Mopeden gick 200m efter cylinder byte.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Daizchen
Elmoped

Mopeden gick 200m efter cylinder byte.

Inlägg av Daizchen »

Tjena, efter att mopeden skar förra hösten och nu stått under vintern köpte jag ny cylinder och bytt så kom det inte bensin till cylindern, prövade att lägga bensin direkt i cylindern och efter en stund hoppa den igång och gick lite hackigt, bytte då tändstift och då gick den bättre. Så tänkte pröva köra lite men när jag kommit upp i 45 km/h bara dog den. Nu startar den inte längre och det verkar som den inte får bränsle. Någon som vet vad som kan orsaka detta? Tack i förhand!
groonie
Svårstartad skrothög

Inlägg av groonie »

om du bytte till en ny så ska du ju köra in den och smörja cylindern och kolv innan du monterar det. så den smörjer ordentligt. Sen ska man ju inte dra på det första man gör med en ny cylinder?
Daizchen
Elmoped

Inlägg av Daizchen »

Den var så klart insmord innan montering... Och att åka upp i 45 är inte vad jag kallar "dra på"
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Det är tvåtakt du ska maxa den direkt, förutsatt att den är rätt inställd vilket det intelåter som din var, låter som du hade för litet munstycke
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

david96 skrev:Det är tvåtakt du ska maxa den direkt, förutsatt att den är rätt inställd vilket det intelåter som din var, låter som du hade för litet munstycke
Vet du varför man kör in?

Om den inte får bensin så är det bara att titta till förgasaren.. göra rent å se hur den mår :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

david96 skrev:Det är tvåtakt du ska maxa den direkt, förutsatt att den är rätt inställd vilket det intelåter som din var, låter som du hade för litet munstycke
Man ska varmköra den först innan, bara ett tips.
Helt Räser
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

potog skrev:
Vet du varför man kör in?

Om den inte får bensin så är det bara att titta till förgasaren.. göra rent å se hur den mår :)
För att slita in delarna, om man inte fixat till kolvringarna så ska man vara lite lugnare ibörjan men annars fulltmax varv och ha varierat varvtal, ja för delarna ska slitas in rätt och fall du ligger på halv gas kommer de leda till att du knappt får något komp, gjorde det med min första cylinder så ja jag vet och denna maxa jag

Förutsatt att den är varm och rätt inställd men trodde ni förstod det

Sen om de nu ska frågasätta kan du väl berätta hur du skulle göra?

Sen har man extra olja ibörjan så den blir mindre känslig för felinställningar
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
NickeAstrom
Elmoped

Inlägg av NickeAstrom »

Men frågan var väll inte hur man ska köra in den utan varför den inte får bensin? så jag förstår inte varför ni börjar babbla om det.
Ts kolla så att det inte har kommit in en massa skit i förgasaren som täpper igen
Daizchen
Elmoped

problem löst

Inlägg av Daizchen »

ursäkta att jag inte uppdaterat problemet, hitta orsaken några dagar efter och det visa sig att en kabel hade åkt ner på avgasröret och smält gummit runt. när den kabeln var jordad vägra mopeden starta. efter att isolerat den igen och hängt upp så gick moppen som en dröm. tack för alla svar :)
Skriv svar