Trimma och låta motorn vara original.

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Trimma och låta motorn vara original.

Inlägg av runners »

Går det trimma motorn utan lagen kan bevisa det? Man kan inte göra en missil av moppen men på de flesta mopder kan man justera så att den blir avsevärt piggare och trevligare att köra än tidigare utan att direkt trimma eller strypa av. Åtminstonde kan man plocka ut mera acc och få en motor att gå renare än den var tidigare.

När de olika mopedfabrikaten importeras till Sverige måste dessa anpassas för våra lagar och förordningar. I många länder får mopederna gå betydligt fortare än 45 km/h. I Sverige genomgår mopderna strikta kontroller för att få säljas som EU-mopeder. Då väljer tillverkarna att strypa mopderna på olika sätt. Vanliga strypningar brukar vara:

Variatorring/hylsa, blindrör på avgasystemet samt strypring i avgasröret, strypning i luftburken, elektronisk strypning i CDI-boxen.
En del mopeder (vanligen) Boatian har även en skruv förgasaren vid trottelen som hindra att kunna gasa fullt ut som är ganska lätt att ta bort.

Men vill man inte trimma och riskera böter och uppskjutet lämp så finns det endå små justeringar på de flesta mopeder att göra för att öka effekten ett litet snäpp.
På många mopeder har tillverkarna valt att sätta i något för tunga variatorvikter, detta i syfte för att hålla bränsleförbrukningen lägre på mopeden. Redan i original kan vikterna ersättas med 1-gram lägre och genast har du bättre acc utan att det påverkar topphastigheten särskilt mycket. Men på de flesta mopeder kan du kompensera nedsatta hastigheten med byte av huvudmunstycket i förgasaren till 1-2 storlekar större eftersom att på många mopedfabrikat sitter för små munstycken i original. Motorn kommer då dessutom att gå renare än tidigare.

Många glömmer bort, eller vet inte, att överhettning av motorer är stor energitjuv som dessutom förkortar livslängden på din motor. Många mopeder slåss med överhettningsproblem i original och för de som väljer strypa av mopederna eller trimma blir ofta problemen än värre utan att de direkt påtalar uppmärksamhet av ägarna, mopeden kommer förlora fullt ut effekt i acc och topfart just på grund av detta. Redan i original bör man investera i bättre variatorfläkt och bättre ventilerad kopplingsklocka än de som sitter monterade original i motorn. Redan här kan du vinna lite acc och behålla effekten i motorn när motorn blir varm. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 april 2013, 19:51
Ort: Skellefteå

Inlägg av Vixhall »

På äldre mopeder kan man lossa lite på fästet mellan förgasare och insug så motorn får lite tjuvluft, kan tjäna ca 5km/h om man har tur.
Skriv svar