Beta Ark varv och topphastighets problem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
HanSomBoriSkOgen
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 mars 2013, 18:38
Ort: Någonstans i Sverige, inte säker på vars
Kontakt:

Beta Ark varv och topphastighets problem

Inlägg av HanSomBoriSkOgen »

Hej. Har som sagt en Beta ark LC.
Setup: Zxhandmade, org förgasare, ostrypt insug, 25.5g vikter (totalt) gröna polini kopplingsfjädrar, röd tryckfjäder.

Har nyss bytt insug efter den börja gå dåligt i topphastighet. Men den gick oerhört bättre än strypt insug.. För nu går den jämnt hela vägen upp till full gas och då när man kommer upp i topp(60-65 km/h) så sjunker den till ca 55km/h.
Innan så då man höll full gas och släppte så blöddra den, men nu gör den inte de, vet inte vad felet kan vara! Kan fixa video imorgon som visar hur den går. Ifall ni inte fattar kan jag försöka förklara bättre :)

Bild
En ungefärligt diagram hur den går.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

felinställd förgasare med huvudmunstycket
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

rent spontant känns det lite som om din motor får för lite bensin på höga varv. Något åt det hållet skulle jag söka orsaken tror jag. Kanske större huvudmunstycke? Pilla lite på luftblandarskruven.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
HanSomBoriSkOgen
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 mars 2013, 18:38
Ort: Någonstans i Sverige, inte säker på vars
Kontakt:

Inlägg av HanSomBoriSkOgen »

david96 skrev:felinställd förgasare med huvudmunstycket
Måste nog vara nå sånt, är det förstort munstycke då? Eller?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

har du bytt munstycke?

när börja den gå så?

du ska ha ca 10+- större än orginal
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Nä...troligtvis för litet ...gå upp någon storlek. försök med ett par nummer större och finjustera med luftblandarskruven. Har du satt på ett större insug kommer motorn vilja ha mer bensin och då måste du ha större munstycke.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
HanSomBoriSkOgen
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 mars 2013, 18:38
Ort: Någonstans i Sverige, inte säker på vars
Kontakt:

Inlägg av HanSomBoriSkOgen »

david96 skrev:har du bytt munstycke?

när börja den gå så?

du ska ha ca 10+- större än orginal
Efter jag bytte insug, har inte bytt munstycke, ska ta å göra de!
runners skrev:Nä...troligtvis för litet ...gå upp någon storlek. försök med ett par nummer större och finjustera med luftblandarskruven. Har du satt på ett större insug kommer motorn vilja ha mer bensin och då måste du ha större munstycke.
Aha okej :)
Skriv svar