Växellåda rasad på äldre Derbi?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Puckelbruden
Elmoped

Växellåda rasad på äldre Derbi?

Inlägg av Puckelbruden »

Hej!

Nu har moppen dampat färdigt! Nu kom det slutliga när det inte gick att fippla i växeln. Moppen har stått i 3 år och jag köpte den nu för några månader sedan, den har fungerat bra i växellådan tills senaste tiden. Det började med att den har ett glapp mellan 4-5:an, sedan blev det värre att ibland så tog inte växlarna. Alltså man kunde peta upp pinnen men ingen växel lades i. Då var det att 1,friläge och 2:an fungerade.

Så till problemet, idag vände allt och så slutade 1:an att fungera. Hur man än petar nedåt så hakar inte 1:an i... :( Det är helt lealöst i växelpetarn när man tar i ettan. Det lät inte heller ALLS bra när man försöker köra den, växlarna smäller och det hackar och det låter inte alls bra.

Finns det något hopp för den? Eller är det klyva motorn? Är det värt pengarna att försöka fixa den? Då det är en -99? Tacksam för vettiga svar =)
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Thoz3 »

jag har en komplett motor om du vill köpa biligt
Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Du får nog klyva motorn och ta en titt på det, släng upp en bild på hur det ser ut med!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
flaka-power
Elmoped
Kontakt:

mopedens garageägare

Inlägg av flaka-power »

moppen står just nu ihop plockad hemma hos mig :p

http://www.moppenet.nu/showthread.php/2 ... post409866
orkar inte skriva allt så länkar till en tråd på moppenet där ja skrivit om det också.

och du thoz3, är det några problem med den och vad är billigt?

och till dig som ville klyva. hon har inte haft cross så jättelänge å e därför mer van vid en scooter. jag är mer van vid AM6 men aldrig klyvt en motor förut
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Växelmekanismen är uppdelad på två platser, dels är själva växellådan m.m. inne i blocket och kräver klyvning för att man ska komma åt det, men en del av dom grejerna som styr själva växlingen sitter innanför högra motorkåpan relativt lätt åtkomligt - motorn kan sitta kvar i ramen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
flaka-power
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av flaka-power »

mm, men vad man kunde se innanför kopplingskåpan så såg växelgivaren riktig ut och allting rörde sig som de skulle där :/
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

testa att ta bort cylindern, och kolven, och fylla upp vevhuset med oljeblandad bensin och kicka 5-10 ggr. Det löste min växellåda och allt som har med vevhuset och kolven att göra :)
Bild
Användarens profilbild
flaka-power
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av flaka-power »

Asddfgf4 skrev:testa att ta bort cylindern, och kolven, och fylla upp vevhuset med oljeblandad bensin och kicka 5-10 ggr. Det löste min växellåda och allt som har med vevhuset och kolven att göra :)
okey.. men va va de me din växellåda? å sen så hitta vi metallbitar i oljan också ju så..
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

flaka-power skrev:
Asddfgf4 skrev:testa att ta bort cylindern, och kolven, och fylla upp vevhuset med oljeblandad bensin och kicka 5-10 ggr. Det löste min växellåda och allt som har med vevhuset och kolven att göra :)
okey.. men va va de me din växellåda? å sen så hitta vi metallbitar i oljan också ju så..

intressant svar? hur kunna det hjälpa din växellåda för att du hiva ner bensin i vevhuset? mig veteligen har dom ingen kontakt me varandra :roll:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
flaka-power
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av flaka-power »

saile96 skrev:
flaka-power skrev:

intressant svar? hur kunna det hjälpa din växellåda för att du hiva ner bensin i vevhuset? mig veteligen har dom ingen kontakt me varandra :roll:
bra poäng där xd hade dom varit i kontakt.. hade man ju itne behövt motorolja direkt xd
Puckelbruden
Elmoped

Inlägg av Puckelbruden »

Ingen som har en billig Derbi ebs - 99 motor till salu? Eller en Derbi motor som passar en puckelram?
Skriv svar