Strul med bromsar KMX 125.

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Strul med bromsar KMX 125.

Inlägg av Vixhall »

Tjenare, jag har en Kawaskaki KMX 125:a som har väldigt dålig broms fram.
Det är sprillarns nya brombelägg, men jag har aldrig fått upp något tryck, du kan trycka bromsen in i handtaget utan att låsa hjulet. Jag har bytt olja och luftat flera flera gånger, jag har kollat efter yttre och inre läckage men inte hittat något. Nu har jag bytt hela handtaget och lånat ett handtag från en fiddy men samma resultat... Man får upp lite tryck så det blir hyfsat motstånd men inte alls tillräckligt.

Kan det vara bromsslagen som expanderar eller vad tror du?
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp

Re: Strul med bromsar KMX 125.

Inlägg av SNODDAS15 »

Vixhall skrev:Tjenare, jag har en Kawaskaki KMX 125:a som har väldigt dålig broms fram.
Det är sprillarns nya brombelägg, men jag har aldrig fått upp något tryck, du kan trycka bromsen in i handtaget utan att låsa hjulet. Jag har bytt olja och luftat flera flera gånger, jag har kollat efter yttre och inre läckage men inte hittat något. Nu har jag bytt hela handtaget och lånat ett handtag från en fiddy men samma resultat... Man får upp lite tryck så det blir hyfsat motstånd men inte alls tillräckligt.

Kan det vara bromsslagen som expanderar eller vad tror du?
http://www.twostrokerider.se/lufta-skivbromsar/

Han tar upp några återkommande problem, bla ditt :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Inte så att det har kommit olja på bromsok/bromsskiva? Hade samma problem på min dåvarande cross, och samma problem på min nuvarande moped, och det är olja ifrån framgaffeln som läckt ner :p
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

Kanske dags att byta packning i Oket?
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Det är inga yttre eller inre läckage, inte någon typ av olja på skivan eller beläggen, allt är i sin ordning förutom att jag aldrig får upp något tryck. Man kan lufta sig less. Kommer ut luft till en början sen när systemet är luftfritt så är det ändå så att det är kvar luft men man kan lufta sig less och det kommer ändå inte.

Har köpt en ny bromsslang nu som ska prövas.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

prova tryck inte olja "bakvägen" med en slang och flaska, då det ibland kan vara väldigt svårt att få ut all luft genom vanlig luftning :)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Nu har jag bytt bromsslang och det gav lysande resultat, nu får jag upp trycket och hjulet låser sig. Fortfarande för lite för att klara besiktning men ska köra in beläggen och göra en ordrentlig luftning. :)
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Kan tillägga att bromsslangen ökade bara bromverkan med typ 10%, har tagit isär hela systemet och hittar inte ett fel!

Köpte ett komplett bromssystem från en granne. Var från en fiddy som hade liknande bromsok och satt dit, nu funkar det förutom att beläggen inte är inötta. Å när jag höll på att nöta in bromsbeläggen så far kopplingwiren, beställt ny från Lelles nu...
Användarens profilbild
kjsebbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av kjsebbe »

6 poster efter varandra, vad hände där? :roll:
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

kjsebbe skrev:6 poster efter varandra, vad hände där? :roll:
Har ingen aning, såg det först nu...
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

kjsebbe skrev:6 poster efter varandra, vad hände där? :roll:
Uppenbarligen att det har laggat till, skippa oneliners som inte fyller någon funktion.
Skriv svar