Hur är 125cc skotrar strypta/pluggade?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Hur är 125cc skotrar strypta/pluggade?

Inlägg av BlondBimbo »

Mitt första inlägg här på forumet så nu vill det till att jag lägger min första tråd rätt också. :)

Vet inte ens om min fråga ens platsar på det här forumet eftersom det verkar vara mest 50cc mopeder som avhandlas men jag gör i vart fall ett försök. :oops:

Är på G att köpa en 125cc skoter typ Susuki Epicuro, Yamaha Majesty eller likvärdig Honda eller Kawazaki. Men eftersom de i resten av världen är betydligt mer motorstarka både vad beträffar cc o hk så måste de bevisligen vara strypta för den svenska marknaden. Min fråga är - vilken form av strypning är det frågan om? Är det bara en plugg i insuget i cylindern eller krävs det även en ny (original)förgasare för att få samma effekt som den har i hemlandet o övriga världen?

Har kk för tung MC o för några år sedan hade jag en Yamaha Dragstar 650cc men tyckte den var alldeles för tung så jag bytte till en Honda CM 400cc men tyckte även den var för tung. Med för "tung" menar jag alltså rent viktmässigt i kg. Så jag tycker en skoter på ca 140 kg - 150 kg är ganska lagom.

Skulle jag köra omkull o få hojen över mig så har jag i varje fall en chans att lyfta bort hojen men skulle jag få en 340 kg klump över mig så blir jag ju kvar under hojen... för alltid. Väger själv bara 54 kg.

Å andra sidan tillhör jag inte fartgalningarna som far fram i flera hundra kilometers hastighet på vägarna utan jag puttrar fram lite lugnt i 60, 70 eller max 80 km hastighet. Vi har extremt mycket rådjur där jag bor o det är inte så roligt att krocka med ett rådjur om man själv kommer i 150 kilometers hastighet.
Däremot - när jag kör bil har jag blytung fot. 8)

Så min fråga är alltså - vilken form av strypning har de försett våra 125:or med som kommer till Sverige. Är det svårt att ändra om den till originaleffekt?
Antar att det knappast behövs någon ombesiktning bara för att man höjer effekten. Har själv en SAAB 9-5 Aero som är chiptrimmad (Steg 3) från 260hk till 390hk utan att det krävdes ombesiktning. :D
wasprocker
Elmoped

Inlägg av wasprocker »

Du borde fråga forumet sporthoj.com ang detta. dom har förmoderligen mer koll
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

wasprocker skrev:Du borde fråga forumet sporthoj.com ang detta. dom har förmoderligen mer koll
Tack för ditt svar. Har kollat lite på "sporthoj" men där är det ju nästan bara just sporthojar som avhandlas. Sådana där monster som far fram i 200 kmh på våra vägar. :D
Misstänker att inte en 125cc skoter står så högt i ranking hos dom. :(

Vet du om det finns något specifikt skoterforum på nätet? Det enda skoterforum jag hittar är forum för snöskotrar. :lol:

Fick tydligen fel länkar. :oops: ... :oops: ... :oops:

Suzuki 125cc
Bild

Yamaha 125cc
Bild
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Inte dubbelposta, finns en ändra knapp.

Men ja det vanliga finns att leta efter:

* Avgasrör
* Insug
* Luftburk
* Variator

Min brors Cagiva Freccia 125 - 2t hade en plugg i avgasröret, det gjorde att den va strypt på 12 kwh. Men nu leverar den cirka 24 kwh om jag inte minns helt snett.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Skulle tro att strypningarna är dem samma som på en scootermoppe även på 125cc.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

runners skrev:Skulle tro att strypningarna är dem samma som på en scootermoppe även på 125cc.
i hastighetsmätaren? :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Hejsan och välkommen till forumet!

Som andra redan har nämnt så är www.sporthoj.com nog ett bättre alternativ.
Men något du kan tänka på iallafall är att en 2 takt är betydligt mer strypt än en 4 takt. 4 taktare är ofta inte ens strypa alls då dom inte brukar vara så motorstarka vid så låga cylindervolymer.

För övrigt... Så har du nog blivit lurad av dom du chippade bilen hos om dom påstår att en chippning ger 130hk ;) Man brukar säga att en chippning ger ca 5%-10% av ursprunglig effekt beroende på om du har sugmotor eller turbomatad motor.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Persson97 skrev:
runners skrev:Skulle tro att strypningarna är dem samma som på en scootermoppe även på 125cc.
Ja! Det viktigaste är att hastighetsmätaren visar 85 km/h. Sedan är det alla andra som kör förbi en i trafiken som kör för fort, och inte jag som kör för sakta. :)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

125 fyrtakt är inget att hänga i granen, kör på en Gilera runner 180cc, bra pendlare och snål i drift går även hyffsat med de första jag skulle byta är hela cylinderkitet då de allmänt är väldigt strypt original, senare insug/fögg och sist rör
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

BlondBimbo skrev:Vet du om det finns något specifikt skoterforum på nätet? Det enda skoterforum jag hittar är forum för snöskotrar. :lol:
Prova att söka efter scooterforum istället. Skoter är som sagt något man kör på snö.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Twixness
Svårstartad skrothög

Inlägg av Twixness »

Erik_ skrev:
BlondBimbo skrev:Vet du om det finns något specifikt skoterforum på nätet? Det enda skoterforum jag hittar är forum för snöskotrar. :lol:
Prova att söka efter scooterforum istället. Skoter är som sagt något man kör på snö.
läste detta sen kollade jag på hans username......
LMFAO
Kolla in mitt Speedfight 2 projekt!:D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 880#539880
Kolla in mitt Piaggio Typhoon Projekt:)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 995#551995

INTRESSERAD AV GAMING KOLLA MIN CHANNEL DÅ!
www.youtube.com/user/TwixNess
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

Roxxen96 skrev:Inte dubbelposta, finns en ändra knapp.

* Avgasrör
* Insug
* Luftburk
* Variator

Min brors Cagiva Freccia 125 - 2t hade en plugg i avgasröret, det gjorde att den va strypt på 12 kwh. Men nu leverar den cirka 24 kwh om jag inte minns helt snett.
Felet var helt o hållet mitt o mitt syfta var aldrig att dubbelposta. Av någon märklig anledning fick jag aldrig med filändelsen i bildlänken (.JPG) o när inte bilden hotlinkades så försökte jag med en ren URL-länk men inte heller den länken funkade av naturliga skäl. Sedan upptäckte jag misstaget o då försökte jag RADERA hela inlägget men misslyckades o då fick det blev ett ÄNDRA istället. Sorry. :oops:
Jag vet att många forum inte accepterar att man bara "raderar" ett helt inlägg o sopar igen alla spår efter sig. 8)

Vad jag mest syftade på när det gäller svensksålda jämfört med resten av världen är inte så mycket effekten i hk eller kw utan motorvolymen. Exakt samma modeller marknadsförs i resten av världen som 150cc men i Sverige dyker dom upp som 125cc. Sedan att effektuttaget är en bidragande orsak är ju självklart. Men frågan är hur de lyckas få ner en 150cc till 125cc för den svenska marknaden? :?
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

GasresarN skrev:Hejsan och välkommen till forumet!

Som andra redan har nämnt så är www.sporthoj.com nog ett bättre alternativ.
Men något du kan tänka på iallafall är att en 2 takt är betydligt mer strypt än en 4 takt. 4 taktare är ofta inte ens strypa alls då dom inte brukar vara så motorstarka vid så låga cylindervolymer.

För övrigt... Så har du nog blivit lurad av dom du chippade bilen hos om dom påstår att en chippning ger 130hk ;) Man brukar säga att en chippning ger ca 5%-10% av ursprunglig effekt beroende på om du har sugmotor eller turbomatad motor.
Tack för välkomnandet - det värmer. :)

Jag åkte faktiskt ut o provkörde den röda Suzuki 99:an i onsdags. Tog ingen längre provtur med den eftersom det var på landet o ganska dåliga vägar samt att den var både avställd, oförsäkrad, oskattad o obesiktigad (med obligatoriskt körförbud). Ja, jag vet att det var olagligt. :oops:

Den har inte varit inne o blivit besiktigad sedan våren 2009 så den har ju stått några år. Startade hyfsat o gick skapligt. Men eftersom jag inte har någon uppfattning om hur besiktningen ställer sig till den så har jag gett ett bud på 4.000 kronor på den. Får se hur det går. Det som inte är bra är att den i princip stått utomhus året runt i 4 år... sommar som vinter. Förvisso under ett sk carpark med en presenning över sig. Men väder o vind... o luftfuktighet inte att förglömma... är ju densamma som utomhus. Antar att scootrar liksom MC o mopeder knappast är rostskyddsbehandlade inne i ramen så den kan ju vara helt upprostad innifrån trots att den är blank på utsidan. :evil:

Vad beträffar chiptrimmning till SAAB 9-5 o 9-3. SAAB är troligen den enklaste bilen på marknaden att trimma o man kan lätt få upp effekten 50%. En del lyckas få upp effekten från 260 hk till över 500 hk men då krävs det naturligtvis lite mer än en mjukvarutrimning. Sedan är ju frågan om man ska räkna med statiska hästkrafter eller dynamiska hästkrafter? :D

Är du intresserad av hur man får ut mycket hk ur en SAAB så kolla in...

Maptun SAAB 9-5 Aero Steg 4 eller 5 på etanol

Råd och rön ang. Trimma SAAB 9-5 Aero

Ska kanske tillägga att jag har en ren bensinare... ingen alkoholmissbrukare.
:D
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

runners skrev:
Persson97 skrev:
Ja! Det viktigaste är att hastighetsmätaren visar 85 km/h. Sedan är det alla andra som kör förbi en i trafiken som kör för fort, och inte jag som kör för sakta. :)
Ungefär så tänker jag när jag kör bil. Är det så att någon lyckas köra om mig så är det ett bevis på att jag bevisligen kör för sakta. :D
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

david96 skrev:125 fyrtakt är inget att hänga i granen, kör på en Gilera runner 180cc, bra pendlare och snål i drift går även hyffsat med de första jag skulle byta är hela cylinderkitet då de allmänt är väldigt strypt original, senare insug/fögg och sist rör
Har faktiskt haft Gilera Runner 180cc i tankarna. Problemet med den modellen är att de inte finns i överflöd. Eller för att vara realist... jämfört med alla japanska 125cc scootrar så finns det väldigt väldigt få av Gilera Runner 180cc o dessutom till en hyfsad slant dvs ca 10K eller max 15K kronor. :(
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

Erik_ skrev:
Jag har upptäckt detta nu. Visste faktiskt inte att det var någon skillnad på skoter o scooter. Man lär så länge man lever. :D
Twixness skrev:
Erik_ skrev:
läste detta sen kollade jag på hans username......
LMFAO
Jag är faktiskt en tjej så du kan gärna kalla mig HON! 8)
Användarens profilbild
FiggeFerrum
Elmoped

Inlägg av FiggeFerrum »

En milf?
På twostrokerider?
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

5 poster efter varandra... Du förstod antagligen inte vad Roxxen sa till dig...

Så läs reglerna!!

Lägg av med offtopicen...

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

FiggeFerrum skrev:En milf?
På twostrokerider?
Milf? MILF?? Nej, snarare en potsmoking heavy metal rockbabe. :P
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

TheGrimReaper skrev:5 poster efter varandra... Du förstod antagligen inte vad Roxxen sa till dig...

Så läs reglerna!!

Lägg av med offtopicen...
Men lilla vännen min... Roxxen skrev...
Roxxen96 skrev:Inte dubbelposta, finns en ändra knapp.

* Avgasrör
* Insug
* Luftburk
* Variator

Kan du upptäcka en enda dubbelpost jag gjort. Vad beträffar OT... har bara besvarat ev uppkomna frågor. 8)

Stay cool man... someone is watching you. :) ... :D ... 8)
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

Hoppas ingen såg vad jag gjorde.
Användarens profilbild
FiggeFerrum
Elmoped

Inlägg av FiggeFerrum »

BlondBimbo skrev:
FiggeFerrum skrev:En milf?
På twostrokerider?
Milf? MILF?? Nej, snarare en potsmoking heavy metal rockbabe. :P
ännu bättre fan! 8)
Bild
Användarens profilbild
BlondBimbo
Elmoped

Inlägg av BlondBimbo »

Jag fortsätter i min gamla tråd. :)

Frågan återstår om en scooter med en motorvolym på 150cc som bevisligen många scootrar är på den globala marknaden kan "strypas" så att motorvolymen enbart blir 125cc när de rullar på svenska vägar. Har svårt att tänka mig att de stora "drakarna" Honda, Kawasaki, Suzuki o Yamaha skulle specialtillverka en 125:a ENBART för den svenska marknaden. :?

Men följdfråga som jag kör i samma tråd - rostskyddas ramen på scootrarna på insidan från fabrik? Varför jag undrar är att jag varit o provkört den röda Suzukin på bilden ovan. Förvisso var den både avställd ur registret, oförsäkrad, oskattad, obesiktigad (obligatoriskt körförbud) men finns det bara färsk soppa i tanken o olja i motorn o man är på landet så är det bara gasen i botten. :D

Problemet är att den stått utomhus i 4 år. I ur o skur... sommar som vinter. I full snöstorm liksom i blidväder. Den var hyfsat skaplig på utsidan men frågan är hur ramen ser ut på insidan? Därav frågan - rostskyddsbehandlas ramarna från fabrik? Eller kan ramen vara helt upprostad o bara rasa ihop vid nästan gupp?
Skriv svar