Tog körkortet i november, eco-driving är viktigt.Jönköping skrev:Tjo, vissa säger att man måste köra eco driving för att få körkort nu, kan det stämma? värsta idén jag har hört isåfall.... Är ju min ekonomi jag ska väll få köra hur jag vill. Stämmer detta?
Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?Rexxy skrev:När jag körde upp (2008) vad ecodrivning stenhårt! Hoppa över växlar och motorbromsa mycket. Sen ska man accelerera upp fort i hastighet också. T.ex varva upp till 50 på 2:an (50 väg), för att sen hoppa till 4:an. allt för att förkorta accelerationstiden.
Ja, annars hade du inte gjort det.Jönköping skrev: Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?
Ren dynga enligt vem? Dig? Vad grundar du dina kunskaper på?MrAndersson skrev:Det med att hoppa växlar för och minska utsläppen är dock ren dynga. Det har körskolan fått höra, o tror att de stämmer o säger att du ska göra så.
Men sanningen är att om du pratar med någon som utvecklar bilar idag och i synnerhet växellådor så bygger dom upp dom på ett sådant sätt som får dom och gå snålast genom o växla till varje växel och hålla ett lågt varvtal.
I rest my case.The average fuel consumption four months after the course fell by 5.8%. Most drivers showed an immediate improvement in fuel consumption that was stable over time, but some tended to fall back into their original driving habits.
Har man sugmotor så kan det löna sig. På turbo är det meingslöst, då snörvlar motorn bara i sig mer sås.Jönköping skrev:Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?Rexxy skrev:När jag körde upp (2008) vad ecodrivning stenhårt! Hoppa över växlar och motorbromsa mycket. Sen ska man accelerera upp fort i hastighet också. T.ex varva upp till 50 på 2:an (50 väg), för att sen hoppa till 4:an. allt för att förkorta accelerationstiden.
Dock blir accelerations tiden kortare än med en sugmotor, så det lönar sig nog.bensinskalle skrev:Har man sugmotor så kan det löna sig. På turbo är det meingslöst, då snörvlar motorn bara i sig mer sås.Jönköping skrev:Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?Rexxy skrev:När jag körde upp (2008) vad ecodrivning stenhårt! Hoppa över växlar och motorbromsa mycket. Sen ska man accelerera upp fort i hastighet också. T.ex varva upp till 50 på 2:an (50 väg), för att sen hoppa till 4:an. allt för att förkorta accelerationstiden.
Ren dynga enligt en bekant som jobbar inom volvo med utveckling av växellådor. Detta är inget jag sagt, utan jag för bara vidare vad han sa, som sagt så utvecklar han växellådor. Så det är framkommet genom forskning inte bara hans åsikter.p0d1 skrev:Ren dynga enligt vem? Dig? Vad grundar du dina kunskaper på?MrAndersson skrev:Det med att hoppa växlar för och minska utsläppen är dock ren dynga. Det har körskolan fått höra, o tror att de stämmer o säger att du ska göra så.
Men sanningen är att om du pratar med någon som utvecklar bilar idag och i synnerhet växellådor så bygger dom upp dom på ett sådant sätt som får dom och gå snålast genom o växla till varje växel och hålla ett lågt varvtal.
Körskolan bestämmer inte hur du ska göra, men det kommer uppkörningsledaren göra och kugga dig ifall du inte kan göra på det sättet dom vill.
Har du pratat med någon som utvecklar bilar, inriktning växellådor eller är detta något skit då fått läsa på forumet eller hört av någon mekaniker på en bilverkstad som stått och bytt olja nonstop i fem år?
Sätt dig i en bil, kör med att hoppa över växlar, alltså 1 > 2 > 4/5an och sen 1 > 2 > 3 > 4 > 5 så får du själv se vad som drar minst.
http://www.uvm.edu/~transctr/pdf/pdf-ba ... rticle.pdf
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0909000698I rest my case.The average fuel consumption four months after the course fell by 5.8%. Most drivers showed an immediate improvement in fuel consumption that was stable over time, but some tended to fall back into their original driving habits.
MrAndersson skrev: Ren dynga enligt en bekant som jobbar inom volvo med utveckling av växellådor. Detta är inget jag sagt, utan jag för bara vidare vad han sa, som sagt så utvecklar han växellådor. Så det är framkommet genom forskning inte bara hans åsikter.
Det var det jag menade, förlåt för ev. missförstånd.
Sedan det testet du skicka, så verkar de som (rätta mig om jag har fel) att de är från 2007? Ögnade bara igenom lite snabbt. Kanske inte stämde då, men nu med moderna bilar stämmer det att det är mer bränsleeffektivt att inte hoppa växlar.
Tänk själv vad som hänt med bilar i övrigt sen 2007, start-stop teknik osv.
Klart en gammal 740 från -89 inte fungerar på samma sätt som en v70 -13.
Som jag sa, detta är inte något jag själv sagt utan för bara vidare fakta.
Kan dock inte plocka fram någon sådan, försökte googla men hittade inget.p0d1 skrev:
När jag får se oberoende forskning på det så tror jag dig.
Du kan ha misstolkat, han kan ha glädjepratat och promotat Volvo som han älskar osv, som sagt, källor.
Ena är från 2007 och andra är ifrån 2009 så du har rätt, de är inte helt färska men du kan antagligen hitta nyare, jag googlade snabbt, läste igenom ett par stycken och tog fram två bara.
Körskolan jag övningskörde på hade en Audi diesel, tror det var årsmodell 2011, den drog runt 0,5 med min körning med att hoppa växlar och eco-driving, hurvida det är 'normal' föbrukning eller om den är låg/hög vet jag inte, har ingen aning om vad för modell eller motor den hade.
Start och stopp fanns tidigare än 2007, Audi och Citroën hade det innan det tror jag, men jag fattar din poäng.
Tekniken går framåt, men en del saker förändras princip aldrig.
Möjligt, fungerar säkert på nyare bilar, men min v70 drar tydligt mer om man varvar upp jämfört med att smygaAndreWidestedt skrev:Dock blir accelerations tiden kortare än med en sugmotor, så det lönar sig nog.bensinskalle skrev:Har man sugmotor så kan det löna sig. På turbo är det meingslöst, då snörvlar motorn bara i sig mer sås.Jönköping skrev: Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?
Tufft.Frag0 skrev:är ju inte i åldern för bil eller så men istället för att göra det svårare för folk att ta bilkörkort kanske utväckla bättre maskiner. eftersom jag tror att 95% kommer skita fullständigt i eco drivingkommer själv varva som satan när jag får bil