Stänga av manuell soppakran eller ej?

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Stänga av manuell soppakran eller ej?

Inlägg av 1337_Anton »

Tjenare, läste nån tråd om att nåns förgasare flödar och det verkar tjorvigt.
Jag har alltid soppakranen på ON spelar ingen roll om den står 1 min eller 10dagar, är det dumt?
Varför skulle den flöda över? hur blir det? bara ta ur stiftet och kicka sen på med det och köra?

Ska jag börja stänga av soppakranen eller bara vara lugn?:)
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

har alltid den på on
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ibland håller inte flottörnålen i förgasaren helt tätt och då kan det stå och fylla upp flottörhuset om inte ensinen förbrukas, och det rinner ut ur förgasaren. Det kommer inte rinna ner i motorn, så länge flödarutgångarna inte är täppta. Så det är inte värre än att du läcker ut all bensin på backen i princip.

Läcker det inget nu behöver du inte stänga kranen, men en vacker dag kommer det börja läcka när det kommer in lite smuts så det är ingen dum idé att ta för vana att stänga kranen. Kan hända att du får in smuts i flottören när du kör och då kan det stå och rinna ganska bra när du parkerar moppen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Inlägg av 1337_Anton »

bensinskalle: Joo det rinner ju och fyller flottören, men ser att vissa pratar om att det fyller vevhuset och motorn måste kylvas, känns som skitsnack för att man hade på kranen, kan inte stämma va?:)
NOName?: Som jag då, alltid gått fint som fan :)
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

1337_Anton skrev:bensinskalle: Joo det rinner ju och fyller flottören, men ser att vissa pratar om att det fyller vevhuset och motorn måste kylvas, känns som skitsnack för att man hade på kranen, kan inte stämma va?:)
du får vända uppochned på moppen så bensinen åker ut vevhuset och det om motorn fylls med bensin, och det är inte kul
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Inlägg av 1337_Anton »

Törnan skrev:
1337_Anton skrev:bensinskalle: Joo det rinner ju och fyller flottören, men ser att vissa pratar om att det fyller vevhuset och motorn måste kylvas, känns som skitsnack för att man hade på kranen, kan inte stämma va?:)
du får vända uppochned på moppen så bensinen åker ut vevhuset och det om motorn fylls med bensin, och det är inte kul
det har du rätt i, hellre det än klyva ;)
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd

Inlägg av Maximax »

Jag stänger alltid av soppakranen på min typhoon, startar alltid på första.kicken, däremot stänger jag inte av den kan det ta mellan 3till30 kickar att få igång den
Bild
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

1337_Anton skrev:
Törnan skrev:
det har du rätt i, hellre det än klyva ;)
så ja tycker att du vrider av soppakran för säkerhetens skull ;)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Inlägg av 1337_Anton »

maximax, dålig packning eller nått liknande?:)
Törnan: Tror också jag får göra det, tack för svarena! :)
Användarens profilbild
tobbepihl
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av tobbepihl »

jag stänger aldrig av min bensin kran och min moppe startar alltid direkt
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd

Inlägg av Maximax »

1337_Anton skrev:maximax, dålig packning eller nått liknande?:)
Törnan: Tror också jag får göra det, tack föri svarena! :)
ingen aning, dock stör det inte mig, blivit en vana, så varje gång jag cyklar så försöker jag stänga av soppakranen
Bild
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Törnan skrev:
klyva moped pga bensin i vevhuset, seems legit. :roll:
bibapeolola
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Stänger alltid kranen när jag åker moppe med manuell kran och den ska vara avstängd mer än tio minuter. Visserligen brukar många förgasare vara pålitliga så flottör & nål håller tätt, men det finns ingen anledning att ens ta risken när det bara tar två sekunder att vrida om kranen.

Angående motorklyvning p.g.a. vevhus fullt med soppa så finns det ett uns av sanning där.
Vissa förgasare har inga överflödshål som släpper ut soppan om förgasaren flödar över så soppan rinner in i motorn istället, om överflödshålen täppts igen på en förgasare som har det hamnar soppan i motorn också (och folk som inte förstår hur förgasare fungerar verkar gilla att bara täppa igen där soppan kommer ut när det flödar istället för att laga felet).
Som ni säkert lärt er i fysiken kan luft komprimeras, men inte vätskor. Normalt när kolven går ner komprimeras luften i vevhuset, om det är knökfullt med bensin istället blir det tvärstopp för kolven om inte bensinen hittar eller skapar en väg ut - och det kan t.ex. betyda att den trycker loss/sönder en av packboxarna till vevaxeln. Såna fel kan kräva en motorrivning för att repareras. Händer inte så ofta, men värt att tänka på innan man börjar stampa på kicken för att motorn inte går runt när förgasaren flödat över...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
1337_Anton
Elmoped

Inlägg av 1337_Anton »

tobbepihl: går lika bra för dig och mig då:)

Maximax: joo det är väll lika:)

Axel: vissa vet inte vad dem säger och skriver :)

Erik: Jo jag har börjat stänga av den nu;)
Kan hända att det är som du säger men dem flesta har nog överflödsnål :)
Tack för texten, lärde mig något ;)
Skriv svar