MK Thrower tar i ramen på Xtreme -05

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

MK Thrower tar i ramen på Xtreme -05

Inlägg av Harrre »

Tjena! Skaffade ganska nyss ett nytt Metrakit Thrower till min Derbi Senda -05 ! Gick som smort att sätta på allt med hjälp av en kompis. Men nu i efterhand har jag märkt att röret tar i ramen på iaf två ställen! (Se bilderna)

Jag antar att det inte är bra för röret och mopeden att ständigt skava mot varandra. Extra synd var det ju också eftersom att jag trodde mitt oanvända TNT motorskydd skulle kunna monteras nu när blindtarmen var borta! :/

Någon som har några tips? :)

Tack på förhand som vanligt :D
[spoiler]
Bild

Bild

Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Är röret till för din modell? Har själv en Xtreme 05a med thrower, och det är inte i närheten av att ta i.
Du kan inte flytta ut kröken genom att lägga brickor emellan krökfästet och ramens fäste?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

gör väll inget om det ligger imot? är röret fastskruvat så ska de inte röra på sig och skrapa mot ramen, och om det gjorde det, skulle väll inte de göra så mycke heller?
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

Inlägg av Harrre »

CaToXXo skrev:Är röret till för din modell? Har själv en Xtreme 05a med thrower, och det är inte i närheten av att ta i.
Du kan inte flytta ut kröken genom att lägga brickor emellan krökfästet och ramens fäste?
Jag köpte röret under: Derbi -> X-TREME R/SM (efter 2006) - D50B0 -> Avgassystem.

Det borde väl passa? Såvida det inte är skillnad på ramen efter 2006 :o
Dillpojken skrev:gör väll inget om det ligger imot? är röret fastskruvat så ska de inte röra på sig och skrapa mot ramen, och om det gjorde det, skulle väll inte de göra så mycke heller?
Du har säkert rätt i det! :) Men dock så skulle det kännas skönare om röret satt som det skulle :P Jag har ju sett andra med mk thrower på xtreme å de verkar ha lite plats emellan!
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

där har du väl problemet? vid 06 så böt man ju motor till den nyare Derbi motorn, så då är väl röret gjort för den nyare motorn vilket är annorlunda i formen så vitt ja vet, så då blir de ju sämre passform då du har gamla motorn? eller var de vid 05 som dom böt motor? :P
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

åj skrev:där har du väl problemet? vid 06 så böt man ju motor till den nyare Derbi motorn, så då är väl röret gjort för den nyare motorn vilket är annorlunda i formen så vitt ja vet, så då blir de ju sämre passform då du har gamla motorn? eller var de vid 05 som dom böt motor? :P
06 är D50B0 och 05 EBS, Så ja där är felet! Mitt 2T för 2006+ sitter med spännband för att skruven inte ens passa rätt (fel dimensioner på röret)
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiMoppe »

Mitt rör ligger och låg skrapade på samma sätt som ditt gör.
De främre löste jag med att böja fästet lite de bakre är de bara att vrida röret lite så går de!
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

Inlägg av Harrre »

Jäklarns! Jag som trodde att röret skulle passa även fast min inte är -06a :/ Det verkar ju så att alla xtreme under -06 är kallade Senda på twostroke :roll:

Man kan inte lämna tillbaka röret när det är använt va? :oops:

Förövrigt hade jag ingen aning om att rören satt olika på EBS å D50B0 hehe :roll:

Tack för svaren hittills iaf :) tror ni det funkar bra att ha brickor på fästet vid ramen som någon av er sa?
Användarens profilbild
FiggeFerrum
Elmoped

Inlägg av FiggeFerrum »

Harrre skrev:Jäklarns! Jag som trodde att röret skulle passa även fast min inte är -06a :/ Det verkar ju så att alla xtreme under -06 är kallade Senda på twostroke :roll:

Förövrigt hade jag ingen aning om att rören satt olika på EBS å D50B0 hehe :roll:

Tack för svaren hittills iaf :) tror ni det funkar bra att ha brickor på fästet vid ramen som någon av er sa?
skänk det till mig eller byt mot mitt malossi mhr gp rör! :wink:

On topic.. ja, med brickor blir det nog bättre än att det ligger och tar i ramen :)
Bild
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

Inlägg av Harrre »

FiggeFerrum skrev:
Harrre skrev:Jäklarns! Jag som trodde att röret skulle passa även fast min inte är -06a :/ Det verkar ju så att alla xtreme under -06 är kallade Senda på twostroke :roll:

skänk det till mig eller byt mot mitt malossi mhr gp rör! :wink:

On topic.. ja, med brickor blir det nog bättre än att det ligger och tar i ramen :)

Haha seriöst? x) Kostar inte det typ 3,5k?

On topic: Då lär jag springa in på tekniken i skolan å hämta några brickor då 8)
Skriv svar