PGO Big Max allmänna frågor

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
eggz
Elmoped

PGO Big Max allmänna frågor

Inlägg av eggz »

Jag har ett mindre scooterprojekt där jag skall fixa iordning en PGB Big Max som jag köpt. Scootern var i bruksskick men många vesäntliga saker fungerar inte.

Själva projektet finns här. Jag tänkte dock använda den här tråden till att ställa frågor.

Centralstöden dras inte upp automatiskt utan hänger kvar i "mellanläge". Har bytt till en ny fjäder vilket inte hjälpte. Kan det ha att göra med dålig smörjning som gör att fjädern inte orkar dra upp stödet?

Hur fungerar bromsljuset? Baklampan har jag fixat men ser ingen skillnad i styrka när jag bromsar.
TheKing
Elmoped

Inlägg av TheKing »

baklampan är för att sensorn i bromshandtaget inte funkar vilket är ganska normalt moppar om de blivit utsatta för vatten men jag vet inte hur man byter det
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Vid centralstödets ledande del brukar samlas massor av skit som gör att stödet blir trögt och inte dras upp automatiskt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
eggz
Elmoped

Inlägg av eggz »

TheKing skrev:baklampan är för att sensorn i bromshandtaget inte funkar vilket är ganska normalt moppar om de blivit utsatta för vatten men jag vet inte hur man byter det
Tack för info. Skall kolla sensorn. Borde vara rätt lätt att hitta. Fungerar det så att det skickas mer ström till lampan när man bromsar vilket ger ett starkar ljus?
eggz
Elmoped

Inlägg av eggz »

runners skrev:Vid centralstödets ledande del brukar samlas massor av skit som gör att stödet blir trögt och inte dras upp automatiskt.
Tack för info. Ja, där var massa skit. Försökte göra rent bäst det gick men det hjälpte inte. Hur gör man bäst rent, högtryckstvätt?
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Om du trycker upp stödet sista biten, stannar det där då?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
eggz
Elmoped

Inlägg av eggz »

Persson97 skrev:Om du trycker upp stödet sista biten, stannar det där då?
Ja det gör det.
eggz
Elmoped

Inlägg av eggz »

Några nya frågor:

Slangen som går runt gasvajern sitter inte fast i förgasaren utan dras upp när man gasar så att ca 1 cm av vajern ligger fri. Någon fara? Hur fixa?
Bild:[spoiler]Bild[/spoiler]

Hur justerar man hastighetsmätaren? Den sitter ju med en vajer i framnavet. Visar just nu ca dubbelt så hög hastighet som den skall

Skall luftfiltret se ut så här?

Bakljuset fungerar ej. Bromsljuset funkar dock. Kan det ha att göra med en kabel som ej leder någonstans? Finns en kabel som verkar gå från baklampan och som slutar i en gul kontakt.

Finns även en annan kabel som verkar komma från generatorn men som inte heller leder någonstans. Den har en vit kontakt och passar inte ihop med den gula.
Bilder:[spoiler]Bild

Bild[/spoiler]
eggz
Elmoped

Inlägg av eggz »

En av frågorna kan jag svara på själv. Det var inte bra att gasvajern låg som den låg. Den gick nämligen av igår. Först fransade den sig vilket ledde till att den fastnade på maxgas. Ganska otervligt på en trimmad 70cc :)

Är det ingen som har koll på hur man justerar en hastighetsmätare? (se frågor med bild ovan)
eggz
Elmoped

Inlägg av eggz »

Finns det inte någon som vet hur/om det går att justera en makanisk hastighetsmätare (vire)?
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Går det ens?
Skriv svar