motorfästet där framme.. försökt me de mesta men får inte loss den, antar den segat fast sig i nånting (?)
nån som vet hur ja kan göra för få loss den?
Derbi Senda -99 (puckelderbi)
Skruven har oxiderat fast inne i motorblocket. Går det inte knacka loss den får man t.ex. kapa ändarna så man får loss motorn ur ramen, när man har den loss kan man värma blocket mer kring skruven (så aluminiumen utvidgas och lossar greppet om skruven) utan att bränna bort färgen på ramen.
Ska man dela motorblocket kan det vara smidigast att låta den sitta tills man fått isär blocket, när man delat det kommer den sitta i ena blockhalvan och man kommer åt att jobba med den på ett helt annat sätt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
ny bult kommer du att få köpa iaf. men skruv på muttern en bit och så tar du ett don och misshandlar du den ordentligt me en hammare, 5-56 och värme så SKA det lossna.
Erik_ skrev:Skruven har oxiderat fast inne i motorblocket. Går det inte knacka loss den får man t.ex. kapa ändarna så man får loss motorn ur ramen, när man har den loss kan man värma blocket mer kring skruven (så aluminiumen utvidgas och lossar greppet om skruven) utan att bränna bort färgen på ramen.
Ska man dela motorblocket kan det vara smidigast att låta den sitta tills man fått isär blocket, när man delat det kommer den sitta i ena blockhalvan och man kommer åt att jobba med den på ett helt annat sätt.
men hur ska ja kunna kapa insidan om ramen? är ju där ja måste kapa för få av motorn å har inte så smala grejor å kapa me.. kanske metallsåg o.o
Insexskallen kan du borra bort, den har ju redan ett hål i änden som är smidigt att börja borra i. I andra änden kan du t.ex. ta ett bågfilsblad. Du kan behöva böja ut motorfästet lite för att komma åt eller för att få loss motorn.
Det är hårt stål i original motorskruvar på Derbi, och jag garanterar att du kommer tycka illa om det innan du kapat/borrat bort dendär. Been there, done that!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Insexskallen kan du borra bort, den har ju redan ett hål i änden som är smidigt att börja borra i. I andra änden kan du t.ex. ta ett bågfilsblad. Du kan behöva böja ut motorfästet lite för att komma åt eller för att få loss motorn.
Det är hårt stål i original motorskruvar på Derbi, och jag garanterar att du kommer tycka illa om det innan du kapat/borrat bort dendär. Been there, done that!
fyfan.. men tack detta lär bli intressant hur många fina svordommer som kommer finnas i garaget imon xd
Erik_ skrev:Insexskallen kan du borra bort, den har ju redan ett hål i änden som är smidigt att börja borra i. I andra änden kan du t.ex. ta ett bågfilsblad. Du kan behöva böja ut motorfästet lite för att komma åt eller för att få loss motorn.
Det är hårt stål i original motorskruvar på Derbi, och jag garanterar att du kommer tycka illa om det innan du kapat/borrat bort dendär. Been there, done that!
fyfan.. men tack detta lär bli intressant hur många fina svordommer som kommer finnas i garaget imon xd
före du börjar borra bort hela skruven så tkr jag du skall göra som jag sa i förra posten...
Erik_ skrev:Insexskallen kan du borra bort, den har ju redan ett hål i änden som är smidigt att börja borra i. I andra änden kan du t.ex. ta ett bågfilsblad. Du kan behöva böja ut motorfästet lite för att komma åt eller för att få loss motorn.
Det är hårt stål i original motorskruvar på Derbi, och jag garanterar att du kommer tycka illa om det innan du kapat/borrat bort dendär. Been there, done that!
fyfan.. men tack detta lär bli intressant hur många fina svordommer som kommer finnas i garaget imon xd
före du börjar borra bort hela skruven så tkr jag du skall göra som jag sa i förra posten...
med misshandla me don osv? blev inte riktig klok på´t så är först testa me torx+slägghammare, 5-56, värme :p går inte de borrar ja möget
flaka-power skrev:
fyfan.. men tack detta lär bli intressant hur många fina svordommer som kommer finnas i garaget imon xd
före du börjar borra bort hela skruven så tkr jag du skall göra som jag sa i förra posten...
med misshandla me don osv? blev inte riktig klok på´t så är först testa me torx+slägghammare, 5-56, värme :p går inte de borrar ja möget
skruv på muttern några varv så du får något och slå på. sen tar du varmluftpistolen och värmer tills ramen börjar tappa färgen sen bankar du ordentligt på muttern så allt släpper. funkar inte de så spruta på ordentligt me oxidlösare och upprepa prossesen dagen efter. de ska gå utan att måsta borra bort den.
före du börjar borra bort hela skruven så tkr jag du skall göra som jag sa i förra posten...
med misshandla me don osv? blev inte riktig klok på´t så är först testa me torx+slägghammare, 5-56, värme :p går inte de borrar ja möget
skruv på muttern några varv så du får något och slå på. sen tar du varmluftpistolen och värmer tills ramen börjar tappa färgen sen bankar du ordentligt på muttern så allt släpper. funkar inte de så spruta på ordentligt me oxidlösare och upprepa prossesen dagen efter. de ska gå utan att måsta borra bort den.
får la testa :p dock jävla segt behöva rengöra motorn för de itne ska va sån brandrisk
saile96 skrev:de ska gå utan att måsta borra bort den.
Ibland går det, ibland går det inte. Men jag menar absolut inte att han ska borra bort hela skruven, bara fimpa skallen & andra änden så det går få loss motorn ur ramen. När man fått loss den kommer man åt mycket bättre & kan använda helt andra mycket effektivare metoder - och man slipper riskera att förstöra grejer som är mycket lättare när den sitter kvar i ramen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
får se nu. ska testa värma osv å vill den inte lossna blir de såga av den så ja får den ur ramen. men nästa fråga. går det att använda en vanlig bult
(antingen helgängad alt. bara gängor en bit (http://www.nek.uu.se/Utbildning/Grundut ... k/Bult.jpg) som är passande längd+stl eller måste ja köpa en ny? känns onödigt då vi har massa långa bultar som ej blir använda. de borde väl funka?
även om en ny kanske inte e så dyr, så känns de lite onödigt att lägga ner pengar på nåt man har hemma som kan passa
flaka-power skrev:får se nu. ska testa värma osv å vill den inte lossna blir de såga av den så ja får den ur ramen. men nästa fråga. går det att använda en vanlig bult
(antingen helgängad alt. bara gängor en bit (http://www.nek.uu.se/Utbildning/Grundut ... k/Bult.jpg) som är passande längd+stl eller måste ja köpa en ny? känns onödigt då vi har massa långa bultar som ej blir använda. de borde väl funka?
även om en ny kanske inte e så dyr, så känns de lite onödigt att lägga ner pengar på nåt man har hemma som kan passa
Har du en passande bult så kan du givetvis använda den.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
flaka-power skrev:får se nu. ska testa värma osv å vill den inte lossna blir de såga av den så ja får den ur ramen. men nästa fråga. går det att använda en vanlig bult
(antingen helgängad alt. bara gängor en bit (http://www.nek.uu.se/Utbildning/Grundut ... k/Bult.jpg) som är passande längd+stl eller måste ja köpa en ny? känns onödigt då vi har massa långa bultar som ej blir använda. de borde väl funka?
även om en ny kanske inte e så dyr, så känns de lite onödigt att lägga ner pengar på nåt man har hemma som kan passa
Har du en passande bult så kan du givetvis använda den.