När de olika mopedfabrikaten importeras till Sverige måste dessa anpassas för våra lagar och förordningar. I många länder får mopederna gå betydligt fortare än 45 km/h. I Sverige genomgår mopderna strikta kontroller för att få säljas som EU-mopeder. Då väljer tillverkarna att strypa mopderna på olika sätt. Vanliga strypningar brukar vara:
Variatorring/hylsa, blindrör på avgasystemet samt strypring i avgasröret, strypning i luftburken, elektronisk strypning i CDI-boxen.
En del mopeder (vanligen) Boatian har även en skruv förgasaren vid trottelen som hindra att kunna gasa fullt ut som är ganska lätt att ta bort.
Men vill man inte trimma och riskera böter och uppskjutet lämp så finns det endå små justeringar på de flesta mopeder att göra för att öka effekten ett litet snäpp.
På många mopeder har tillverkarna valt att sätta i något för tunga variatorvikter, detta i syfte för att hålla bränsleförbrukningen lägre på mopeden. Redan i original kan vikterna ersättas med 1-gram lägre och genast har du bättre acc utan att det påverkar topphastigheten särskilt mycket. Men på de flesta mopeder kan du kompensera nedsatta hastigheten med byte av huvudmunstycket i förgasaren till 1-2 storlekar större eftersom att på många mopedfabrikat sitter för små munstycken i original. Motorn kommer då dessutom att gå renare än tidigare.
Många glömmer bort, eller vet inte, att överhettning av motorer är stor energitjuv som dessutom förkortar livslängden på din motor. Många mopeder slåss med överhettningsproblem i original och för de som väljer strypa av mopederna eller trimma blir ofta problemen än värre utan att de direkt påtalar uppmärksamhet av ägarna, mopeden kommer förlora fullt ut effekt i acc och topfart just på grund av detta. Redan i original bör man investera i bättre variatorfläkt och bättre ventilerad kopplingsklocka än de som sitter monterade original i motorn. Redan här kan du vinna lite acc och behålla effekten i motorn när motorn blir varm.
