Ingen verkar ens veta varför det sitter ett avgasrör på TVÅTAKTARE! Ta av röret, så får ni se hur jävla snabbt det går...
Nämen allvarligt...
Kröken finns till för att färskgaserna som flugit vägen rakt igenom cylindern ut i avgasporten och en del av avgaserna ska studsa in i cylindern igen när tryckvågen som bildas vid explosionen kommer till stingern på kröken (där röret blir smalare igen).
Alla som verkligen är intresserade av att trimma sin tvåtaktare (som inte redan kan detta! ;D) kan väl ta sig i kragen och inspektera hur den här animationen hänger ihop med vad jag har förklarat, och fundera lite själva på hur det skulle kunna funngera i praktiken... T.EX. Vad skillnaden mellan låg och högvarviga rör är O.S.V.
http://southernskies.net/page_pics/miss ... roke_c.gif
ON TOPIC:
Av vad jag förklarat så begränsar både en katalysator OCH avgaspluggen i mynningen av röret , avgasernas väg BÅDE fram till OCH tillbaka från stingern i röret. Och därmed effekten som kan tas ur cylindern.
Det är svårt att säga vilken utav de olika strypningar som stryper mest, men en sak är säker.
För att få ut ALLT ur ett tvåtakts rör måste först ALLA strypningarna bort!