uppåt/neråt, alltså vi snackar högst någon millimeter. Veven ser annars i dugligt skick ut.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

KoOf skrev:
Persson97 skrev:Kan ju alltod kolla vev etc om något är slitet, glappar, är trasigt osv.
Veven glappar max en halv cm åt sidorna och aningen, aningen uppåt/neråt, alltså vi snackar högst någon millimeter. Veven ser annars i dugligt skick ut.
Vevstaken? Glappar den upp och ner är den skrot..!
KoOf
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 september 2012, 21:12

Inlägg av KoOf »

Rexxy skrev: Vevstaken? Glappar den upp och ner är den skrot..!
Ja, upp och ner/in och ut hur man nu vill se på't men är den verkligen felet om den glappar så fruktansvärt lite??
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

KoOf skrev:
Rexxy skrev: Vevstaken? Glappar den upp och ner är den skrot..!
Ja, upp och ner/in och ut hur man nu vill se på't men är den verkligen felet om den glappar så fruktansvärt lite??
Nej, det är inte felet. Men veven ska i sopporna, och du ska montera en ny! :)
KoOf
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 september 2012, 21:12

Inlägg av KoOf »

Klipp på vevstaken:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pA0lyebp ... detailpage[/youtube]
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

eftersom dom andra svara att vev va skrot så tänkte ja länka en guide hur du får ihop den :)

http://www.twostrokerider.se/guide-mont ... 6-1-av-2-/

http://www.twostrokerider.se/guide-mont ... 6-2-av-2-/


edit!! din vev är helt slut så köp ny (den var värre än min :O)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Den veven är skrot!! O.O
Tänk inte ens tanken att köra på den.
Den har även gått varmt, då den är blåanlöpt.

Edit. Tror du hittat felet. Det var säkert lagret i vevstaken som gett upp, och därav tvärnyp. Att den sen skramlar efteråt, är just för att vevstaken är glapp.
KoOf
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 september 2012, 21:12

Inlägg av KoOf »

Kör nog säkert och köper helt nytt vevparti :)

Då antar jag att jag kanske bör skaffa något lite mer tåligare än original då denna tydligen inte pallade trycket :/
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

KoOf skrev:Kör nog säkert och köper helt nytt vevparti :)

Då antar jag att jag kanske bör skaffa något lite mer tåligare än original då denna tydligen inte pallade trycket :/
När man byter vev är det helt klart värt att köpa en som tål mycket rpm.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
KoOf
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 september 2012, 21:12

Inlägg av KoOf »

ROBBAN_Derbi skrev: När man byter vev är det helt klart värt att köpa en som tål mycket rpm.
Ett barikit av något slag då kanske??
De ska ju många av dem klara över 16.000 rpm och det räcker väl gött och väl? :o
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

KoOf skrev:
ROBBAN_Derbi skrev: När man byter vev är det helt klart värt att köpa en som tål mycket rpm.
Ett barikit av något slag då kanske??
De ska ju många av dem klara över 16.000 rpm och det räcker väl gött och väl? :o
Jadå!
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
KoOf
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 september 2012, 21:12

Inlägg av KoOf »

ROBBAN_Derbi skrev:
Jadå!
Justf*n kom på att jag ska sälja'n om några månader.
Tror du ett originalparti kan hålla kanske 300 mil till??
Hittade en sajt där original vevpartiet bara kosta 450kr och då sparar jag ju tusingen på det isf.
Eller ökar prestandan så pass att moppen blir värd ett lakan mer? :P

BTW är slaglängden alltid en viss längd om inget annat anges? Om veven är original så lär den väl passa till en originalmotor och cylinder :/
"They call it PMS beacuse mad cow disease was already taken"
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

KoOf skrev:
Justf*n kom på att jag ska sälja'n om några månader.
Tror du ett originalparti kan hålla kanske 300 mil till??
Hittade en sajt där original vevpartiet bara kosta 450kr och då sparar jag ju tusingen på det isf.
Eller ökar prestandan så pass att moppen blir värd ett lakan mer? :P

BTW är slaglängden alltid en viss längd om inget annat anges? Om veven är original så lär den väl passa till en originalmotor och cylinder :/
Köp ett nytt original du, om du inte tänker börja trimma den i högre klass.

Min originalvev har gått närmare 2000 mil, och för tillfället har jag en portad 70cc på.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

somsagt så är den där veven skrot. hur långt har motorn snurrat? antingen är motorn körd med på vårdslöst sätt, väldigt dålig olja, eller så har den fått för snål soppablandning.


en originalvev klarar galant 2000 mil om man kör som en människa och kör på hyffsad olja, med rätt förgasarinställning.


går du över på en mer varvvillig setup, tex midrace/hyper så är det läge att byta vev, en sportsetup klarar originalveve galant.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar