Framgaffel olja Rieju Drac!

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Framgaffel olja Rieju Drac!

Inlägg av 1337_Anton »

Tjenare!
Köpte ju en drac med uppsidedown nu på våren, och gaffeln är ganska mjuk, tillräckligt mjuk för att bottna om man ska köra över ett V dike i sölig hastighet...
Då undrar jag om det bara går att tömma ut oljan där nere och sedan vinkla moppen så jag kan hälla i nya oljan? för den läcker inte något alls.
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Inlägg av 1337_Anton »

Någon vet väll?
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

dracgaffeln är sån för att den bara har 1 fjäder i gaffeln.

fixa en till gaffel och innerbenet med fjäder i. montera den insatsen i ditt fjäderlösa ben :)
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Inlägg av 1337_Anton »

LennartTuning skrev:dracgaffeln är sån för att den bara har 1 fjäder i gaffeln.

fixa en till gaffel och innerbenet med fjäder i. montera den insatsen i ditt fjäderlösa ben :)
va? 1 fjäder per sida? är inte det standard?:) Jag köper på inte en till gaffel :p
XxXD4dyXxX
Elmoped

Inlägg av XxXD4dyXxX »

1337_Anton skrev:

va? 1 fjäder per sida? är inte det standard?:) Jag köper på inte en till gaffel :p

det är bara ett gaffel ben som är fjädrat
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Inlägg av 1337_Anton »

XxXD4dyXxX skrev:
1337_Anton skrev:

det är bara ett gaffel ben som är fjädrat
jaja, fyfan va snålt gjort, så jävla snålt, går det att lägga mer olja bara?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Fjädern/fjädrarna håller uppe mopedens vikt. Oljan tvingas igenom små passager för att bromsa (dämpa) fjädringsrörelserna, eftersom en odämpad fjäder beter sig som en studsboll/hoppstylta annars - rätt obehagligt att köra.

Mer olja gör inte mycket skillnad, däremot kan det ställa till problem om det blir för mycket.

En tjockare olja bromsar fjädringsrörelserna mer, så det kan hjälpa lite. Men bara om det gör så gaffeln inte hinner bottna i guppen...

Hårdare fjädrar/dubbla fjädrar klarar att bära upp mer vikt utan att bottna, med fjäder i bägge gaffelbenen bör den i teorin klara dubbla belastningen innan den bottnar. Kan bli för hårt, men det kan gå experimentera med att korta av "extrafjädern" så den tar mindre av vikten.
Mja, en gaffel funkar fint, det finns visst endurohojar som har det för att spara vikt nu. Problemet i Showagafflarna är att fjädrarna är för mjuka, dom verkar vara anpassade för nån som inte väger över 50kg, och jag ligger nära det dubbla... :roll:
Har du testat att bygga om till dubbelfjäder på Showagaffeln? Har funderat på det på Sendan, men det vore bra att höra lite om hur hård gaffeln blir och hur den beter sig under körning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Inlägg av 1337_Anton »

Erik_ skrev:Fjädern/fjädrarna håller uppe mopedens vikt. Oljan tvingas igenom små passager för att bromsa (dämpa) fjädringsrörelserna, eftersom en odämpad fjäder beter sig som en studsboll/hoppstylta annars - rätt obehagligt att köra.

Mer olja gör inte mycket skillnad, däremot kan det ställa till problem om det blir för mycket.

En tjockare olja bromsar fjädringsrörelserna mer, så det kan hjälpa lite. Men bara om det gör så gaffeln inte hinner bottna i guppen...

Hårdare fjädrar/dubbla fjädrar klarar att bära upp mer vikt utan att bottna, med fjäder i bägge gaffelbenen bör den i teorin klara dubbla belastningen innan den bottnar. Kan bli för hårt, men det kan gå experimentera med att korta av "extrafjädern" så den tar mindre av vikten.
Mja, en gaffel funkar fint, det finns visst endurohojar som har det för att spara vikt nu. Problemet i Showagafflarna är att fjädrarna är för mjuka, dom verkar vara anpassade för nån som inte väger över 50kg, och jag ligger nära det dubbla... :roll:
Har du testat att bygga om till dubbelfjäder på Showagaffeln? Har funderat på det på Sendan, men det vore bra att höra lite om hur hård gaffeln blir och hur den beter sig under körning.
Jepp, jag väger PRECIS kring 50kg och den är för mjuk, jag kan pressa ner halva gaffeln stillaståendes.
Nå jag får väll ta smällen och leva med 1 fjäder endast, det går ju att köra med utan problem annars :)
Skriv svar