Försämrat axx och toppfart!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Zorpox
Elmoped

Försämrat axx och toppfart!

Inlägg av Zorpox »

Jag har fått ett problem med min Aerox -11. jag har haft trimdelar på sedan jag fick moppen. Det är ett Yasuni Scooter Z rör och 4g vikter, resten i motorn är original. i början så gick moppe skit bra, grymt axx och toppfarten var runt 70-75 km/h (enligt hastighetsmätaren). men nu för typ 2 veckor sen så har den börjat gå väldigt konstigt! den är väldigt seg på att komma iväg(vilket den inte var förut alls), och toppfarten har minskat väldigt mycket! nu går den knappt i 60 km/h. Och den har sämst axx!! och på toppfarten så börjar det låta från moppen, vet inte om det är variatorn och från motorn. men det är ett skramlande ljud. jag har ingen amning vad som har hänt, från att gå svin bra till att gå skit! Bara sådär!
jag skulle uppskatta om nån kunde hjälpa mig och kanske vet vad felet är!
behöver jag byta munstycke tror ni? är det felet kanske?
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Kan börja med att fråga :

När fick du moppen?
När brukade du den första gången?
Om 2012 under sommaren/hösten, när ställde du av den, samt uppstod problemen bara när du började köra i år (2013)?
Användarens profilbild
citrouz
Svårstartad skrothög

Inlägg av citrouz »

Byt upp 5-10 str. i munstycke. Har du öppnat variatorn och kollat ens? Remmen kan va sliten, eventuellt remslir
Gör moppetiden oförglömlig till varje pris.
Zorpox
Elmoped

Inlägg av Zorpox »

Moppen är en 2011:a men uttagen 2012.
jag brukade den för i oktober 2012!
jag ställde aldrig av den, jag har kört med den hela vintern(utan problem)!
fast kan det vara ett problem att köra med moppen på vintern?
Användarens profilbild
citrouz
Svårstartad skrothög

Inlägg av citrouz »

Zorpox skrev:Moppen är en 2011:a men uttagen 2012.
hmm, min hade faktiskt lika symptom.. fast min började med dålig axx och toppfart. sen gick den nästan inte(på vintern) jag rengjorde förgasren, bytte upp i munstycke från 62 till 72 och satte på öppet luftfilter, då jävlar gick hon som en klocka
Zorpox
Elmoped

Inlägg av Zorpox »

Tror du att det skulle kunna funka för min moppe också? I såna fall hade det ju varit grymt!
och vad menar du med ett öppet luftfilter haha? jag är inte jätte kunnig så att :)
Användarens profilbild
citrouz
Svårstartad skrothög

Inlägg av citrouz »

Kanske, om du har möjlighet så lägg upp en video på hur moppen låter hela registret, från 0 till toppfart alltså.

Istället för en luftburk som renar luften som ska in i förgasaren, så har man ett öppet filter utan luftburk. Om du är okunnig, så kan du behöva ta hjälp av någon för att rengöra förgasaren och det, men gör det mesta själv så att du lär dig! :)
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Kan bero på att det blivit varmare nu, att den behöver lite större munstycke, testa att byta upp dig några storlekar. Fast å andra sidan bör det inte bli så över natten, vet inte om man vågar säga att något kan ha tagit skada av att du kört på (antagligen) originalmunstycke, men det är ju svårt att veta utan att öppna upp.

Gör som så att du tar och badar förgasaren i lite bensin (ta en 1.5l Cola-flaska, klipp av på mitten ungefär, fyll med bensin, skruva av flottörkopp, flottör, munstycken m.m från förgasaren, lägg i), går den inte bra efter det så kan du i första hand försöka höja nålen (sänk clipset på nålen), om inte det funkar så byt till större munstyckesstorlek... Eller så kan du testa att höja nålen innan du rengör förgasaren
Zorpox
Elmoped

Inlägg av Zorpox »

Okej jag får testa detta!! :)
men en bra idé är att skaffa nytt munstycke va?

plus, min kompis sa att kolvringarna kan ha hamnat snett och det är det som gör det där skramlande ljudet i motorn. tror ni att det kan vara så? :O
Användarens profilbild
citrouz
Svårstartad skrothög

Inlägg av citrouz »

Zorpox skrev:Okej jag får testa detta!! :)
men en bra idé är att skaffa nytt munstycke va?

plus, min kompis sa att kolvringarna kan ha hamnat snett och det är det som gör det där skramlande ljudet i motorn. tror ni att det kan vara så? :O
nja, skulle gått sämre då
Zorpox
Elmoped

Inlägg av Zorpox »

Okej men jag testar med att byta munstycke och rengöra förgasaren till att börja med, får se om den går som vanligt igen efter det! :)
Användarens profilbild
citrouz
Svårstartad skrothög

Inlägg av citrouz »

gör't
Zorpox
Elmoped

Inlägg av Zorpox »

jag har inte haft moppen på service sen jag fick den, för farsan har inte orkat fixa det. tror du det skulle behövas? den har gått runt 300 mil!
Användarens profilbild
AntonBernhardsson02
Avstängd

Inlägg av AntonBernhardsson02 »

2stroke skrev:
Kan bero på att det blivit varmare nu, att den behöver lite större munstycke, testa att byta upp dig några storlekar. Fast å andra sidan bör det inte bli så över natten, vet inte om man vågar säga att något kan ha tagit skada av att du kört på (antagligen) originalmunstycke, men det är ju svårt att veta utan att öppna upp.

Gör som så att du tar och badar förgasaren i lite bensin (ta en 1.5l Cola-flaska, klipp av på mitten ungefär, fyll med bensin, skruva av flottörkopp, flottör, munstycken m.m från förgasaren, lägg i), går den inte bra efter det så kan du i första hand försöka höja nålen (sänk clipset på nålen), om inte det funkar så byt till större munstyckesstorlek... Eller så kan du testa att höja nålen innan du rengör förgasaren
är det inte tvärtom när det gäller munstycken på vintern och sommarn är det inte så att man ska höga på vintern och sänka på sommarn eller är det jag som fått det fel.
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
it is not the fart counts, it is the smell.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

AntonBernhardsson02 skrev:
2stroke skrev:

är det inte tvärtom när det gäller munstycken på vintern och sommarn är det inte så att man ska höga på vintern och sänka på sommarn eller är det jag som fått det fel.
nej det är korrekt
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robb4n »

Demuz skrev:
AntonBernhardsson02 skrev:
2stroke skrev: Kan bero på att det blivit varmare nu, att den behöver lite större munstycke, testa att byta upp dig några storlekar. Fast å andra sidan bör det inte bli så över natten, vet inte om man vågar säga att något kan ha tagit skada av att du kört på (antagligen) originalmunstycke, men det är ju svårt att veta utan att öppna upp.

nej det är korrekt

Hade också fått för mig att man ska höja till vintern..
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
citrouz
Svårstartad skrothög

Inlägg av citrouz »

ROBBAN_Derbi skrev:
Demuz skrev:
AntonBernhardsson02 skrev: är det inte tvärtom när det gäller munstycken på vintern och sommarn är det inte så att man ska höga på vintern och sänka på sommarn eller är det jag som fått det fel.
nej det är korrekt

Hade också fått för mig att man ska höja till vintern..
jag med.. men okej
Skriv svar