hejsan! nu är det så att jag har haft problem med topplocks packningen på min AM6 men i lördags så ja jag dit den gamla packningen + biltemas "packnings massa" på båda sidorna av den och satte dit det. förut så hade det kommit vatten ur avgasporten men nu när jag fyllde i vatten så startade den och gick bra men på lördagen när jag höll på med lite innställningar av förgasaren så efter ett tag så började det spruta olja blandat med vatten ur motorn. Olje blandningen är vit och ser ut som grädde ungefär.
aja nu till min fråga. kan det läcka in vatten i motorn någon annan stans en i topp locket, för när jag kollade nivån i kylaren så var den tom efter att jag tömt den på olja.
Kan vara cylinderfots packningen som är dålig då du öppnade och inte bytte den, så skulle köpt nytt packningsset och bytt kolv + ringar + packningar när du ändå håller på. Ska nog lösa ditt problem.
Man byter alltid packningar när man tar av cylindern, för att packningar är engångs grejer. Sådant byter man direkt när de är använda en gång.
EDIT: Såg nu att du bytte den packningen också, ja isåfall, no clue ifrån min sida.
Roxxen96 skrev:Kan vara cylinderfots packningen som är dålig då du öppnade och inte bytte den, så skulle köpt nytt packningsset och bytt kolv + ringar + packningar när du ändå håller på. Ska nog lösa ditt problem.
Man byter alltid packningar när man tar av cylindern, för att packningar är engångs grejer. Sådant byter man direkt när de är använda en gång.
jag bytte ju den medans jag höll på med toppen, men det kanske får bli helt nya packningar?
ska trycktesta den i helgen så kanske jag kan se vart den läcker
Roxxen96 skrev:Kan vara cylinderfots packningen som är dålig då du öppnade och inte bytte den, så skulle köpt nytt packningsset och bytt kolv + ringar + packningar när du ändå håller på. Ska nog lösa ditt problem.
Man byter alltid packningar när man tar av cylindern, för att packningar är engångs grejer. Sådant byter man direkt när de är använda en gång.
jag bytte ju den medans jag höll på med toppen, men det kanske får bli helt nya packningar?
ska trycktesta den i helgen så kanske jag kan se vart den läcker
Om du satte i gamla så beror det på det, du ska sätta i splitt nya när du tar av cylindern, eftersom packningar är en gångs grejer.
Roxxen96 skrev:Kan vara cylinderfots packningen som är dålig då du öppnade och inte bytte den, så skulle köpt nytt packningsset och bytt kolv + ringar + packningar när du ändå håller på. Ska nog lösa ditt problem.
Man byter alltid packningar när man tar av cylindern, för att packningar är engångs grejer. Sådant byter man direkt när de är använda en gång.
jag bytte ju den medans jag höll på med toppen, men det kanske får bli helt nya packningar?
ska trycktesta den i helgen så kanske jag kan se vart den läcker
Om du satte i gamla så beror det på det, du ska sätta i splitt nya när du tar av cylindern, eftersom packningar är en gångs grejer.
okej men jag är mest intresserad av om det finns någon annan stans det kan läcka vatten
jarken skrev:Går vattnet genom blocket på AM6 ? Alltså går det igenom cylinderfoten?
jaa det går igenom blocket men kan det läcka någonstana på vägen till cylinderfoten? kan det vara vattenpumps kåpan som strular?
Då kan de även gå in igenom cylinderfoten. På EBS motorn så går de inte ner i blocket, då kan de bara läcka igenom vid topplocket.
Kommer det ner vatten i växellådsoljan? eller är det bensinen du menar? För cylinder/vev/vevhuset är ju separerat ifrån växellådan och kopplingen. Om de skall komma in vatten till oljan så vore de väl igenom packboxarna till vattenpumpsaxeln. Kommer det in i cylinder/vevhuset så är det genom topplockspackningen/cylinderfotspackningen/blockhalvspackningen
jarken skrev:Går vattnet genom blocket på AM6 ? Alltså går det igenom cylinderfoten?
jaa det går igenom blocket men kan det läcka någonstana på vägen till cylinderfoten? kan det vara vattenpumps kåpan som strular?
Då kan de även gå in igenom cylinderfoten. På EBS motorn så går de inte ner i blocket, då kan de bara läcka igenom vid topplocket.
Kommer det ner vatten i växellådsoljan? eller är det bensinen du menar? För cylinder/vev/vevhuset är ju separerat ifrån växellådan och kopplingen. Om de skall komma in vatten till oljan så vore de väl igenom packboxarna till vattenpumpsaxeln. Kommer det in i cylinder/vevhuset så är det genom topplockspackningen/cylinderfotspackningen/blockhalvspackningen
jaa det är det som jag vill veta, det är växelådsoljan den kommer ner till så då blir det att klyva motorn då? fan då. men är allt det övriga separat?
aja tack iaf
Bumpar denna tråd då jag har samma problem.
Jag har en RYZ 03 AM6 där det kom in vatten i växellådan. Så jag renoverade vattenpumpen och bytte packboxen som sitter där men det kommer ändå in vatten i lådan. Kan det läcka in vatten något med stans än vid packboxen vid vattenpumpen?
Ägare av
Nissan 200sx s13 1991 som inväntar skylinemotor
Opel omega caravan 2,0 16V
Opel omega MV6
Honda cr 125r 1986
Gokart med Parilla 100cc motor