Är det någon som vet varför en Derbi med effektrör går bättre än en Rieju med effektrör?
Jag startar den här tråden eftersom jag behöver lite hjälp att spekulera i ämnet.
Vi säger att en Derbi och en Rieju har ett effektrör den motorn klämmer ut mest effekt med, så går riejun bra medan derbin går skitbra, men Derbi kansek har effektivare motorer(lika med mer effekt till mängden bränsle).
Men vad jag har märkt är att min Rieju som bara är urpluggad är rätt bottenstarkt även fast den lever på varvet.
Hej... en fråga som ja undrar är Varför är det ALLTID Derbi o Rieju ägare som bråkar om villken moppe som går bäst!?
Själv har ja några polare som kör Derbi som oxå klagar på Min Lilla Rieju ( Avundsjuka för att min går fortare än deras skulle ja tippa på ^^ deras går i ca:80km/h o min går i 110km/h lr vad ja själv har beräknat!
//RiejuSpike03
110 med effekrör? Sällan.
Dessutom är du ganska bra själv på att bidra med "Rieju vs Derbi" inlägg.
Tror de går rätt likvärdigt, beror helt på årsmodell, rör, drevning mm.
Moddad skrev:110 med effekrör? Sällan.
Dessutom är du ganska bra själv på att bidra med "Rieju vs Derbi" inlägg.
Tror de går rätt likvärdigt, beror helt på årsmodell, rör, drevning mm.
Hehe det är iaf rätt jämnt imellan dem! över 100km/h går den i iaf! (Y) för en polare mätte upp det med hanns syrras lätta mc o då gick den i 105 km/h på landsväg med kurvor
Moddad skrev:Ja och här på TSR litar vi på original mätare. Inte en km/h över 90 utan drevning.
vad menar du?
min mätare går till 80 och min moppe går förbi den lätt ja kommer nästan runt. alla som kör Rieju vet att det går fort när man kommer till ''R'' på ''Rieju'' och då har det nästan gått runt!
Moddad skrev:Ja och här på TSR litar vi på original mätare. Inte en km/h över 90 utan drevning.
vad menar du?
min mätare går till 80 och min moppe går förbi den lätt ja kommer nästan runt. alla som kör Rieju vet att det går fort när man kommer till ''R'' på ''Rieju'' och då har det nästan gått runt!
Att en original mätare inte går att lita på. Testa mät med GPS och lycka till att få upp den i 95 utan drevning.
vad menar du?
Att en original mätare inte går att lita på. Testa mät med GPS och lycka till att få upp den i 95 utan drevning.
Okej men ja har 14/48 drev på min Rieju det är fint axx ändå tycker ja
ja har boostbuttle med!
Asså serri lika bra ni lägger ner snacket för alla vet att den inte går över 100! Fan som om min skulle gjort 120 men orginal rör då lr? För jag bottade mätar innan jag började trimma tilloch med ;D
Derbi har ju vassare komponenter på sig även om det inte är en specialmodell.Rieju har vissa vassa komponenter också men hänger inte med Derbi effektmässigt, vad det verkar som.
Som jag ser det är det som att jämnföra Volvo med BMW.
Volvo bygger bra bilar men BMW ligger ett steg före med sina motorer.
BMW motorerna iallafall de nya drar mycket mindre i jämfört den effekt de har.
Så Derbi har säkert lyckats bättreän Rieju kombinera så att trots den lilla cylindervolym att motorn presterar bra och håller vissa miljökrav, kanske inte sveriges men övriga europas. T, ex deras oljepump är inställningsbar sså att motorn inte förbränner för mycket för både motorn och naturens skull.
Det finns mopeder med sportcylindrar som bara toppar 95km/h.
Alltså sportcylinder+effektrör+större förgasare+övriga inställningar.
För att få upp en effektrörsmoppe i 100+ så måste du dreva den högt det är inte ens säkert att mopeden kommer upp i den hastigheten, för den orkar inte, så det räcker inte bara med effektrör för att få upp en moppe i 100+.
T,ex en hyperrace moped 24hk+ gör bara 130km/h och en moped med effektrör kan då nog inte gå över 100km/h. Den toppar nog på sin höjd någostans i vid 95km/h mer eller mindre kanske men inte 100+.
jag racade mot en Derbi drd racing.. vi hade samma drevning o samrör o samma luftfilter... jag drog han på 500 meter med typ 30-40 meter... har en Rieju mrx
>NOS< skrev:jag racade mot en Derbi drd racing.. vi hade samma drevning o samrör o samma luftfilter... jag drog han på 500 meter med typ 30-40 meter... har en Rieju mrx
Vems rör är bäst anpassat till motorn?
Vem är bäst på att växla? : >