chifen skrev:det låter inte mer för att motorn får mer luft btw utan för att det är öppnare och närmare cylindern så det kommer grövre ljud därifrån. luftburken har en "ljuddämpande" effekt som gör att det låter mindre
mm man hör ju hur den suger in,
man behöver inte ha på mopeden för att höra hur de låter för om du provar att snurra på variatorfläckten så hör du hur den suger in!
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
om du kollar hur dom kör me cross på bana så ser du varför dom har luftburk. ett sportfilter ger alltid bra luft som inte en luftburk på MOPED inte alltid gör"!eftersom man köper till ett sportluftsfilter antagligen för att man ska kunna få mer luft när man har trimmat!
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
henry, de sitter "sportluftfilter" i de som man kan kalla för luftburk hos crossar.. Burken funkar bara som skydd då de skvätter massa skit när man kör cross som kan lorta ner filtret.
en normal luftburk till en moppe är konstruerad på annat sätt, den har minimal insugsyta, ett pyttelitet filter och en krånglig och liten väg till förgasaren. I crossen är de stora insugshål som ska ge så mycke luft som behövs, och filtret har betydligt större yta än en moppe-burk, och sedan är vägen till förgasaren så stor som möjligt och rak........
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
henry, de sitter "sportluftfilter" i de som man kan kalla för luftburk hos crossar.. Burken funkar bara som skydd då de skvätter massa skit när man kör cross som kan lorta ner filtret.
en normal luftburk till en moppe är konstruerad på annat sätt, den har minimal insugsyta, ett pyttelitet filter och en krånglig och liten väg till förgasaren. I crossen är de stora insugshål som ska ge så mycke luft som behövs, och filtret har betydligt större yta än en moppe-burk, och sedan är vägen till förgasaren så stor som möjligt och rak........
JAsså, det gör det säger du?
På mina ktmer är luftburken MYCKET snarlik den som sitter på Senda, altså med sidomatat filter.
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
henry, de sitter "sportluftfilter" i de som man kan kalla för luftburk hos crossar.. Burken funkar bara som skydd då de skvätter massa skit när man kör cross som kan lorta ner filtret.
en normal luftburk till en moppe är konstruerad på annat sätt, den har minimal insugsyta, ett pyttelitet filter och en krånglig och liten väg till förgasaren. I crossen är de stora insugshål som ska ge så mycke luft som behövs, och filtret har betydligt större yta än en moppe-burk, och sedan är vägen till förgasaren så stor som möjligt och rak........
JAsså, det gör det säger du?
På mina ktmer är luftburken MYCKET snarlik den som sitter på Senda, altså med sidomatat filter.
ok, men de gör de iaf inte på yz ^^.
Men ktm:erna har väl inte dedär lilla insugsröret eller? :/
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:
henry, de sitter "sportluftfilter" i de som man kan kalla för luftburk hos crossar.. Burken funkar bara som skydd då de skvätter massa skit när man kör cross som kan lorta ner filtret.
en normal luftburk till en moppe är konstruerad på annat sätt, den har minimal insugsyta, ett pyttelitet filter och en krånglig och liten väg till förgasaren. I crossen är de stora insugshål som ska ge så mycke luft som behövs, och filtret har betydligt större yta än en moppe-burk, och sedan är vägen till förgasaren så stor som möjligt och rak........
JAsså, det gör det säger du?
På mina ktmer är luftburken MYCKET snarlik den som sitter på Senda, altså med sidomatat filter.
ok, men de gör de iaf inte på yz ^^.
Men ktm:erna har väl inte dedär lilla insugsröret eller? :/
Förstår inte riktigt vad du menar.
OM man ska tjäna ngt på sportluftfilter så behöver du trimma MYCKET och köra påi rätt så extreme förhållanden.
ok... Men ja snackade skillnad mellan crossburk o moppeburk ^^
En Senda t.ex. har ju ett pyttelitet insugsrör mitt uppepå burken som luften ska ta sig igenom, sen kommer de ju ut vid filtret, måste "vända 180 grader" och in genom filtret och sen vidare genom den oaerodynamiska insidan av burken och genom slangen :/ ... Sen har vi ju avgasskiten också men de pallar ja inte skriva...
på crossen sitter de ett bra filter, sidomonterat eller hur de nu är, och luften kan strömma bara rakt igenom, och vidare utan hinder till förgasaren.........
Visst är de ju så att de inte gör någon effektskillnad om man byter till sportluft när man inte har nån vass setup, men när man byter upp sig till större cylindrar så gör de ju skillnad, och då får man ju välja mellan att ha sönder luftburken eller att sätta på ett snyggt sportluftfilter som dessutom oftast ger ett coolare ljud xD
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Henry skrev:PÅ Senda kan man såga av toppen på luftburken så slipper man det dära! ; )
kan man x) ?? fixa bild om du har nån ^^ .....
men de ä ju inte allti man vill sabba sin originalburk ^^, för som sagt: originaldelar är ganska dyrt xD...... Så de kan ju vara en anledning att man vill byta kanske??
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Henry skrev:PÅ Senda kan man såga av toppen på luftburken så slipper man det dära! ; )
kan man x) ?? fixa bild om du har nån ^^ .....
men de ä ju inte allti man vill sabba sin originalburk ^^, för som sagt: originaldelar är ganska dyrt xD...... Så de kan ju vara en anledning att man vill byta kanske??
Henry skrev:PÅ Senda kan man såga av toppen på luftburken så slipper man det dära! ; )
kan man x) ?? fixa bild om du har nån ^^ .....
men de ä ju inte allti man vill sabba sin originalburk ^^, för som sagt: originaldelar är ganska dyrt xD...... Så de kan ju vara en anledning att man vill byta kanske??
Visst kan jag göra det.
filtreras luften nåt nu da?kan de inte komma in skit där"?
inte lika gött ljud som de skulle va me sportluftsfilter!
det tror jag med, men du värkar säker, har du sågat i din och provat?
nej de har ja inte men eftersom en burk ä lite större å de ä lite mer tätt.och ett sportluftsfilter är ju typ bara en skumgummi bit som sitter på så ja skulle tro att de låter mer me sportluftsfilter.
BTW, det där inlägget som var kopierat, Vem har skrivi det?
När ni säger att luft/bensinblandningen skulle vara 70/30 menar ni massamässigt eller volymmässigt då?
och dessutom så gör inte smuts så att det skär, det är när den termiska belastningen blir för hög som det skär.
Dock är det inte bra med skit i motorn men det är pga att det sliter isönder allting, lager mm.
Anledningen till att cylindrar skär är pga att det blir så varmt(cylindern och kolven) och då expanderar metallen så mkt så att oljefilmen inte får plats och den kan inte smörja mer+att toleransen mellan kolv och cylindrar minskar.
BTW, det går ALLTID bättre med sportluftfilter ifall det ger mer luft vilket det gör i 9 fall av 10.