Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

gurra88 skrev:Är det värt pengarna att köpa en 70cc sport cylinder om man vill börja köra på bakhjulet på högre växlar? :)
Övrig setup= urpluggat orginalrör och 10/54
Är en beta rr50 AM6 :)
Ja det tycker jag absolut.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

någon som vet om man får med ett topplock med det här kittet http://www.twostroke.se/product.asp?product=11008 ? och någon som har haft det här och som kan säga hur det är http://www.twostroke.se/product.asp?product=13640 ?
tacksam för svar.
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

vilken av dom här cylindrarna är vassast oportade? och vilken rekommenderar ni?

Malossi MHR Racing 80
Polini Evolution 80

Tacksam för svar snabbt! vill beställa i helgen så mitt projekt kan börja!
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Vad är bäst för stunting på en AM6:a?

Metrakit (Handmade) 70cc
Eller,
Airsal 72cc T6

Och passar en 19mm eller 21mm förgasare bäst till dem?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

xoldero skrev:Vad är bäst för stunting på en AM6:a?

Metrakit (Handmade) 70cc
Eller,
Airsal 72cc T6

Och passar en 19mm eller 21mm förgasare bäst till dem?
Barikit 80cc med 19mm, jävligt bra till stunt:)
Ja originalvev klarar det utan problem
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

david96 skrev:
xoldero skrev:Vad är bäst för stunting på en AM6:a?

Metrakit (Handmade) 70cc
Eller,
Airsal 72cc T6

Och passar en 19mm eller 21mm förgasare bäst till dem?
Barikit 80cc med 19mm, jävligt bra till stunt:)
Ja originalvev klarar det utan problem
Menar du Barikit Racing 80cc? den här: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450

Är inte det en högvarvig/high-end cylinder? ^^
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

xoldero skrev:
david96 skrev:
xoldero skrev:Vad är bäst för stunting på en AM6:a?

Metrakit (Handmade) 70cc
Eller,
Airsal 72cc T6

Och passar en 19mm eller 21mm förgasare bäst till dem?
Barikit 80cc med 19mm, jävligt bra till stunt:)
Ja originalvev klarar det utan problem
Menar du Barikit Racing 80cc? den här: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450

Är inte det en högvarvig/high-end cylinder? ^^
nej den är inte så högvarvig och absolut inte en high end cylinder^^ men den har bra vrid för att den är 80cc och klassas som sport/midrace cylinder så den kommer passa bra till stunt
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

hej! har nu tröttnat på att köra 50cc och vill byta upp mig till 70/80cc. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha. Jag vill ha en lågvarvig/mellanvarvig cylinder men som ändå har lite på toppen. Orginal veven ska klara av cylindern och får kosta max 2000.

min setup är:

beta rr 05
rensat orginal rör (alla pluggar och annan skit i är borta)
16mm förgasare
orginal vev
orginal membran
sport luftfilter
stage6 koppling
polini insug
orginal tändning.

dom cylindrarna jag har tittat på är:
Airsal - Cylinderkit (Racing) 70cc (AM6)
Top Performances - Cylinderkit 74cc (AM6)
Metrakit - Cylinderkit (Handmade) 70 cc (AM6
Barikit - Cylinderkit (Racing) 74cc (AM6)
Airsal - Cylinderkit (Racing) 80cc (AM6)
Polini - Cylinderkit (Guss) 80cc (AM6)
Barikit - Cylinderkit (Racing) 80cc (AM6)

vilken tror ni passar mig bäst? och vilken får man ut mest hästar med min setup? ni får gärna tipsa mig om ni vet någon annan bra!
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Hur många hästar och hur högt varvtal klarar originalveven i en AM6:a? Har en ny vev som har max 100 mil. Därför undrar jag om den pallar en barikit 80cc racing cylinder. Eller går skiten av om man varvar ur eller om cylindern skulle nypa? :P
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

Är det värt pengarna att köpa en airsal 70cc sport om jag ska börja stunta?
Det som verkar drygt är att blanda i tanken, den kommer dra mer och så vill inte mina föräldrar att jag trimmar. :/

moppe=beta rr50
övrig setup= urpluggat orginalrör och 10/56 :D
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

gurra88 skrev:Är det värt pengarna att köpa en airsal 70cc sport om jag ska börja stunta?
Det som verkar drygt är att blanda i tanken, den kommer dra mer och så vill inte mina föräldrar att jag trimmar. :/

moppe=beta rr50
övrig setup= urpluggat orginalrör och 10/56 :D
någon?
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

gurra88 skrev:
gurra88 skrev:Är det värt pengarna att köpa en airsal 70cc sport om jag ska börja stunta?
Det som verkar drygt är att blanda i tanken, den kommer dra mer och så vill inte mina föräldrar att jag trimmar. :/

moppe=beta rr50
övrig setup= urpluggat orginalrör och 10/56 :D
någon?
Ja det är värt

Och du behöver verkligen inte blanda i tanken. Endast slå i lite extra vid inkörning..

drar knappt nå mer, ibland t.om mindre för det är bättre förbränning i den nya cylindern
Bild
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

byYn skrev:
gurra88 skrev:
gurra88 skrev:Är det värt pengarna att köpa en airsal 70cc sport om jag ska börja stunta?
Det som verkar drygt är att blanda i tanken, den kommer dra mer och så vill inte mina föräldrar att jag trimmar. :/

moppe=beta rr50
övrig setup= urpluggat orginalrör och 10/56 :D
någon?
Ja det är värt

Och du behöver verkligen inte blanda i tanken. Endast slå i lite extra vid inkörning..

drar knappt nå mer, ibland t.om mindre för det är bättre förbränning i den nya cylindern
Pumpen blandar väl i 2% och man ska väl köra med 2,5% på en 70cc sport cylinder? :)
devetdu
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 september 2012, 10:57

Inlägg av devetdu »

Tjenare! hade tänkt köpa en ny cylinder, ge föslag på vad för någon samt alla grejer jag behöver till förgasare,membran, insugningsgummi mm mins 70cc högst 75cc till yamaha dt50 08
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

Är det bara kolvringarna som skiljer?
Malossi MHR 80
och
Malossi MHR Replica 80
tacksam för svar och vill gärna ni berättar mer skillnader på dom om det finns sen skulle jag vilja veta vad max varvet är på cylindrarna orginal?

MVH: Drome
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Drome skrev:Är det bara kolvringarna som skiljer?
Malossi MHR 80
och
Malossi MHR Replica 80
tacksam för svar och vill gärna ni berättar mer skillnader på dom om det finns sen skulle jag vilja veta vad max varvet är på cylindrarna orginal?

MVH: Drome
MHR har lite vassare portar än replican, annars är det bara kolvringarna, kör replica kolv i min MHR för längre livstid och bättre kompression.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

k-skåpet skrev:
Drome skrev:Är det bara kolvringarna som skiljer?
Malossi MHR 80
och
Malossi MHR Replica 80
tacksam för svar och vill gärna ni berättar mer skillnader på dom om det finns sen skulle jag vilja veta vad max varvet är på cylindrarna orginal?

MVH: Drome
MHR har lite vassare portar än replican, annars är det bara kolvringarna, kör replica kolv i min MHR för längre livstid och bättre kompression.
okej tack för svar! men hur ofta byter du kolv ungefär? klarar du dig i ett år?
och är det bra drag i den?
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
Användarens profilbild
NiXon
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 september 2012, 10:55

Inlägg av NiXon »

tjena vilken cylinder ska jag ha för att få bäst bottendrag på AM6?
ska användas med rensat originalrör och originalvev och ev 19/21mm förgasare.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

NiXon skrev:tjena vilken cylinder ska jag ha för att få bäst bottendrag på AM6?
ska användas med rensat originalrör och originalvev och ev 19/21mm förgasare.
barikit 80cc/polini guss 80cc
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
NiXon
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 september 2012, 10:55

Inlägg av NiXon »

david96 skrev:
NiXon skrev:tjena vilken cylinder ska jag ha för att få bäst bottendrag på AM6?
ska användas med rensat originalrör och originalvev och ev 19/21mm förgasare.
barikit 80cc/polini guss 80cc
helst 70cc, vågar inte gå högre med originalvev
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

NiXon skrev:
david96 skrev:
NiXon skrev:tjena vilken cylinder ska jag ha för att få bäst bottendrag på AM6?
ska användas med rensat originalrör och originalvev och ev 19/21mm förgasare.
barikit 80cc/polini guss 80cc
helst 70cc, vågar inte gå högre med originalvev
men dom där två 80cc är inte så farliga för veven om den inte är väldigt dåligt skick!
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
Användarens profilbild
NiXon
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 september 2012, 10:55

Inlägg av NiXon »

nån som vet hur stor skillnad det är mellan airsal 70cc sport och airsal 76cc AM6?
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

Måste jag blanda i tanken med den här setupen? :)

beta rr50
urpluggat orginalrör
orginal förgasare
airsal 70cc sport
10/56
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

NiXon skrev:nån som vet hur stor skillnad det är mellan airsal 70cc sport och airsal 76cc AM6?
ytterst liten ^^ men man känner ändå lite :P
gurra88 skrev:Måste jag blanda i tanken med den här setupen? :)

beta rr50
urpluggat orginalrör
orginal förgasare
airsal 70cc sport
10/56
nej
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

gurra88 skrev:Måste jag blanda i tanken med den här setupen? :)

beta rr50
urpluggat orginalrör
orginal förgasare
airsal 70cc sport
10/56
nej[/quote]

Så den skulle inte skära om jag kör på pumpen? :)
Användarens profilbild
Forsner97
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 6 oktober 2012, 17:54

Inlägg av Forsner97 »

Ska byta ut en sprucken cylinder på en Rieju Drac 30- moppe. Har de samma cylinder som en EU moppe så att det bara är att köpa AM6 cylindern från Motorforce som finns på twostroke.se? :)
Once a rider, always a rider!
nightprowler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 229
Blev medlem: 9 oktober 2010, 08:54

Inlägg av nightprowler »

Ska köpa en Airsal 74cc till min Derbi drd racing med EBS motorn. Moppen har gått cirka 1600 mil, inget glapp i orginal veven. Bör jag vara orolig för hållbarheten?

Hur tror ni cylindern kommer leverera med ett mk thrower med 12/53 alt 13/53 drevning, eller urpluggat orginal. Berätta gärna om det blir stor skillnad mellan rören med 74cc :)

MVH/ Lukas
Borås sveriges regnigaste stad
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

nightprowler skrev:Ska köpa en Airsal 74cc till min Derbi drd racing med EBS motorn. Moppen har gått cirka 1600 mil, inget glapp i orginal veven. Bör jag vara orolig för hållbarheten?

Hur tror ni cylindern kommer leverera med ett mk thrower med 12/53 alt 13/53 drevning, eller urpluggat orginal. Berätta gärna om det blir stor skillnad mellan rören med 74cc :)

MVH/ Lukas
Ja blir lite skillnad om du ,cylindern gör verkligen skillnad men rören är ju rätt lika
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
nightprowler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 229
Blev medlem: 9 oktober 2010, 08:54

Inlägg av nightprowler »

david96 skrev:
nightprowler skrev:Ska köpa en Airsal 74cc till min Derbi drd racing med EBS motorn. Moppen har gått cirka 1600 mil, inget glapp i orginal veven. Bör jag vara orolig för hållbarheten?

Hur tror ni cylindern kommer leverera med ett mk thrower med 12/53 alt 13/53 drevning, eller urpluggat orginal. Berätta gärna om det blir stor skillnad mellan rören med 74cc :)

MVH/ Lukas
Ja blir lite skillnad om du ,cylindern gör verkligen skillnad men rören är ju rätt lika

tycker det är ganska stor skillnad på mk röret och det urpluggade. hur fort tror ni den kommer gå då? kommer den palla med org vev och lager? :)
Borås sveriges regnigaste stad
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

nightprowler skrev:
david96 skrev:
nightprowler skrev:Ska köpa en Airsal 74cc till min Derbi drd racing med EBS motorn. Moppen har gått cirka 1600 mil, inget glapp i orginal veven. Bör jag vara orolig för hållbarheten?

Hur tror ni cylindern kommer leverera med ett mk thrower med 12/53 alt 13/53 drevning, eller urpluggat orginal. Berätta gärna om det blir stor skillnad mellan rören med 74cc :)

MVH/ Lukas
Ja blir lite skillnad om du ,cylindern gör verkligen skillnad men rören är ju rätt lika

ja utan problem, 90+- beroende på drev

tycker det är ganska stor skillnad på mk röret och det urpluggade. hur fort tror ni den kommer gå då? kommer den palla med org vev och lager? :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Har en Barikit 74 nu, sliten men skulle det vara stor förlust/skillnad med en Mk handmade 70 lr någon gjutjärn? Då jag vill den ska hålla bra..
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

juniorjesper skrev:Har en Barikit 74 nu, sliten men skulle det vara stor förlust/skillnad med en Mk handmade 70 lr någon gjutjärn? Då jag vill den ska hålla bra..
om inte du har nå ruskiga repor i cylindern så skulle jag rekommendera dig och köpa en ny kolv :wink: kom i håg bara när de är gjutjärn så behövs de inköras en aning och hälla i lite mer olja i tanken :)
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

skogen_swe skrev:
juniorjesper skrev:Har en Barikit 74 nu, sliten men skulle det vara stor förlust/skillnad med en Mk handmade 70 lr någon gjutjärn? Då jag vill den ska hålla bra..
om inte du har nå ruskiga repor i cylindern så skulle jag rekommendera dig och köpa en ny kolv :wink: kom i håg bara när de är gjutjärn så behövs de inköras en aning och hälla i lite mer olja i tanken :)
Den är sopslut :p nicasilsläpp lite här o där :p
Men är det stor effekt skillnad? Klart det var skillnad med barikit, men inte sån där super skillnad..
Går ju inte ens 100..
96 på gps
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

Någon som vet om Malossi MHR'e har tvådelad avgasport på nya Derbi motorn? och om den är 5T, 6T eller 7T?

tack iförväg! MVH: Drome
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Skriv svar