Vet inte ens om min fråga ens platsar på det här forumet eftersom det verkar vara mest 50cc mopeder som avhandlas men jag gör i vart fall ett försök.

Är på G att köpa en 125cc skoter typ Susuki Epicuro, Yamaha Majesty eller likvärdig Honda eller Kawazaki. Men eftersom de i resten av världen är betydligt mer motorstarka både vad beträffar cc o hk så måste de bevisligen vara strypta för den svenska marknaden. Min fråga är - vilken form av strypning är det frågan om? Är det bara en plugg i insuget i cylindern eller krävs det även en ny (original)förgasare för att få samma effekt som den har i hemlandet o övriga världen?
Har kk för tung MC o för några år sedan hade jag en Yamaha Dragstar 650cc men tyckte den var alldeles för tung så jag bytte till en Honda CM 400cc men tyckte även den var för tung. Med för "tung" menar jag alltså rent viktmässigt i kg. Så jag tycker en skoter på ca 140 kg - 150 kg är ganska lagom.
Skulle jag köra omkull o få hojen över mig så har jag i varje fall en chans att lyfta bort hojen men skulle jag få en 340 kg klump över mig så blir jag ju kvar under hojen... för alltid. Väger själv bara 54 kg.
Å andra sidan tillhör jag inte fartgalningarna som far fram i flera hundra kilometers hastighet på vägarna utan jag puttrar fram lite lugnt i 60, 70 eller max 80 km hastighet. Vi har extremt mycket rådjur där jag bor o det är inte så roligt att krocka med ett rådjur om man själv kommer i 150 kilometers hastighet.
Däremot - när jag kör bil har jag blytung fot.

Så min fråga är alltså - vilken form av strypning har de försett våra 125:or med som kommer till Sverige. Är det svårt att ändra om den till originaleffekt?
Antar att det knappast behövs någon ombesiktning bara för att man höjer effekten. Har själv en SAAB 9-5 Aero som är chiptrimmad (Steg 3) från 260hk till 390hk utan att det krävdes ombesiktning.