koppla slutsteg???

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
maccan92
Elmoped

koppla slutsteg???

Inlägg av maccan92 »

tjenare.. är helt ny med slutsteg och sånt men undrar hur man kopplar elen så steget får ström. . . om jag har fattat rätt så har man 3st "el kablar" en remote kabel, en plus kabel och en som ska jorda.. och ska man koppla remote kabel på plus på batteriet, röda kabeln på plus på batteriet och svarta ska jorda ?? är det så lr hur kopplar man ??
mt5a_stunt
Kinaraket

Inlägg av mt5a_stunt »

svarta ä minus röd är plus å den andra vilken färg ä de på den
Cepehjulet
Elmoped

Inlägg av Cepehjulet »

jag ahr stereo i min moppe, och då är röd till plus på batteriet, svart till minus på batteriet, och nån remote kabel vet jag inte.. har så att man stänger av och på stereon på en strömbrytare så den behövs inte... =)
Foozoo
Elmoped

Inlägg av Foozoo »

det som ni säger stämmer delvis, svart är minus/jord och röd är plus och remote sladden har du för att starta steget om du vill så kan jag kolla om den ska sitta på plus elr minus för jag har slutsteg i min moppe
maccan92
Elmoped

Inlägg av maccan92 »

okej :) tackar, ehh, den är typ rosa.. men vad menade du med strömbrytaren? på remote kabeln lr från batteriet -- strömbrytare -- slutsteget?? för på mitt slutsteg som jag fick av en kompis så har han kopplat om lite, för han hade den i sin epa för ett par år sen.. men då är svarta kabeln som den ska, men remote kabeln och röda plus kabeln går ihop och slutar men en ände.. men det är väl bara att ta röd på plus, svart på minus ?? :)
Cepehjulet
Elmoped

Inlägg av Cepehjulet »

maccan92 skrev:okej :) tackar, ehh, den är typ rosa.. men vad menade du med strömbrytaren? på remote kabeln lr från batteriet -- strömbrytare -- slutsteget?? för på mitt slutsteg som jag fick av en kompis så har han kopplat om lite, för han hade den i sin epa för ett par år sen.. men då är svarta kabeln som den ska, men remote kabeln och röda plus kabeln går ihop och slutar men en ände.. men det är väl bara att ta röd på plus, svart på minus ?? :)
alltså, om du kopplar röd på plus och svart på minus, borde stereon funka. och du kan ju då stoppa en strömbrytare på pluskabeln, och gärna en "hängsäkring" ( på plus ) så att den inte kan kortslutas av nån anledning =) Sen då, från slutsteget till högtalarna, och en kabel från slutsteget till din musik källa, som i mitt fall är min mobiltelefon =) mycket enkelt och simpelt =) rätta mej om jag har fel ;P
maccan92
Elmoped

Inlägg av maccan92 »

okej tack så mkt cepehjulet, då vet jag :) jag kmr hem imorn kväll så blir att prova då ;) funkar det inte så hör jag av mig ;) hahaha
T-J
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av T-J »

Röd= plus (b+)
gul=plus (b+)
svart=minus (ground/gnd)

dessa ska gå till batteriet
----------------------------------

r= remote (oftast blå)
Den här ska gå till slutstegets R eller till b+ med en strömbrytare på
-------------------