Vad behövs för att göra a-traktor?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
TeMe
Avstängd
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2013, 20:59

Vad behövs för att göra a-traktor?

Inlägg av TeMe »

Tja! Jag har tänkt att köpa en a-traktor i höst/sen sommar men har inte riktigt 20 000 visst de finns för 15 men dom är inte så fina.. så jag tänkte såhär.. om man köper en 240 (bil) och slänger ut baksätena och bygger en "baslåda" med typ 6 st 12" basar i så de fyller upp allt där bak så man bara kan sitta två pers bilen och sen spärrar på 1, 2 och R och då är frågan behövs de varvreg och kommer den bli godkänd som a-traktor vid besikting om den är fin mot rost och allt? Säg gärna till om jag ska förklara bättre. :lol:

Tack i förhand! :roll:
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Snälla, allt du skrev e fel. läs på hur man bygger en traktor. finns regler. googla! annars besök ett traktor forum
Användarens profilbild
kjsebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 285
Blev medlem: 19 december 2011, 12:34
Ort: Haparanda

Inlägg av kjsebbe »

du kan inte besikta den med enkellåda med spärr o varvregg, krav på dubbellåda
Användarens profilbild
Allyy
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 14 april 2012, 10:55

Inlägg av Allyy »

Ska du bygga som du säger så kommer dom på besiktningen skratta ihjäl sig.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Hytten ska nå max 10cm bakom framsätet i sitt bakersta läge - alltså måste den kortas. Högtalare etc. får inte finnas där, det ska vara en ordentligt insvetsad vägg, taket kortas och bakrutan flyttas fram så långt som möjligt.

Toppfarten ska vara max 30km/h vid minst det varvtal motorn ger maxeffekt vid - det betyder >5000rpm för en 240/740 med de bensinmotorer dom har original. För att få tillräckligt låg fart vid dom varvtalen krävs dubbla växellådor, som givetvis behöver spärras så fel växlar inte går använda.

Detta är bara ett litet smakprov av reglerna. Det är rätt omständigt att bygga A-traktor.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
TeMe
Avstängd
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2013, 20:59

Inlägg av TeMe »

Erik_ skrev:Hytten ska nå max 10cm bakom framsätet i sitt bakersta läge - alltså måste den kortas. Högtalare etc. får inte finnas där, det ska vara en ordentligt insvetsad vägg, taket kortas och bakrutan flyttas fram så långt som möjligt.

Toppfarten ska vara max 30km/h vid minst det varvtal motorn ger maxeffekt vid - det betyder >5000rpm för en 240/740 med de bensinmotorer dom har original. För att få tillräckligt låg fart vid dom varvtalen krävs dubbla växellådor, som givetvis behöver spärras så fel växlar inte går använda.

Detta är bara ett litet smakprov av reglerna. Det är rätt omständigt att bygga A-traktor.
Tack för ett bra svar!

kjsebbe skrev:du kan inte besikta den med enkellåda med spärr o varvregg, krav på dubbellåda
Min polare har enkellåda på 1, 2 och R och varvreg den gör 36 km/h och den gick igenom besiktningen? Måste man verkligen ha dubbla lådor? :roll:
Användarens profilbild
Allyy
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 14 april 2012, 10:55

Inlägg av Allyy »

TeMe skrev:
Erik_ skrev:Hytten ska nå max 10cm bakom framsätet i sitt bakersta läge - alltså måste den kortas. Högtalare etc. får inte finnas där, det ska vara en ordentligt insvetsad vägg, taket kortas och bakrutan flyttas fram så långt som möjligt.

Toppfarten ska vara max 30km/h vid minst det varvtal motorn ger maxeffekt vid - det betyder >5000rpm för en 240/740 med de bensinmotorer dom har original. För att få tillräckligt låg fart vid dom varvtalen krävs dubbla växellådor, som givetvis behöver spärras så fel växlar inte går använda.

Detta är bara ett litet smakprov av reglerna. Det är rätt omständigt att bygga A-traktor.
Tack för ett bra svar!

kjsebbe skrev:du kan inte besikta den med enkellåda med spärr o varvregg, krav på dubbellåda
Min polare har enkellåda på 1, 2 och R och varvreg den gör 36 km/h och den gick igenom besiktningen? Måste man verkligen ha dubbla lådor? :roll:
Det är ett krav på att du måste ha dubbla lådor under besiktning
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

Allyy skrev:
TeMe skrev:
Erik_ skrev:Hytten ska nå max 10cm bakom framsätet i sitt bakersta läge - alltså måste den kortas. Högtalare etc. får inte finnas där, det ska vara en ordentligt insvetsad vägg, taket kortas och bakrutan flyttas fram så långt som möjligt.

Toppfarten ska vara max 30km/h vid minst det varvtal motorn ger maxeffekt vid - det betyder >5000rpm för en 240/740 med de bensinmotorer dom har original. För att få tillräckligt låg fart vid dom varvtalen krävs dubbla växellådor, som givetvis behöver spärras så fel växlar inte går använda.

Detta är bara ett litet smakprov av reglerna. Det är rätt omständigt att bygga A-traktor.
Tack för ett bra svar!

kjsebbe skrev:du kan inte besikta den med enkellåda med spärr o varvregg, krav på dubbellåda
Min polare har enkellåda på 1, 2 och R och varvreg den gör 36 km/h och den gick igenom besiktningen? Måste man verkligen ha dubbla lådor? :roll:
Det är ett krav på att du måste ha dubbla lådor under besiktning
Nej det är inte ett krav att ha dubbla lådor. Då får besikta om du har en NERDREVAD låda också, med det är så svårt att få personer håller på med det.
Skriv svar