För 3 dagar sedan så bytte jag kolv i min motor för kompet var lågt.
Den startade på första kicken och gick som en klocka!
Sen efter några körningar hemma så bestämde jag mig för att åka att tanka, Men jag kom inte så långt då moppen började misstända och tillslut dog.
Så jag rullade hem moppen och började felsöka. Först så trodde jag att det var den höga oljehalten som var orsaken (15%). Men nej
Så jag prövade med ett ny gammalt tändstift och då gick den normalt igen. Men nu idag när jag var ute och körde med kompisar dock väldigt långsamt och lagligt så uppstod problemet igen och jag fick bytta tändstift.
Tändstiften ser hela ut och gnista kommer det men den går skit dåligt på dom gamla stiften.
Nu till min fråga!
Vad är det som kan orsaka att stiften går sönder?
Ska jag bytta värmegrad när jag kör med extra oljeblandning?
Setup (Yamaha slider 07 med 08 motor)
Urpluggar orginal rör
Lätt portat cylinder för bättre fyllnadsgrad på låga varv.
17.5mm förgasare.
Ny kolv. (9 bars komp)
Allt i drivpaketet är bytt! (Variator, rem skivor, Kuggar osv)
When you walk my way
I feel the rush come over me
It's the things you say
That makes a rush come over me.. Headhunterz
Maximax skrev:En fråga bara.... Varför kör du på 15%
Kör inte med det nu dock, Jo jag skulle hälla på lite olja men jag typ drömde mig bort och hällde i en halvliter olja...
Är nog kvar olja sen du tanka, då brukar moppen släcka stifft. Annars kan de vara att du har felinställd förgasare sen du bytte kolv. Annars blire att kolla genom tändnignen!
KOLVBulten skrev:Inte 15% olja för fan!
De e därför den äter stift
Kör inte på det just nu, Kör 3%.
[spoiler]
AndreWidestedt skrev:
Runkenslider skrev:
Maximax skrev:En fråga bara.... Varför kör du på 15%
Kör inte med det nu dock, Jo jag skulle hälla på lite olja men jag typ drömde mig bort och hällde i en halvliter olja...
[/spoiler]
Är nog kvar olja sen du tanka, då brukar moppen släcka stifft. Annars kan de vara att du har felinställd förgasare sen du bytte kolv. Annars blire att kolla genom tändnignen!
För jag köra 3% Nu med oljan, Sedan förgasaren är det nog inte. Har inte bytt munstycke i förgasaren efter kolvbyttet bara skruvat på blandingskruven efter lite mer bensin
When you walk my way
It's the things you say
Jo jag bytte ju ut bensinen ganska fort och ersatte den med bensin med 1% olje-blandning. Det var därför jag skulle åka 1km för att tanka men stiftet gav up.
When you walk my way
It's the things you say
Jo jag bytte ju ut bensinen ganska fort och ersatte den med bensin med 1% olje-blandning. Det var därför jag skulle åka 1km för att tanka men stiftet gav up.
Stoppa i ett sprillans nytt stift så ska den nog gå bra!