Derbi Senda -09 hög tomgång/skenar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
senapsburk
Elmoped

Derbi Senda -09 hög tomgång/skenar

Inlägg av senapsburk »

Hej!

Jag köpte en Derbi i våras som renoveringsobjekt och nu har jag börjat att försöka få ordning på den.

Problemet är att den skenar, jag får alltså inte ner tomgången. Den går inte under 3000-4000 varv oavsett vad jag gör. Den börjar normalt men går sedan upp.

Luftskruven är i botten och jag kan bara få upp varvtalet om jag skruvar ut den.
Det var för stort munstycke för den var trimmad förr så jag bytte till neråt från 78 till 70 men det blev ingen skillnad.

Tjuvluft kan det inte vara för jag har sprutat startgas över hela förgasaren, insuget, cylindern etc men vartalet var detsamma.
Rengjort förgasaren har jag också gjort men ingenting då heller. Det kan inte heller vara gaswiren för den spänner inte eller dylikt.

Så nu står still för mig och det enda jag kan tänka mig att det är skulle vara är att trottelnålen är felinställd, alltså ger för MAGER blandning.
Men kan det verkligen vara det som gör att den spökar?
Om inte vad annars?

Tack på förhand, mvh Joel!

EDIT: Kan ibland skena till 6000-7000 varv.. se länk:
http://www.youtube.com/watch?v=ED5no2Dv ... r_embedded
Senast redigerad av senapsburk den 5 april 2013, 21:47, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Re: Derbi Senda -09 hög tomgång

Inlägg av G-son »

senapsburk skrev:Tjuvluft kan det inte vara för jag har sprutat startgas över hela förgasaren, insuget, cylindern etc men vartalet var detsamma.
Det kan finnas läckor på andra platser, t.ex. packboxarna på veven. Läcker den på vänstra sidan brukar det synas att det läckt lite olja från den, läcker den högra brukar motorn suga i sig växellådsolja och ryka rejält.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
senapsburk
Elmoped

Inlägg av senapsburk »

Jag har lyckats lokaliserat att felet ligger hos förgasaren. Eftersom den var "slarvigt" trimmad av förra ägaren, kan det vara så att han har bytt till en större förgasare eller annorlunda trottelnål?
Förgasaren är dellorto 17,5 mm och trottelnålen kan jag bara säga är jämntjock hela vägen.

Anledningen att jag tror att förra ägaren kan ha bytt nål/förgasare är att på min andra moped tycker jag att förgasaren är aningen mindre och trottelnålen är smalare nertill.

mvh Joel
koppelikopp
Elmoped

Inlägg av koppelikopp »

senapsburk skrev:Jag har lyckats lokaliserat att felet ligger hos förgasaren. Eftersom den var "slarvigt" trimmad av förra ägaren, kan det vara så att han har bytt till en större förgasare eller annorlunda trottelnål?
Förgasaren är dellorto 17,5 mm och trottelnålen kan jag bara säga är jämntjock hela vägen.

Anledningen att jag tror att förra ägaren kan ha bytt nål/förgasare är att på min andra moped tycker jag att förgasaren är aningen mindre och trottelnålen är smalare nertill.

mvh Joel
Jag har en dellorto 17,5mm och min trottelnål är jämn fast lite spetsig längst ner.
senapsburk
Elmoped

Inlägg av senapsburk »

koppelikopp skrev:
senapsburk skrev:Jag har lyckats lokaliserat att felet ligger hos förgasaren. Eftersom den var "slarvigt" trimmad av förra ägaren, kan det vara så att han har bytt till en större förgasare eller annorlunda trottelnål?

mvh Joel
Jag har en dellorto 17,5mm och min trottelnål är jämn fast lite spetsig längst ner.
Menar du att från mitten och neråt blir den smalare eller sista millimetern?
På förgasaren jag testade med var trottelnålen smalare från mitten och på den förgasaren som spökar är lite spetsig bara på sista lilla snutten.

EDIT: oj, vad knäppt det blev med citatet men struntsamma.. du hade kommit åt "Inaktivera BBCode i det här inlägget."-knappen... fixat /catoxxo
Skriv svar