Lamellerna har klibbat ihop!

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Lamellerna har klibbat ihop!

Inlägg av Börniee »

Har renoverat min motor under vintern nu och nu nät jag ska starta så märker jag att friläget är i hela tiden!!
Så kan ju inte starta moppen :/
Jag rörde aldrig kopplingen när jag fixade motorn utan den har stått utan olja i några månader, oljan är påfyld nu :)

Pappa gav mig ett tipps och det var att lägga i växel och hålla inne kopplingen och bromsa sedan kicka och då skulle dom släppa men det gjorde dom inte :(

Så har ni några tipps på att få ur friläget![/b]
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
tobbepihl
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av tobbepihl »

Det är klart att det går att starta en moped i friläge. Testa spänn kopplings vajern eller byta kopplings fjädrar. :)
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

tobbepihl skrev:Det är klart att det går att starta en moped i friläge. Testa spänn kopplings vajern eller byta kopplings fjädrar. :)
Man kan då inte kicka när man frikopplar!
Så vettefaan hur man ska starta den då!
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Användarens profilbild
tobbepihl
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av tobbepihl »

aha men jag har en Derbi och startar nästan alltid med kopplingen inne? kanske inte lika dant på AM6?
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

tobbepihl skrev:aha men jag har en Derbi och startar nästan alltid med kopplingen inne? kanske inte lika dant på AM6?
Nej du vet ju då inte vad du pratar om så försök inte ens svara. Öppna upp kopplingskåpan och se hur det ser ut, lägg gärna upp en bild också! Din fars idé verkade väll bra dock
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

tobbepihl skrev:aha men jag har en Derbi och startar nästan alltid med kopplingen inne? kanske inte lika dant på AM6?
Nej du vet ju då inte vad du pratar om så försök inte ens svara. Öppna upp kopplingskåpan och se hur det ser ut, lägg gärna upp en bild också! Din fars idé verkade väll bra dock
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Rangad skrev:
Får väl ta och kicka några timmar till och se om det släpper ;)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Bara lägga i friläget mellan 1:an och 2:an och kicka. Sen kör man loss lamellerna.
wasprocker
Elmoped

Inlägg av wasprocker »

men om lamellerna har klibbat ihop med stålplattorna så är ju kopplingen i. Eller?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

wasprocker skrev:men om lamellerna har klibbat ihop med stålplattorna så är ju kopplingen i. Eller?
Det går fortfarande växla när motorn är avstängd, så bara rulla hojen fram och tillbaka tills du når friläget. Sen är det bara kicka igång den..

Annars rulla igång den, sen börja växla som vanligt med koppling. Till slut släpper det.
Skriv svar