vevparti???

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
erikpetersen97
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 oktober 2012, 08:59

vevparti???

Inlägg av erikpetersen97 »

hej jag har en Rieju MRX -06.

den är trimmad med Technogas (e-nox), urpluggat, ostrypt cdi, sport embran, boost bottle, drev = 13/52

jag har tänkt att köpa Airsal 70 (Racing) och 21mm förgasare.

klarar orginalveven av 70cc eller måste jag köpa en ny vev också???
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

den klarar det om den inte är slut
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
erikpetersen97
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 oktober 2012, 08:59

Inlägg av erikpetersen97 »

det är just det jag är rädd för. om veven går itu så tar det lång tid innan jag har pengar till en ny. plus att det kostar att lämna in den också :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

erikpetersen97 skrev:det är just det jag är rädd för. om veven går itu så tar det lång tid innan jag har pengar till en ny. plus att det kostar att lämna in den också :)
men kolla om den glappar något då när du tar av cylindern?

lär hålla, men beror på hur sliten den är
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

du kan hänga av boostbottlen till att börja med.

org veven pallar om den är fräsch
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
erikpetersen97
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 oktober 2012, 08:59

Inlägg av erikpetersen97 »

LennartTuning skrev:du kan hänga av boostbottlen till att börja med.

org veven pallar om den är fräsch
varför ta bort boost bottle????

jag är den tredje ägaren av mopeden. den första har trimmat den sen andra har kört allt org förutom cdi.

sen då har jag fixat resten nu.

så om veven är fräsch vet jag ej :P

extra fråga: man kan ta av topplock och cylinder och kolla kolven utan att man måste byta packningar????
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

erikpetersen97 skrev:
LennartTuning skrev:du kan hänga av boostbottlen till att börja med.

org veven pallar om den är fräsch
varför ta bort boost bottle????

jag är den tredje ägaren av mopeden. den första har trimmat den sen andra har kört allt org förutom cdi.

sen då har jag fixat resten nu.

så om veven är fräsch vet jag ej :P

extra fråga: man kan ta av topplock och cylinder och kolla kolven utan att man måste byta packningar????
Nej, packningar en en engångsvara.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

erikpetersen97 skrev:
LennartTuning skrev:du kan hänga av boostbottlen till att börja med.

org veven pallar om den är fräsch
varför ta bort boost bottle????

jag är den tredje ägaren av mopeden. den första har trimmat den sen andra har kört allt org förutom cdi.

sen då har jag fixat resten nu.

så om veven är fräsch vet jag ej :P

extra fråga: man kan ta av topplock och cylinder och kolla kolven utan att man måste byta packningar????
Ja, du kan börja plocka isär det, men var beredd på att cylinderfotspackningen kan sitta fast mot cylindern på ena sidan och mod blocket på andra sidan. Och går sönder om du sliter i den.

Alltså, om packningarna inte är fina när du har plockat av allt, så måste du ha nya.

Ta tag i vevstaken och kolla om den glappar upp och ner. Om den inte glappar över huvud taget ska det fungera med en värre cylinder :D
erikpetersen97
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 oktober 2012, 08:59

Inlägg av erikpetersen97 »

xoldero skrev:
erikpetersen97 skrev:
LennartTuning skrev:du kan hänga av boostbottlen till att börja med.

org veven pallar om den är fräsch
varför ta bort boost bottle????

jag är den tredje ägaren av mopeden. den första har trimmat den sen andra har kört allt org förutom cdi.

sen då har jag fixat resten nu.

så om veven är fräsch vet jag ej :P

extra fråga: man kan ta av topplock och cylinder och kolla kolven utan att man måste byta packningar????
Ja, du kan börja plocka isär det, men var beredd på att cylinderfotspackningen kan sitta fast mot cylindern på ena sidan och mod blocket på andra sidan. Och går sönder om du sliter i den.

Alltså, om packningarna inte är fina när du har plockat av allt, så måste du ha nya.

Ta tag i vevstaken och kolla om den glappar upp och ner. Om den inte glappar över huvud taget ska det fungera med en värre cylinder :D
okay tack då testar jag det imorgon tror jag :)
erikpetersen97
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 oktober 2012, 08:59

Inlägg av erikpetersen97 »

eller nu till och med :)
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

erikpetersen97 skrev:eller nu till och med :)
Bra! :D
erikpetersen97
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 oktober 2012, 08:59

Inlägg av erikpetersen97 »

xoldero skrev:
erikpetersen97 skrev:eller nu till och med :)
Bra! :D
så nu har jagf kollat veven och den var ju hur gran som helst :)

då är det väl ok att köpa 70cc?
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

erikpetersen97 skrev:
xoldero skrev:
erikpetersen97 skrev:eller nu till och med :)
Bra! :D
så nu har jagf kollat veven och den var ju hur gran som helst :)

då är det väl ok att köpa 70cc?
ja, kör på, jag kör org vev med 70cc
erikpetersen97
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 oktober 2012, 08:59

Inlägg av erikpetersen97 »

gilerahjärnan skrev:
erikpetersen97 skrev:
xoldero skrev: Bra! :D
så nu har jagf kollat veven och den var ju hur gran som helst :)

då är det väl ok att köpa 70cc?
ja, kör på, jag kör org vev med 70cc
okej jag ser att du till och med kör på 73cc :)

jag ska ha airsal 70cc (racing)
Skriv svar