Lätt mc - Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

rrxen skrev: När får du kortet då? Måste ju vara sjukt härligt med mellan! Haha det där känner jag igen, skrattar lite smått när jag hör sånt från moppepojkar ;)

Detsamma gäller dig!
Ingen aning.
Vart dömd för tillåtande av olovlig körning och fick dagsböter bara, så när jag ansökte om körkortstillstånd för A2 så tog Transportstyrelsen upp det och kanske drar in B-kortet och A1-kortet om de anser att jag inte är en lämplig förare, skickade in papper idag om mitt behov av körkortet o så, så borde få veta det om typ en-två veckor, så jävla sent blir det i alla fall! :(
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

p0d1 skrev:
rrxen skrev: När får du kortet då? Måste ju vara sjukt härligt med mellan! Haha det där känner jag igen, skrattar lite smått när jag hör sånt från moppepojkar ;)

Detsamma gäller dig!
Ingen aning.
Vart dömd för tillåtande av olovlig körning och fick dagsböter bara, så när jag ansökte om körkortstillstånd för A2 så tog Transportstyrelsen upp det och kanske drar in B-kortet och A1-kortet om de anser att jag inte är en lämplig förare, skickade in papper idag om mitt behov av körkortet o så, så borde få veta det om typ en-två veckor, så jävla sent blir det i alla fall! :(
Tråkigt att höra! Hoppas det går vägen för dig med alla "kort" då!
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Är det bara jag som upplever att mc-marknaden är väldugt seg just nu? Ingen ruljans över huvudtaget känna det som! :o

Hur många är det förresten på forumet som ska ta llätt mc eller som kör sen tidigare? :)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

rrxen skrev:Är det bara jag som upplever att mc-marknaden är väldugt seg just nu? Ingen ruljans över huvudtaget känna det som! :o

Hur många är det förresten på forumet som ska ta llätt mc eller som kör sen tidigare? :)
Alltid ansett den vara seg när det kommer till motorcyklar, och inte någon cross/enduro som är reggad för gata.
Sett hojar för ett vettigt pris som legat ute i 6-8 månader.
Fick skänka bort min DT typ.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

någon som vet vad dem här toppar och hur starka dem är?
honda cbr 125
yamaha r1 125
ktm duke 125
yamha dt 125 (fyrtakt)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

p0d1 skrev:
rrxen skrev:Är det bara jag som upplever att mc-marknaden är väldugt seg just nu? Ingen ruljans över huvudtaget känna det som! :o

Alltid ansett den vara seg när det kommer till motorcyklar, och inte någon cross/enduro som är reggad för gata.
Sett hojar för ett vettigt pris som legat ute i 6-8 månader.
Fick skänka bort min DT typ.
Jo kanske det men tycker den känna extra seg nu av någon anledning..det är iaf köparens marnad nu kan man lugnt säga. Har fått gå ner flera tusen på min.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

david96 skrev:någon som vet vad dem här toppar och hur starka dem är?
honda cbr 125
yamaha r1 125
ktm duke 125
yamha dt 125 (fyrtakt)
CBR = 120 km/h ungefär, då pressar du den, är slö.
YZF-R125 = 125-130 km/h i toppfart, som sagt, pressa den, blir seg över 110 km/h, cirka 13-14 sekunder 0-100
Duken = Osäker på, men har typ samma tid upp till 100 efter ha kollat lite filmer.
DT finns inte som fyrtakt, antingen syftar du på WR eller XT.

Tänk på att dessa mätare visar kanske runt 5-10 km/h fel jämfört med GPS så dra av lite när du kollar på filmer på Youtube.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Tjäna!
Ska eventuellt köpa en Suzuki 125 cross från 91, vad behöver man göra för att vägregga den? :)
Edit: den är felfri och får den för ett grymt pris!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Persson97 skrev:Tjäna!
Ska eventuellt köpa en Suzuki 125 cross från 91, vad behöver man göra för att vägregga den? :)
Svårt att tänka mig att det går, du kommer antagligen bli tvungen att strypa den, bänka den och få ett intyg på det, sedan måste du klara avgaskraven, dyyyrt.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Ska göra Risk 2:an den 23:e maj och sedan övningsköra i stadstrafik innan jag gör provet. Lääängtar. :)
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Billigare och enklare att köpa en redan vägreggad 125:a. En Suzuki-cross från 91 har väl inte ens en ljusspole. Det är alldeles för mycket jobb.
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

gör inte det då du måste ju dra all el...
Med andra ord ett rent helvete med allt som måste göras. Sedan säre ju besiktning på det hela ;)
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Köp min hoj!! :D Då slipper du alla bestyr med reg. och allt annat skit! ;)
Ska göra Risk 2:an den 23:e maj och sedan övningsköra i stadstrafik innan jag gör provet. Lääängtar. :)
Fan va gött! Kommer vara så jävla skönt när du fått kortet! :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Vill gärna ha något att pilla lite med :)
Men får verkligen hojen skitbilligt, blir det alldeles för dyrt iaf? :wink:
Dra el och sätta dit lampor osv borde ju inte bli svindyrt?
Plugg till avgasröret går ju att fixa själv med
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Persson97 skrev:Vill gärna ha något att pilla lite med :)
Du kan pilla med min också!! :D Det kanske inte verkar så mycket men när du väl blrjqt kommer du inse att kostnaderna drar iväg! Därför tycker jag att du ska köpa min istället! ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Pm
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Köp hojjen om du får den så billigt och sen köper du en vanlig 125:a.
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Aprilia SX 125 säljes! 20.900:-

:) :) :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Vixhall skrev:
Är det någon mening att ha en cross och en 125:a? :roll:
Axelito
Svårstartad skrothög

Inlägg av Axelito »

Ska själv ta a1 kortet snart, men har så jäkla svårt att välja mellan hojar.. De jag har varit inne på är YZF-R125, Duke 125, WR125. Duken har bäst acc, men toppar ca 120 som högst. R125an har bara lite sämre acc än Duken men toppar ca 125-135, sen WR125orna vet jag inte riktigt hur accet är, men toppfarten ligger väl vid 120. Jag vill ju ha mest toppfart då r125an har det och är nå fruktansvärt snygg, så det kanske blir en sån. Men sedan ser Duken riktigt skön ut att åka på, men saknar dock toppfarten i min mening då jag vill kunna dra bilarna lätt på motorvägen. WR125an är den jag har minst koll på av dessa tre, men jag gissar på att accet är ungefär som r125an då dom har lika motor.
Jag vill nog helst ha yzf-r125an då, men vad tycker ni?
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Axelito skrev:Ska själv ta a1 kortet snart, men har så jäkla svårt att välja mellan hojar.. De jag har varit inne på är YZF-R125, Duke 125, WR125. Duken har bäst acc, men toppar ca 120 som högst. R125an har bara lite sämre acc än Duken men toppar ca 125-135, sen WR125orna vet jag inte riktigt hur accet är, men toppfarten ligger väl vid 120. Jag vill ju ha mest toppfart då r125an har det och är nå fruktansvärt snygg, så det kanske blir en sån. Men sedan ser Duken riktigt skön ut att åka på, men saknar dock toppfarten i min mening då jag vill kunna dra bilarna lätt på motorvägen. WR125an är den jag har minst koll på av dessa tre, men jag gissar på att accet är ungefär som r125an då dom har lika motor.
Personligen skulle jag välja r125 för att det verkar vara en skön och framförallt snygg hoj. Annars om det inte vore den så skulle jag välja duken helt klart.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Persson97 skrev:
Vixhall skrev:
Är det någon mening att ha en cross och en 125:a? :roll:
Cross för skogen och offroadkörning/bana, 125:a för vägen. Desto mer desto bättre. :)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Persson97 skrev: Är det någon mening att ha en cross och en 125:a? :roll:
Cross så kan du köra på banan och i skogen där den hör hemma och en 125a på vägen, roligare med gatdäck på en 125a då du vet att du har bra grepp i alla lägen förutom när du ska av vägen, så har man råd så är det värt, inte annars då det krävs service, försäkring och bensin.
Axelito skrev:Ska själv ta a1 kortet snart, men har så jäkla svårt att välja mellan hojar.. De jag har varit inne på är YZF-R125, Duke 125, WR125. Duken har bäst acc, men toppar ca 120 som högst. R125an har bara lite sämre acc än Duken men toppar ca 125-135, sen WR125orna vet jag inte riktigt hur accet är, men toppfarten ligger väl vid 120. Jag vill ju ha mest toppfart då r125an har det och är nå fruktansvärt snygg, så det kanske blir en sån. Men sedan ser Duken riktigt skön ut att åka på, men saknar dock toppfarten i min mening då jag vill kunna dra bilarna lätt på motorvägen. WR125an är den jag har minst koll på av dessa tre, men jag gissar på att accet är ungefär som r125an då dom har lika motor.
Vill du ha toppfart fattar jag inte varför du kollar på fyrtaktare, du kommer inte kunna dra om bilar specieltl smidigt på en motorvä om de kör i 110-120 km/h för ditt axx är otroligt värdelöst då, köp en RSa som har en toppfart runt 160-180 km/h beroende på skicket och vikten på dig.

Har provkört alla tre, den jag tyckte bäst om var WR125an, fast det kanske är för att man sitter "rätt" enligt MIG, dvs rakt upp, och inte ligger som på R125an, Duken har en mer upprätt position men tycker inte att den är någon speciell alls, överskattad enligt mig.

Tycker för övrigt R125an är grymt ful i verkligheten, känns som en
Bild

Som egentligen vill bara en
Bild.

Du har inte skrivit om någon budget, svårt att ge tips utifrån det då.
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Vill du ha toppfart fattar jag inte varför du kollar på fyrtaktare, du kommer inte kunna dra om bilar specieltl smidigt på en motorvä om de kör i 110-120 km/h för ditt axx är otroligt värdelöst då, köp en RSa som har en toppfart runt 160-180 km/h beroende på skicket och vikten på dig.

Har provkört alla tre, den jag tyckte bäst om var WR125an, fast det kanske är för att man sitter "rätt" enligt MIG, dvs rakt upp, och inte ligger som på R125an, Duken har en mer upprätt position men tycker inte att den är någon speciell alls, överskattad enligt mig.

Tycker för övrigt R125an är grymt ful i verkligheten, känns som en
[spoiler]Bild

Som egentligen vill bara en
Bild.[/spoiler]

Du har inte skrivit om någon budget, svårt att ge tips utifrån det då.
Har enbart provkört R125an och tyckte den var ganska skön men den är väldigt seg i högre hastigheter och några snabba omkörningar blir det inte såvida inte du kommer med fart.

RSan toppar väl inte 160-180km/h original iaf? :o

Men varför inte skaffa en 2-taktare, Axelito? Där får du så mycket bättre axx och det är väl ingen massiv skillnad i toppfart heller om du inte väljer RSan då.

Var också inne på att köpa R125an faktiskt men efter att ha provkört den två gånger så insåg jag att jag skulle trötta väldigt snabbt på att den är så seg, kul i början men inte i längden.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

rrxen skrev: Har enbart provkört R125an och tyckte den var ganska skön men den är väldigt seg i högre hastigheter och några snabba omkörningar blir det inte såvida inte du kommer med fart.

Men varför inte skaffa en 2-taktare, Axelito? Där får du så mycket bättre axx och det är väl ingen massiv skillnad i toppfart heller om du inte väljer RSan då.

Var också inne på att köpa R125an faktiskt men efter att ha provkört den två gånger så insåg jag att jag skulle trötta väldigt snabbt på att den är så seg, kul i början men inte i längden.
Visserligen har jag också bara provkört den någon gång på en landsväg.

Om du gör den till FP/full power jo, CDI, trottelstop, variabel avgasport, olika storlekar på förgasaren, normalast är 24 mm har jag för mig, sen röret, kan säkert ha missat något/ha fel aldrig riktigt orkar bry mig om att forska kring hojar utöver den jag har.
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

p0d1 skrev:
rrxen skrev: Har enbart provkört R125an och tyckte den var ganska skön men den är väldigt seg i högre hastigheter och några snabba omkörningar blir det inte såvida inte du kommer med fart.

Om du gör den till FP/full power jo, CDI, trottelstop, variabel avgasport, olika storlekar på förgasaren, normalast är 24 mm har jag för mig, sen röret, kan säkert ha missat något/ha fel aldrig riktigt orkar bry mig om att forska kring hojar utöver den jag har.
Jo men det var ju det jag menade, att den inte toppar det original! :) Vet att den kan nå såna hastigheter om man ändrar lite grejer..
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Samma kille sålde en vattenkyld Suzuki som han inte visste årsmodellen på, men har för mig att dom blev vatten kylda 88?
Iaf får även denna billigt och den är tyskreggad nya frågan blir då om det är jobbigt/dyrt att svenskregristrera den?
Tacksam för svar, Mvh, persson
Axelito
Svårstartad skrothög

Inlägg av Axelito »

rrxen skrev:
p0d1 skrev:

Jo men det var ju det jag menade, att den inte toppar det original! :) Vet att den kan nå såna hastigheter om man ändrar lite grejer..
Jag vill hellre ha en 4 taktare för att dom drar mycket mindre soppa än 2 taktarna.
p0d1, budgeten ligger väl på högst ~25k
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Axelito skrev:
rrxen skrev:
p0d1 skrev: Visserligen har jag också bara provkört den någon gång på en landsväg.

Jag vill hellre ha en 4 taktare för att dom drar mycket mindre soppa än 2 taktarna.
p0d1, budgeten ligger väl på högst ~25k
Min dt drog runt 0,4 -0,5,en fyrtaktare drar runt 0,35 - 0,4, kompisens ostrypts RSa drog mindre än min när vi körde aktiv körning.
Alltså så drar rn fyrtaktare ytterst lite mindre, ska man snåla på 1 - 1,5 deciliter bör man överväga att byta hobby, typ shack som är gratis.

Skrivet ifrån min fittmobil.
Axelito
Svårstartad skrothög

Inlägg av Axelito »

var din dt ostrypt då eller?
-Ludix one
Bild
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Axelito skrev:var din dt ostrypt då eller?
Nej men den dricker lika v mycket ändå, om inte mindre eftersom du behöver gasa mycket mindre.
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Gick risk 1 idag! Efter allt jag läst på olika forum så hade jag inställningen att det skulle vara as piss. Men icke det! Visst det var ganska drygt på grund av att det tar ju lång tid... Men det var faktiskt ganska kul och dessutom givande ;) risk 2 bokad den 20:de Maj, och snart bokas teorin. Kortet skall vara klart inom max 2 månader!

Någon som tagit MC kort som kan berätta lite om teoriprovet? Kommer ihåg att min bror kuggade 1 gång med ''medelmåttigt'' pluggande. Min kusin kuggade 4 gånger?! Jag gjorde ett internettest som min bror hade kvar, fick 37/55 rätt utan att ens nuddat boken. Var det helt enkelt ett bra flyt? ^^ Hur mycket vikt behöver man lägga på teoriprovet?
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

GasresarN skrev:Gick risk 1 idag! Efter allt jag läst på olika forum så hade jag inställningen att det skulle vara as piss. Men icke det! Visst det var ganska drygt på grund av att det tar ju lång tid... Men det var faktiskt ganska kul och dessutom givande ;) risk 2 bokad den 20:de Maj, och snart bokas teorin. Kortet skall vara klart inom max 2 månader!

Någon som tagit MC kort som kan berätta lite om teoriprovet? Kommer ihåg att min bror kuggade 1 gång med ''medelmåttigt'' pluggande. Min kusin kuggade 4 gånger?! Jag gjorde ett internettest som min bror hade kvar, fick 37/55 rätt utan att ens nuddat boken. Var det helt enkelt ett bra flyt? ^^ Hur mycket vikt behöver man lägga på teoriprovet?
20 maj? Lyckost, jag har bokat min Risk 2:a den 23:e maj. Angående provet så bör det ju inte vara någon allt för stor skillnad mot för AM-Kortet.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

GasresarN skrev:Gick risk 1 idag! Efter allt jag läst på olika forum så hade jag inställningen att det skulle vara as piss. Men icke det! Visst det var ganska drygt på grund av att det tar ju lång tid... Men det var faktiskt ganska kul och dessutom givande ;) risk 2 bokad den 20:de Maj, och snart bokas teorin. Kortet skall vara klart inom max 2 månader!

Provet är mer baserat på MC än AM, om tex landsväg, motorväg och andra situationer, samt att det kan bli frågor om vikt, effekt och sådant skit.

Risk1an är ju värdelös, don't drink and die, you might die princip.
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög

Inlägg av rrxen »

Bättre att plugga i onödan och säkert klara det än att behöva göra om det för att man inte tyckte att det var nödvändigt eller att det gick bra på testerna innan!
Skriv svar