Eco driving när man tar B kort?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Eco driving när man tar B kort?

Inlägg av Jönköping »

Tjo, vissa säger att man måste köra eco driving för att få körkort nu, kan det stämma? värsta idén jag har hört isåfall.... Är ju min ekonomi jag ska väll få köra hur jag vill. Stämmer detta?
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Inlägg av Jansson´s DRD »

Att köra på ett miljövänligt sätt är en av punkterna uppkörningsgubben kollar på, men dom är inte så petiga på det. Kör normalt utan att varva stöll så går de bra :wink:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tetesnubben »

De utgår ju ifrån eco driving på uppkörningen så jag antar det, de går ju dessutom igenom det så mycket på teorin ;)
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Men det är inte sånt löjligt så man måste hoppa över växlar osv då? varva gör man ju inte så mycket när man kör upp ändå vad jag hörde var att man fick ha max 3000 varv när man växlade, rätt mycket. bättre o växla innan ist då -.-
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

När jag körde upp (2008) vad ecodrivning stenhårt! Hoppa över växlar och motorbromsa mycket. Sen ska man accelerera upp fort i hastighet också. T.ex varva upp till 50 på 2:an (50 väg), för att sen hoppa till 4:an. allt för att förkorta accelerationstiden.
p0d1
F.D Crew

Re: Eco driving när man tar B kort?

Inlägg av p0d1 »

Jönköping skrev:Tjo, vissa säger att man måste köra eco driving för att få körkort nu, kan det stämma? värsta idén jag har hört isåfall.... Är ju min ekonomi jag ska väll få köra hur jag vill. Stämmer detta?
Tog körkortet i november, eco-driving är viktigt.
De skiter i din ekonomi totalt, de tänker på miljön, det heter trotsallt eco-driving, inte safemoney-driving.

När du väl lärt dig köra bil så inser du att eco-driving inte är dumt alls.

Handlar om att kunna planera sin körning, göra den smidigare för dig själv och andra.
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Rexxy skrev:När jag körde upp (2008) vad ecodrivning stenhårt! Hoppa över växlar och motorbromsa mycket. Sen ska man accelerera upp fort i hastighet också. T.ex varva upp till 50 på 2:an (50 väg), för att sen hoppa till 4:an. allt för att förkorta accelerationstiden.
Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Jönköping skrev: Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?
Ja, annars hade du inte gjort det.
Du tjänar ett par sekunder på det och får ner bensinförbrukningen och utsläpp istället för att fjollköra på tvåan, i med trean och sen i med fyran när du nått 50, vissa bilar är det femman som gäller i 50 km/h, beror på bilen.

Och du varvar upp då och då till 3000 varv, du ligger inte där länge direkt.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Det med att hoppa växlar för och minska utsläppen är dock ren dynga. Det har körskolan fått höra, o tror att de stämmer o säger att du ska göra så.

Men sanningen är att om du pratar med någon som utvecklar bilar idag och i synnerhet växellådor så bygger dom upp dom på ett sådant sätt som får dom och gå snålast genom o växla till varje växel och hålla ett lågt varvtal.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

MrAndersson skrev:Det med att hoppa växlar för och minska utsläppen är dock ren dynga. Det har körskolan fått höra, o tror att de stämmer o säger att du ska göra så.

Men sanningen är att om du pratar med någon som utvecklar bilar idag och i synnerhet växellådor så bygger dom upp dom på ett sådant sätt som får dom och gå snålast genom o växla till varje växel och hålla ett lågt varvtal.
Ren dynga enligt vem? Dig? Vad grundar du dina kunskaper på?

Körskolan bestämmer inte hur du ska göra, men det kommer uppkörningsledaren göra och kugga dig ifall du inte kan göra på det sättet dom vill.

Har du pratat med någon som utvecklar bilar, inriktning växellådor eller är detta något skit då fått läsa på forumet eller hört av någon mekaniker på en bilverkstad som stått och bytt olja nonstop i fem år?

Sätt dig i en bil, kör med att hoppa över växlar, alltså 1 > 2 > 4/5an och sen 1 > 2 > 3 > 4 > 5 så får du själv se vad som drar minst.

http://www.uvm.edu/~transctr/pdf/pdf-ba ... rticle.pdf
Bild

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0909000698
The average fuel consumption four months after the course fell by 5.8%. Most drivers showed an immediate improvement in fuel consumption that was stable over time, but some tended to fall back into their original driving habits.
I rest my case.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Du måste inte köra ecodriving, men du behöver inte ligga å pressa bilen.

Sen eco-driving angår inte din ekonomi, det är till för att spara på miljön. Tror du staten bryr sig ett skit om du inte vill spara dina pengar, om något så blir dom glad för att du tankar mer = mer skatte pengar.

Men som sagt, du måste inte köra jätteförsiktigt, men det hjälper att motorbromsa mycket osv (blir skönare åktur, känns inte lika stressat).
Helt Räser
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Jönköping skrev:
Rexxy skrev:När jag körde upp (2008) vad ecodrivning stenhårt! Hoppa över växlar och motorbromsa mycket. Sen ska man accelerera upp fort i hastighet också. T.ex varva upp till 50 på 2:an (50 väg), för att sen hoppa till 4:an. allt för att förkorta accelerationstiden.
Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?
Har man sugmotor så kan det löna sig. På turbo är det meingslöst, då snörvlar motorn bara i sig mer sås.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

bensinskalle skrev:
Jönköping skrev:
Har man sugmotor så kan det löna sig. På turbo är det meingslöst, då snörvlar motorn bara i sig mer sås.
Dock blir accelerations tiden kortare än med en sugmotor, så det lönar sig nog.
Helt Räser
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

p0d1 skrev:
MrAndersson skrev:Det med att hoppa växlar för och minska utsläppen är dock ren dynga. Det har körskolan fått höra, o tror att de stämmer o säger att du ska göra så.

Ren dynga enligt vem? Dig? Vad grundar du dina kunskaper på?

Körskolan bestämmer inte hur du ska göra, men det kommer uppkörningsledaren göra och kugga dig ifall du inte kan göra på det sättet dom vill.

Har du pratat med någon som utvecklar bilar, inriktning växellådor eller är detta något skit då fått läsa på forumet eller hört av någon mekaniker på en bilverkstad som stått och bytt olja nonstop i fem år?

Sätt dig i en bil, kör med att hoppa över växlar, alltså 1 > 2 > 4/5an och sen 1 > 2 > 3 > 4 > 5 så får du själv se vad som drar minst.

http://www.uvm.edu/~transctr/pdf/pdf-ba ... rticle.pdf
Bild

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0909000698
The average fuel consumption four months after the course fell by 5.8%. Most drivers showed an immediate improvement in fuel consumption that was stable over time, but some tended to fall back into their original driving habits.
I rest my case.
Ren dynga enligt en bekant som jobbar inom volvo med utveckling av växellådor. Detta är inget jag sagt, utan jag för bara vidare vad han sa, som sagt så utvecklar han växellådor. Så det är framkommet genom forskning inte bara hans åsikter.

Det var det jag menade, förlåt för ev. missförstånd.

Sedan det testet du skicka, så verkar de som (rätta mig om jag har fel) att de är från 2007? Ögnade bara igenom lite snabbt. Kanske inte stämde då, men nu med moderna bilar stämmer det att det är mer bränsleeffektivt att inte hoppa växlar.

Tänk själv vad som hänt med bilar i övrigt sen 2007, start-stop teknik osv.

Klart en gammal 740 från -89 inte fungerar på samma sätt som en v70 -13.

Som jag sa, detta är inte något jag själv sagt utan för bara vidare fakta.

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

MrAndersson skrev: Ren dynga enligt en bekant som jobbar inom volvo med utveckling av växellådor. Detta är inget jag sagt, utan jag för bara vidare vad han sa, som sagt så utvecklar han växellådor. Så det är framkommet genom forskning inte bara hans åsikter.

Det var det jag menade, förlåt för ev. missförstånd.

Sedan det testet du skicka, så verkar de som (rätta mig om jag har fel) att de är från 2007? Ögnade bara igenom lite snabbt. Kanske inte stämde då, men nu med moderna bilar stämmer det att det är mer bränsleeffektivt att inte hoppa växlar.

Tänk själv vad som hänt med bilar i övrigt sen 2007, start-stop teknik osv.

Klart en gammal 740 från -89 inte fungerar på samma sätt som en v70 -13.

Som jag sa, detta är inte något jag själv sagt utan för bara vidare fakta.

När jag får se oberoende forskning på det så tror jag dig.
Du kan ha misstolkat, han kan ha glädjepratat och promotat Volvo som han älskar osv, som sagt, källor.

Ena är från 2007 och andra är ifrån 2009 så du har rätt, de är inte helt färska men du kan antagligen hitta nyare, jag googlade snabbt, läste igenom ett par stycken och tog fram två bara.

Körskolan jag övningskörde på hade en Audi diesel, tror det var årsmodell 2011, den drog runt 0,5 med min körning med att hoppa växlar och eco-driving, hurvida det är 'normal' föbrukning eller om den är låg/hög vet jag inte, har ingen aning om vad för modell eller motor den hade.

Start och stopp fanns tidigare än 2007, Audi och Citroën hade det innan det tror jag, men jag fattar din poäng.

Tekniken går framåt, men en del saker förändras princip aldrig.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

p0d1 skrev:
När jag får se oberoende forskning på det så tror jag dig.
Du kan ha misstolkat, han kan ha glädjepratat och promotat Volvo som han älskar osv, som sagt, källor.

Ena är från 2007 och andra är ifrån 2009 så du har rätt, de är inte helt färska men du kan antagligen hitta nyare, jag googlade snabbt, läste igenom ett par stycken och tog fram två bara.

Körskolan jag övningskörde på hade en Audi diesel, tror det var årsmodell 2011, den drog runt 0,5 med min körning med att hoppa växlar och eco-driving, hurvida det är 'normal' föbrukning eller om den är låg/hög vet jag inte, har ingen aning om vad för modell eller motor den hade.

Start och stopp fanns tidigare än 2007, Audi och Citroën hade det innan det tror jag, men jag fattar din poäng.

Tekniken går framåt, men en del saker förändras princip aldrig.
Kan dock inte plocka fram någon sådan, försökte googla men hittade inget.
Det vet jag med säkerhet att han inte gjorde, han kör själv en ny audi a5 och han gillar inte volvo i sig speciellt mycket. Men han jobbar där o får pengar.

Pratade med honom idag lite om de bara för att. Han sa att en anledning till att du sparar bränsle på de är för att i lådorna idag så synkroniserar dom växlarna med motorn om jag fatta rätt. Detta för att hålla nere bränsleförbrukningen o slippa onödigt slitage.
Så om du hoppar växlar så blir de typ fel synkroniserat.
Ungefär som om du växlar för många växlar samtidigt på en cykel. Då kan kedjan hoppa osv.

Något jag personligen märkt det är att om jag kör kortare sträckor, typ stadskörning då drar bilen mer när man hoppar växlar. Medans på landsväg så blir de ungefär lika. Detta är på en VW Polo 04.

Sedan om dessa lådorna han pratar om finns i så många bilar, eller om dom lanserades nu till 2013 vet jag ju ej. Men han sa iaf att genom att inte hoppa växlar så sparar du bensin o minskar slitaget på motorn.

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

AndreWidestedt skrev:
bensinskalle skrev:
Jönköping skrev: Tjänar man verkligen på att gasa upp till 50 på 2an? det varvar ju rätt mycket då?
Dock blir accelerations tiden kortare än med en sugmotor, så det lönar sig nog.
Möjligt, fungerar säkert på nyare bilar, men min v70 drar tydligt mer om man varvar upp jämfört med att smyga
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Blir ju mycket mjukare och finare körning med ecodriving när man motorbromsar istället för hoppa fram för att få inbromsing på rätt ställe, det är även att planera typ att om du ser att någon ska svänga ut framför dig snrt så saktar du in och håller en lägre hastighet istället för att ligga på och sedan bromsa när du kommer närmre. Detta gör att det blir säkrare, mer ekonomiskt och trafiken flyter på bättre så om man inte skulle ha det på uppkörningen låter bara dumt enligt mig.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Frag0
Elmoped

Inlägg av Frag0 »

är ju inte i åldern för bil eller så men istället för att göra det svårare för folk att ta bilkörkort kanske utväckla bättre maskiner. eftersom jag tror att 95% kommer skita fullständigt i eco driving :lol: kommer själv varva som satan när jag får bil 8)
kul att man lärt sig stegra, lite grann iaf ;D
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Frag0 skrev:är ju inte i åldern för bil eller så men istället för att göra det svårare för folk att ta bilkörkort kanske utväckla bättre maskiner. eftersom jag tror att 95% kommer skita fullständigt i eco driving :lol: kommer själv varva som satan när jag får bil 8)
Tufft.
Det borde bli fem gånger svårare att ta körkortet och alla som tog körkort innan 2000 ska behöva ta om det, var och varannan jävel kan inte köra bil, fokuserar på sin jävla telefon, ska kolla sminket och ha sig.

Varva satan du och kom tillbaks med din bensinförbrukning på 2 liter/milen och jag med en på 0,7 liter/milen när du sparat tio minuter genom att varva satan. :roll:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Satsa du på eco-driving, annars missar du punkter.

Du bygger upp en annan värme i motorn.
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar