Derbi Senda får för mycket/lite bränsle

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
nemime
Elmoped

Derbi Senda får för mycket/lite bränsle

Inlägg av nemime »

Hej! Har jätte problem och vet inte hur jag ska lösa det... Har en Derbi Senda SM xtreme -03 som har börjat krångla. Och det är sjukt svårt att förklara då jag är den enda som är motorintresserad i min familj...
En dag nu för ett litet tag sen gick den från 50-10 km/h på typ 10 sek.
Det var precis som om den "drunknade" i bensin. Den bluddrar inte! utan varvtalen bara går ner tills den dör, men bara om jag gasar! med andra ord, Så fort jag rör gas eller försöker växla så är det precis som om den dränks, och då dör den. Enda sättet för mig att få den att gå framåt är att låta den gå på tomgång på ettan, och då går den i 10 km/h och den har sjukt höga varvtal! Låter som om jag håller full gas, fast jag inte rör handtaget!
Nu ligger den i små fina delar över hela garaget och jag fattar verkligen inte vad som är fel! Började med att kolla luftrenare och utblås, inget fel. Nu håller jag på med förgasaren, och det går nån konstig elkabel som jag antar är för värmning(?). Har någon någon aning om vad det kan vara för fel, fattar nada!
// Michaela
runners
King of the street

Inlägg av runners »

låter som igensatt huvudmunstycke i förgasaren. Bara att göra rent ;)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Känner inte så bra till förgasarna på cross/ SM. Men kanske är elkablen till automatchoke. Om du har manuell choke är det inte det.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
nemime
Elmoped

Inlägg av nemime »

Håller förgasaren i handen nu... Vågar inte riktigt skruva :P Det känns som typ hela skiten kommer trilla isär om jag pillar på fel grej...
Användarens profilbild
nemime
Elmoped

Inlägg av nemime »

Jag troor att jag har manuell, jag vill bara få skiten att funka innan jag puttar den över ett stup i ren frustration.. Har INGEN ANING om hur en förgasare som denna fungerar...
Användarens profilbild
Ajx3000
Elmoped

Inlägg av Ajx3000 »

Testa med denna guide! http://www.twostrokerider.se/hur-du-gor ... forgasare/

Din kanske ser lite annorlunda ut men ta det lungt så borde det gå hur bra som helst! :D
runners
King of the street

Inlägg av runners »

kan vara lite knepiga att pilla på. Lite svårt att förklara här. kanske om du letar det finns någon guide på forumet om hur man monterar sönder och sätter samman och om hur man rengör den osv. :)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
nemime
Elmoped

Inlägg av nemime »

Jag lyckades rengöra förgasaren, men nu efter typ ½ år har trottelnålen gått av.... Hur vet jag vilken jag ska beställa?
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Okej så här är det, i förgasaren så finns det 3 lösa delar som kan "trilla ur", det är flottören, nålventilen och en liiten stång som håller flottören på plats. Googla sakerna så ser du hur dom ser ut :D

EDIT:
nemime skrev:Jag lyckades rengöra förgasaren, men nu efter typ ½ år har trottelnålen gått av.... Hur vet jag vilken jag ska beställa?
den här (#1) eller den här (#2)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

låter som din hoj får tjuv luft. titta runt insuget efter sprickor eller byt packning mellan membranet och det där :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
nemime
Elmoped

Inlägg av nemime »

Nej, asså jag VET att trottelnålen har gått av.. håller likson skiten i handen :P med det finns ju typ 70 olika modeller på nålar! Och som sagt, det är typ några mm kvar av nålen...
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Lägg upp bild! Kolla vad det står på din förgasare borde stå nåt i stil med PGBN eller PHBG 16, 15, 17 eller vad nu Derbi har

http://twostroke.se/product.asp?product=23405 är till PHBG med en mm mellan 15-20 mm
Användarens profilbild
nemime
Elmoped

Inlägg av nemime »

Har bytt nål, men den går fortfarande inte som den "ska". Skenar med varvtal som inte är av denna värld så fort man rör gansen och den dör relativt fort. Precis som att den får för lite brösle, reagerar inte när jag justerar tomgången. Men den gå helt okej när jag har choken "på". någon som kan ha någon idé om vad jag kan göra?
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Kan du int sätta nålen högre upp då? Då får denju mer sås? Annars fåru testa rengöra förgasaren igen.
Användarens profilbild
nemime
Elmoped

Inlägg av nemime »

Har testat att höja nåle, blev ingen direkt markant skillnad.. Någon annan idé?
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

byt ti högre munstycke? hur har du luft/bränsleskruven? :) kanske du fick nån annan nål än original som gör så den får mindre bensin? kan hända
Skriv svar