Hej, min moppe står stilla nu och min "kompis" låna lite delar från den , framgaffel och bakhjul. Nu när jag skriver att jag vill ha tillbaka dom delarna så svarar han inte och nu har han blockat mig från Facebook , kan man anmäla det , finns det något nummer som man kan spåra framgafflen, annars har jag inga bevis , vad ska jag göra? Inga jävla svar om att jag ska dit och banka skiten ur han eller sånt omoget skit
NYTT: Eftersom moppen inte hade framgaffel så stod den stilla i en kompis garage, idag stack jag dit och skulle hämta den, då har han öppnat för 2 andra killar som har gått in och tagit allt på den.
Saker dom tog:
Cylinder.
Luftburk
Fram och bak-broms
Bytte ut hjulen med punkterade.
blinkers glasen va lackade vita.
Framgafflen då.
sadel + sadelfacket va utbytt
och en jävla masa annat.
Nu säger han att den va så när jag lämna den.
Om jag polisanmäler det kommer det bara bli ord mot ord. jag vet inte vad jag ska göra.
Senast redigerad av elias96sandberg den 10 maj 2013, 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
Men åk till han med dina föräldrar, syskon eller vad som och ta ett riktigt snack med han och lämna han inget annat val än att han blir tvungen att lämna tillbaka grejerna!
Så svårt kan det väl ändå inte vara, om jag vore du skulle jag redan varit vid hans dörr och likaså om någon i min familj skulle fått veta om det för att ta ett snack med han.
läste om en kille som hade lånat ut sin telefon till en kille på stan som ville ringa och då hade han bara sprungit iväg och när han som ägde telefonen polisanmälde sa dom bara att dom inte kunde göra något för att han lånat ut telefonen
Vet att du inte ville ha något sånt här svar, men det mest logiska jag ser är att som någon sa, skruva av delarna på natten eller dra dit med några polare och banka skiten ur honom, eller själv med ett baseballträ eller något.
Men jag är ganska hundra på att det är stöld om någon vägrar lämna tillbaka något som du har lånat ut.
rärox skrev:Men jag är ganska hundra på att det är stöld om någon vägrar lämna tillbaka något som du har lånat ut.
Det kan inte vara stöld eftersom dom inte stulit grejerna - bara behållit dom längre än det var tänkt. Olovligt förfogande är nog en mer passande beskrivning, även om jag absolut inte är jurist.
Försök få fram bevis på att det är dina grejer, om han medger det när du pratar med honom och du spelar in samtalet (med mobiltelefonen i fickan?) bör det duga. Sedan kan du försöka ta det den lagliga vägen, men det är ju knappast en snabb och smidig lösning...
Andra personer här har föreslagit betydligt snabbare, smidigare metoder, men om du använder såna så tänk på att det är du som bryter lagen då.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Anmäla tjänar ingenting till, polisen bryr sig inte alls om såna här saker.
Så fort du nämner att du är 16-17 år kommer det börja tuta i telefonen. Det finns INGEN som helst respekt för ungdomar idag.
Jag har anmält 3 stölder på fordon under en sommar, en av gångerna fanns det anledning att tro att fingeravtryck kunde finnas kvar att samla in. Ingen polis ville komma någon av gångerna, och vid sista tillfället blev jag så lack att jag valde att bli kopplad till Sollentunas polischef och praktiskt taget skrek på henne att de skulle skicka mig en bil. Bilen kom, de samlade in avtrycken och skulle "höra av sig" inom två veckor. Vi är uppe i strax över två år nu.
rärox skrev:Vet att du inte ville ha något sånt här svar, men det mest logiska jag ser är att som någon sa, skruva av delarna på natten eller dra dit med några polare och banka skiten ur honom, eller själv med ett baseballträ eller något.
Men jag är ganska hundra på att det är stöld om någon vägrar lämna tillbaka något som du har lånat ut.
Men jag kan inte åka och slå en 19 åring , jag är bara 16 , sen så skulle han skickat folk på mig ,
Jag tycker också det , han vägrar ju ge tillbaka delarna
rärox skrev:Men jag är ganska hundra på att det är stöld om någon vägrar lämna tillbaka något som du har lånat ut.
Det kan inte vara stöld eftersom dom inte stulit grejerna - bara behållit dom längre än det var tänkt. Olovligt förfogande är nog en mer passande beskrivning, även om jag absolut inte är jurist.
Försök få fram bevis på att det är dina grejer, om han medger det när du pratar med honom och du spelar in samtalet (med mobiltelefonen i fickan?) bör det duga. Sedan kan du försöka ta det den lagliga vägen, men det är ju knappast en snabb och smidig lösning...
Andra personer här har föreslagit betydligt snabbare, smidigare metoder, men om du använder såna så tänk på att det är du som bryter lagen då.
Precis , jag vill inte få en anmälning på mig för något , känns onödigt
streamjr skrev:läste om en kille som hade lånat ut sin telefon till en kille på stan som ville ringa och då hade han bara sprungit iväg och när han som ägde telefonen polisanmälde sa dom bara att dom inte kunde göra något för att han lånat ut telefonen
Men det var väll en random snubbe på stan? Då kanske de inte söker upp han eftersom snubben lånat ut sin telefon till någon random...
I det här fallet så vet man ju vart han som har delarna bor? Så det är lättare att hitta personen Men är det inte värt ett försök att kontakta polisen och berätta läget?
Du har helt rätt med vad du säger, men ibland så får man ta i lite om lagen inte kan hjälpa dig.
rärox skrev:Vet att du inte ville ha något sånt här svar, men det mest logiska jag ser är att som någon sa, skruva av delarna på natten eller dra dit med några polare och banka skiten ur honom, eller själv med ett baseballträ eller något.
Men jag kan inte åka och slå en 19 åring , jag är bara 16 , sen så skulle han skickat folk på mig ,
Det spelar ingen roll hur gammal du är, det är om du kan slåss eller inte.
Men nu ska vi komma på en fredlig lösning.
Ursäkta dubbelpost men jag råkade fucka ur allting...
Vem vet om han inte sålt dina prylar??? Om du anmäler så kommer han kanske bara neka om att han lånat något av dig? Sådana saker är bara fruktansvärt svårt att komma till rätta med om han inte frivilligt lämnar tillbaka sakerna.
Trist!
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Slåss gör jag inte , men jag ringer till polisen imorgon och frågar vad som händer , annars får jag sticka hem där med någon från släkten!
runners skrev:Vem vet om han inte sålt dina prylar??? Om du anmäler så kommer han kanske bara neka om att han lånat något av dig? Sådana saker är bara fruktansvärt svårt att komma till rätta med om han inte frivilligt lämnar tillbaka sakerna.
Trist!
För att hans framgaffel va sönder, därför Han inte vill lämna tillbaka delarna.
Ursäkta för dubbelpost men skriver från iphonen så fuckar lite
elias96sandberg skrev:
Slåss gör jag inte , men jag ringer till polisen imorgon och frågar vad som händer , annars får jag sticka hem där med någon från släkten!
Det är väl den bästa och smidigaste lösningen för dig att åka dit med någon och försöka få han att lämna tillbaka grejerna utan att använda våld, då har du inte heller gjort något fel. Under tiden du är där kan du ju även spela in ert samtal där det kanske framkommer att han har dem men vill inte lämna tillbaka dem och då kan du använda det som bevis etc.