Derbi Senda beter sig konstigt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
sandarn
Elmoped
Kontakt:

Derbi Senda beter sig konstigt

Inlägg av sandarn »

Tjena! Igår fick jag tillbaka min Derbi Senda xtreme 05 som varit på lagning där dom b.la har bytt kolvar och renoverat hela motorn. Kalaset gick på 10tusen så jag har ju antagit att den ska gå som en klocka. Vilket jag inte tycker den gör. När jag startar den och den börjar automatchoka så ligger den på ungefär 7tusen varv i ca 30sek-1min, vilket jag tycker är obehagligt för jag har ju nya kolvar och de känns som dom kan fara illa när den varvar sådär mycket när den är kall.

Sedan när den väl går ner i varv så ligger den mellan 2-3tusen varv på tomgången vilket verkar oxå ganska konstigt.

Sen när jag är ute och kör och ska stanna och koppla går det helt plötsligt upp som fan i varv, som den blir chokad eller något när jag kopplar.

Kan oxå lägga till att dom hade glömt chocken på när jag var och hämtade den och körde ca 5km med chocken på vilket jag trodde var felet från början, men den beter sig lika dant med chocken av.

Är hjärtligt tacksam för all hjälp!(Moppen är helt orginal)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

tjuvluft skullle jag tro :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
sandarn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av sandarn »

david96 skrev:tjuvluft skullle jag tro :)
Det låter ju som en logisk anledning. Dock tycker jag det är märkligt pga renoveringen av hela motorn, eller det kanske inte är så konstigt? Hur påverkar det här inkörningen av kolven? borde jag låta bli att köra tills vi fixat det?
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

varvar den ner om du drar på choken? (du har inte automat choke) isf är de antagligen tjuvluft eller väldigt dåligt inställd förgasare
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
sandarn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av sandarn »

Hur kan inkörningen av kolven påverkas av tjuvluft? Går det att köra eller bör jag undvika det tills det är fixat?
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

åk tillbaka med den och de får fixa felet gratis.
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
sandarn
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av sandarn »

vicke1112 skrev:åk tillbaka med den och de får fixa felet gratis.
självklart ska jag göra de , det jag undrar nu är hur mycket stryk den nya kolven som inte är riktigt inkörd än kommer ta, eller påverkas av det ?
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

har du otur kan den skära om det är tjuvluft. så.kör den inte mer för än allt är fixat
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Skriv svar