AM6 läcker vatten in i motorn.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

AM6 läcker vatten in i motorn.

Inlägg av Wennerbo »

hejsan! nu är det så att jag har haft problem med topplocks packningen på min AM6 men i lördags så ja jag dit den gamla packningen + biltemas "packnings massa" på båda sidorna av den och satte dit det. förut så hade det kommit vatten ur avgasporten men nu när jag fyllde i vatten så startade den och gick bra men på lördagen när jag höll på med lite innställningar av förgasaren så efter ett tag så började det spruta olja blandat med vatten ur motorn. Olje blandningen är vit och ser ut som grädde ungefär.

aja nu till min fråga. kan det läcka in vatten i motorn någon annan stans en i topp locket, för när jag kollade nivån i kylaren så var den tom efter att jag tömt den på olja.

så vart kan den läcka?

mvh :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

kan läcka nere vid cylinder foten gjorde så på min.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

david96 skrev:kan läcka nere vid cylinder foten gjorde så på min.
du menar vid cylinderfots packningen? nja jag trodde den gjorde det innan så då bytte jag den till en helt ny jag hade...
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Kan vara cylinderfots packningen som är dålig då du öppnade och inte bytte den, så skulle köpt nytt packningsset och bytt kolv + ringar + packningar när du ändå håller på. Ska nog lösa ditt problem.

Man byter alltid packningar när man tar av cylindern, för att packningar är engångs grejer. Sådant byter man direkt när de är använda en gång.

EDIT: Såg nu att du bytte den packningen också, ja isåfall, no clue ifrån min sida.
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

Roxxen96 skrev:Kan vara cylinderfots packningen som är dålig då du öppnade och inte bytte den, så skulle köpt nytt packningsset och bytt kolv + ringar + packningar när du ändå håller på. Ska nog lösa ditt problem.

Man byter alltid packningar när man tar av cylindern, för att packningar är engångs grejer. Sådant byter man direkt när de är använda en gång.
jag bytte ju den medans jag höll på med toppen, men det kanske får bli helt nya packningar?

ska trycktesta den i helgen så kanske jag kan se vart den läcker
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Wennerbo skrev:
Roxxen96 skrev:Kan vara cylinderfots packningen som är dålig då du öppnade och inte bytte den, så skulle köpt nytt packningsset och bytt kolv + ringar + packningar när du ändå håller på. Ska nog lösa ditt problem.

jag bytte ju den medans jag höll på med toppen, men det kanske får bli helt nya packningar?

Om du satte i gamla så beror det på det, du ska sätta i splitt nya när du tar av cylindern, eftersom packningar är en gångs grejer.
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

Roxxen96 skrev:
Wennerbo skrev:

Om du satte i gamla så beror det på det, du ska sätta i splitt nya när du tar av cylindern, eftersom packningar är en gångs grejer.
okej men jag är mest intresserad av om det finns någon annan stans det kan läcka vatten
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Går vattnet genom blocket på AM6 ? Alltså går det igenom cylinderfoten?
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

Kan vara vattenpumps tät ringarna också :roll:
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

jarken skrev:Går vattnet genom blocket på AM6 ? Alltså går det igenom cylinderfoten?
jaa det går igenom blocket men kan det läcka någonstana på vägen till cylinderfoten? kan det vara vattenpumps kåpan som strular?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Wennerbo skrev:
jarken skrev:Går vattnet genom blocket på AM6 ? Alltså går det igenom cylinderfoten?
jaa det går igenom blocket men kan det läcka någonstana på vägen till cylinderfoten? kan det vara vattenpumps kåpan som strular?
Då kan de även gå in igenom cylinderfoten. På EBS motorn så går de inte ner i blocket, då kan de bara läcka igenom vid topplocket.

Kommer det ner vatten i växellådsoljan? eller är det bensinen du menar? För cylinder/vev/vevhuset är ju separerat ifrån växellådan och kopplingen. Om de skall komma in vatten till oljan så vore de väl igenom packboxarna till vattenpumpsaxeln. Kommer det in i cylinder/vevhuset så är det genom topplockspackningen/cylinderfotspackningen/blockhalvspackningen :)
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

jarken skrev:
Wennerbo skrev:
Då kan de även gå in igenom cylinderfoten. På EBS motorn så går de inte ner i blocket, då kan de bara läcka igenom vid topplocket.

Kommer det ner vatten i växellådsoljan? eller är det bensinen du menar? För cylinder/vev/vevhuset är ju separerat ifrån växellådan och kopplingen. Om de skall komma in vatten till oljan så vore de väl igenom packboxarna till vattenpumpsaxeln. Kommer det in i cylinder/vevhuset så är det genom topplockspackningen/cylinderfotspackningen/blockhalvspackningen :)
jaa det är det som jag vill veta, det är växelådsoljan den kommer ner till så då blir det att klyva motorn då? fan då. men är allt det övriga separat?
aja tack iaf
OverdooZ
Elmoped

Inlägg av OverdooZ »

Bumpar denna tråd då jag har samma problem.
Jag har en RYZ 03 AM6 där det kom in vatten i växellådan. Så jag renoverade vattenpumpen och bytte packboxen som sitter där men det kommer ändå in vatten i lådan. Kan det läcka in vatten något med stans än vid packboxen vid vattenpumpen?
Ägare av
Nissan 200sx s13 1991 som inväntar skylinemotor
Opel omega caravan 2,0 16V
Opel omega MV6
Honda cr 125r 1986
Gokart med Parilla 100cc motor
Skriv svar