xr125 går inte ner i varv

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
GasresarN
Svårstartad skrothög

xr125 går inte ner i varv

Inlägg av GasresarN »

Tjenare! Står i garaget nu och behöver lite hjälp! :D
Den startar upp fint, men när jag varvar lite smått så håller den kvar samma varvtal i 5-10 sekunder och går sen ner till tomgång. Den har stått med full tank sen i september, dålig bensin?
Kollade lite snabbt efter tjuvluft men hittade inget. Bestyckning? Den har bestyckats om förut, men sägs vara original. Förgasarinställning? Förutom tomgångsskruven finns det något som heter pilot screw, kan det vara förgasar inställning som behövs?
Mvh :D
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Hur har du kollat efter tjuvluft? Alltså vilken metod och hur noga har du kollat? För det här låter exakt som att den drar tjuvluft, har varit med om just detdär flera gånger själv.
Har du provat justera tomgångsskruven? Vet ej vad du har för slags förgasare men kan även finnas en skruv som justerar luftmängd.
Bild
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

gör den så när den är varm me?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Jag drog bara åt allting litegranna, ska pröva med startgas och se edter.
Den är nästan värre när den blir varm, när den är kall går den ner hyffsat fort :)
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Startgasen gav inga utslag.
Sprejade vid insug, förgasare, luftburk, alla ventilationsslangar etc.
Nästa mekpass får bli att rengöra förgasaren, byta ut bensinen till färsk ny bensin! Om inte det funkar får jag fundera kring den där ''pilot screw'' på förgasaren.
Vad tror ni? :D
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Om du inte redan har löst problemet så kan jag säga att jag har en kinafyrhjuling (Vattenkyld 200cc) som hade samma problem. Det var en kombination av tjuvluft och choken som djävlades.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Den gör så för att du har tunn bränsleblandning på tomgång. Justera så den går lite fetare så kommer den gå ner i varv direkt. Detta gör du med din pilot screw. Det finns lite olika sorter, vissa justerar man lufttillförsel på och andra bränslet, men de är bara att du provar att skruva åt något håll och kollar om de blir bättre eller sämre
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Problemet är ur världen, så kan ju passa på att säga vad felet var för framtida sökare!

När jag hade gett upp hoppet och hade tankarna på att lämna in den till Honda för service så provade jag att byta den 2 år gamla bensinen. Direkt när jag startade den hade problemet försvunnit till 80%. Efter en förgasarinställning så blev det 100%. Nu går den precis som den ska, så jag vet inte vad för dieselblandning killen innan körde med, men jag lärde mig iallafall att man alltid ska byta drivmedel i ett fordon som stått ett tag...
Skriv svar