bra tryckfjäder?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
granbergk
Elmoped

bra tryckfjäder?

Inlägg av granbergk »

har en yamaha aerox 03:a

setup:

* 50cc sport
* 19mm förgasare
* sportluft
* effekt rör
* 4,5g vikter

så min fråga är alltså om denna tryckfjäder skulle vara något (tänkte börja stunta) moppen går i nuläget lite över 100 http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=9528
TeMe
Avstängd

Inlägg av TeMe »

Slirar remen? Om inte så är de absolut inte nödvändigt med ny tryckfjäder.
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp

Re: bra tryckfjäder?

Inlägg av robb4n »

granbergk skrev:har en yamaha aerox 03:a

setup:

* 50cc sport
* 19mm förgasare
* sportluft
* effekt rör
* 4,5g vikter

så min fråga är alltså om denna tryckfjäder skulle vara något (tänkte börja stunta) moppen går i nuläget lite över 100 http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=9528

Den gör nog över 100 med 50cc, jaja. Lägg av och kom ner på jorden.

Ont. Du vet vad en tryckfjäder gör? Slirar remmen? Tror att den kanske är för hård, skulle satsa på 30% hårdare
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
granbergk
Elmoped

Re: bra tryckfjäder?

Inlägg av granbergk »

ROBBAN_Derbi skrev:
granbergk skrev:har en yamaha aerox 03:a

setup:

* 50cc sport
* 19mm förgasare
* sportluft
* effekt rör
* 4,5g vikter

Den gör nog över 100 med 50cc, jaja. Lägg av och kom ner på jorden.

Ont. Du vet vad en tryckfjäder gör? Slirar remmen? Tror att den kanske är för hård, skulle satsa på 30% hårdare

vadå, Lägg av och kom ner på jorden. och varför skulle den inte göra de :S
hoppas du la märke till att det stog SPORT å?

men aja så du skulle inte rekommendera den?
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av alb1n »

jag är ledsen att förstöra dina drömmar, men 100km/h med en 50cc... Rexxy fick upp sin söndertrimmade 70cc r/t i 114... En välinställt 50cc kan väll göra runt 85 ärliga
granbergk
Elmoped

Inlägg av granbergk »

alb1n skrev:jag är ledsen att förstöra dina drömmar, men 100km/h med en 50cc... Rexxy fick upp sin söndertrimmade 70cc r/t i 114... En välinställt 50cc kan väll göra runt 85 ärliga

haha du är ju fan körd, En välinställt 50cc kan väll göra runt 85 ärliga.
du jag måste nog säga dsm men får nog spräcka din dröm med...
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xoldero »

Jag tror inte att du ska byta till en så hård fjäder om du ska stunta, för du behöver gasrespons som går direkt ner i marken om du fattar vad jag menar :D Om du har en för hård fjäder, kommer remmen hänga upp sig högre upp på remskivan, och cylindern kommer inte orka dra runt remmen p.g.a. den höga utväxlingen som blivit!

Det optimala skulle vara att ha en så lätt tryck fjäder som möjligt utan att remmen slirar! (Någon mer kunnig: !Rätta mig om jag har fel!)

Offtopic:

Det är klart att man kan komma upp i hundra med 50cc (Något i stil med Metrakit ProRace 50cc, Hebo Manston 50 mm), dock inte med en lågvarvig sportcylinder. Så du kan glömma dina drömmar om 100 kmh på den moppen :P

Edit: TS, såg att du tyckte SPORT var vasst... :P HAHAH
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

Men kom igen, du kommer inte upp i 100 km/h med 50 sport, så är det bara.
Vet att fler har sagt det, men du verkar ju inte förstå..
LaSlidur
Svårstartad skrothög

Inlägg av LaSlidur »

tycker nog inte du behöver byta tryckfjäder, men om du vill så köp en +30 fjäder

offtopic; Jag får kanske upp min 70cc sport i max 90 så att du skulle koimma över 100 med 50 sport är ganska osanoligt
Aerox med,
Motoforce 50cc sport
Leovince ZX
3.5g
granbergk
Elmoped

Inlägg av granbergk »

xoldero skrev:Jag tror inte att du ska byta till en så hård fjäder om du ska stunta, för du behöver gasrespons som går direkt ner i marken om du fattar vad jag menar :D Om du har en för hård fjäder, kommer remmen hänga upp sig högre upp på remskivan, och cylindern kommer inte orka dra runt remmen p.g.a. den höga utväxlingen som blivit!

Det optimala skulle vara att ha en så lätt tryck fjäder som möjligt utan att remmen slirar! (Någon mer kunnig: !Rätta mig om jag har fel!)

Offtopic:

Det är klart att man kan komma upp i hundra med 50cc (Något i stil med Metrakit ProRace 50cc, Hebo Manston 50 mm), dock inte med en lågvarvig sportcylinder. Så du kan glömma dina drömmar om 100 kmh på den moppen :P

okey men då skipper jag fjädern =)

vasst och vasst men den toppar då fan över hundra, mätte upp den med bil, Dock måste jag erkänna att jag inte hade dom vikterna som sitter på nu, det var några Hebo som redan satt på och det stog inte vikt, men den gick över 100 det sätter jag min höra hand på ;)
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

granbergk skrev:
xoldero skrev:Jag tror inte att du ska byta till en så hård fjäder om du ska stunta, för du behöver gasrespons som går direkt ner i marken om du fattar vad jag menar :D Om du har en för hård fjäder, kommer remmen hänga upp sig högre upp på remskivan, och cylindern kommer inte orka dra runt remmen p.g.a. den höga utväxlingen som blivit!

Offtopic:

vasst och vasst men den toppar då fan över hundra, mätte upp den med bil, Dock måste jag erkänna att jag inte hade dom vikterna som sitter på nu, det var några Hebo som redan satt på och det stog inte vikt, men den gick över 100 det sätter jag min höra hand på ;)

Känns fortfarande som ren bullshit...
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av alb1n »

granbergk skrev:
alb1n skrev:jag är ledsen att förstöra dina drömmar, men 100km/h med en 50cc... Rexxy fick upp sin söndertrimmade 70cc r/t i 114... En välinställt 50cc kan väll göra runt 85 ärliga

så du säger då att denna inte gör 85? :/ [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=THHskSj_MjM[/youtube]
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xoldero »

granbergk skrev:

Offtopic:

Bevisa det säger jag bara.

Lägg upp en video där du har en GPS mätare på styret och toppa moppen, kör i världens nedförsbacke vettja! Lycka till!
granbergk
Elmoped

Inlägg av granbergk »

alb1n skrev:
granbergk skrev:

så du säger då att denna inte gör 85? :/ [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=THHskSj_MjM[/youtube]

Den där gick då fan bra mycke fortare än 85
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

granbergk skrev:
alb1n skrev:
granbergk skrev:

så du säger då att denna inte gör 85? :/ *youtubeklipp*

Den där gick då fan bra mycke fortare än 85

Gjorde den ju fan inte..
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av alb1n »

Jag har ju själv inget bevis på att den skulle göra det, men jag tycker ju själv att den klarar en rätt go hastighet för 50cc... :oops:
Användarens profilbild
Ockle96
Svårstartad skrothög

Inlägg av Ockle96 »

Lägg ner all oftopic och hjälp grabben
Fila på tills du lockar hit Farbror Blå!
Skriv svar