Jag har en Derbi Senda med DRD motor och när jag kör låter de som att de pyser ur kylarbehållaren och när jag har kört i bara ca 2 min så när jag öppnar locket så pyser det som fan och de e bra med tryck i behållaren. Jag underar om de ska vara så eller vad jag kan göra åt de??
Cirkulerar vatten i kylaren? om det inte gör det så kan det nog hända att vattnet blir så varm att det nästan börjar koka och på så sätt bygger upp tryck.
har samma problem på min peugeot xps. den börjar pysa direkt när man startar ibland. blir väldigt varm också... jag har testat att ta av locket... men hjälpte bara liten stund. ryker som fan ibland med. kan det vara termostaten?
Pantern97 skrev:har samma problem på min peugeot xps. den börjar pysa direkt när man startar ibland. blir väldigt varm också... jag har testat att ta av locket... men hjälpte bara liten stund. ryker som fan ibland med. kan det vara termostaten?
när det ryker som fan så har jag läst att det är topplockspackningen
Pantern97 skrev:har samma problem på min peugeot xps. den börjar pysa direkt när man startar ibland. blir väldigt varm också... jag har testat att ta av locket... men hjälpte bara liten stund. ryker som fan ibland med. kan det vara termostaten?
har just bytt toppackningen :/ kanske haft igång den 20 minuter sen motorn fixades
Det är ur avgasröret.
aa för ryker ur kylarn på min så varm den blir men blir det bättre med extrakylare? har 70 cc o så
Det är fullt normalt med tryck i kylsystemet.
Vi vet ju vad som händer med vätskor som blir varma? Det expanderar. Kylsystemet är ju lufttätt. Så luften som vill komma ut, kommer ingenstans. Det blir övertryck! Därav pyser luften ur när man öppnar locket.
Med övertryck i systemet ökas även vattnets kokpunkt, vilket är ett plus!
Rexxy skrev:Det är fullt normalt med tryck i kylsystemet.
Vi vet ju vad som händer med vätskor som blir varma? Det expanderar. Kylsystemet är ju lufttätt. Så luften som vill komma ut, kommer ingenstans. Det blir övertryck! Därav pyser luften ur när man öppnar locket.
Med övertryck i systemet ökas även vattnets kokpunkt, vilket är ett plus!